خبرهای داغ:
کارآفرین قزوینی گفت: در کارهای تولیدی بیش از هر چیزی نیاز به حمایتی داریم که تخصص نیز پشتوانه اش باشد.
کد خبر: ۸۸۰۹۶۹۹
|
۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰

كارآفريني از مباحثي است كه در تمامي ابعاد توسعه اقتصادي و اجتماعي از حدود 20 سال پیش تا کنون عملاً در دنياي تجارت و كسب و كار مطرح شده است

آقای قاسم غیاث وند یکی از کارآفرینان برجسته در زمینه تولید عسل در قزوین هستند که در خصوص فعالیتشان با خبرنگار خبرگزاری ب سیج در قزوین گفت وگو کرده اند.

آقای غیاث وند لطفا از آغاز فعالیتتان برای مخاطبان ما توضیح دهید.

از سال 93 شروع به فعالیت در زمینه زنبور داری کردم، ابتدا بصورت آزمایشی با 4 کندو شروع شد و در حال حاضر 120 کندو در اختیار دارم و البته این سطح از پیشرفت یک رکورد محسوب می‌شود.

انواع و اقسام زنبور عسل داریم که مهمترینشان به دو نژاد قفقازی و کارنیکا هستند. کارنیکا زنبوری است که تخم ریزی آن زیاد و میزان تولیدش به 5/2 برابر زنبور قفقازی است و البته میزان تولید عسل بستگی به خود زنبور  و مناطقی که آن کوچ میکنند دارد.

زمینه آشناییتان با اقداماتی نظیر کار آفرینی و زنبور داری چگونه بود؟

با توجه به اینکه بازنشسته نظامی هستم و رئیس پلیس مواد مخدر قزوین بودم  از مدتها پیش در زمینه کار آفرینی و بنگاه های تولیدی زودبازده آشنایی داشتم و بعد از خواندن کتاب دکتر بهشتی تصمیم به انجام این فعالیت گرفتم و با یاری پروردگاری تا به امروز در این حرفه موفق شدم.

آیا از نهادهای دولتی کمکی برای پیشرفت کارتان شده است؟

متاسفانه کمکی تا به حال نشده است پرورش زنبور عسل مراقبت های خاص خودش را دارد مثلا در فصل بهار در فروردین باید شکر توزیع کنند و یا داروی نواسید فورمیک به ملکه تزریق شود اما زمانی می دهند که ملکه تغذیه کرده است و فایده ای ندارد.

مشکل اصلی ما این است که افرادی در راس کار هستند که اطلاعات دقیقی از تولیدات ندارند بطور مثال گرده ای که می دهند تاریخ مصرف آن گذشته است و فقط فرمول شیمیایی آن را بیان می کنند حتی نمی گویند از چه موادی تشکیل شده است، ما باید خودمان تحقیق و پژوهش کنیم تا متوجه شویم.

مشکلاتی که بر سر راه تولیدتان داشته اید را بیشتر توضیح دهید

ما نیاز به نیروهای توانمند و متخصص در این زمینه داریم کسانی که بتوانند بخوبی کارشناسی کنند. تعاونی باید یک فکر اساسی برای تولیدات ما کند یکی از علت های رشد نامناسب بحث سرماست، در آن زمان باید کندوهای عسل را جمع آوری کند و به سمت جنوب کشور مثل بوشهر یا خوزستان سوق دهند.

متاسفانه آموزش ها در یک حد باقی مانده است و کسی نمی‌گوید ک چطور باید به بهترین شکل از کندو ها نگهداری شود و فقط همایش هایی که عمدتا یک شکل هستند برگزار می شود.

چه پیشنهاد یا راهکاری برای بهتر شدن فعالیتتان دارید؟

توصیه میکنم نیروی جوان ما و یا نیروهای مسلح؛ که بهترین نیروهای کاری هستند را حمایت کنند تا بتوانند به فعالیت بپردازند، بنده معتقد هستم که وام ندهند و یا اگر وام می‌دهند بدون بهره باشد. مسئولین دست به یک حرکتی بزنند تا راندمان کاری بالا برود و علاوه بر آن به بخش درآمدی رسیده و به اقتصاد مملکت خویش کمک کنند.

تقاضا دارم کسانی بروی کار بیایند که از لحاظ علمی بتوانند کمک کنند تا بتوانیم از تجربه هایشان بهره لازم را ببریم.

1007/ت30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها