امام جمعه بوشهر:

بسیاری از ازدواج‌ها همراه با شناخت نیست

بوشهر - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: بسیاری از ازدواج‌ها همراه با شناخت مهارت‌های لازمنیست، افراد باید قبل ازدواج انواع مدیریت لازم را برای تشکیل و تداوم زندگی بیاموزند.
کد خبر: ۸۸۰۹۵۹۲
|
۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲




به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح امروز در کارگاه ازدواج سالم و پایدار در بوشهر با بیان اینکه ازدواج یک مقوله آسمانی است، اظهار داشت: شاید در نگاه فلسفی یا عرفانی به ازدواج با نگاه اجتماعی و حوزه تعاملات زیستی یک تفاوت‌های جوهری باشد اما در حقیقت اگر کسی در این عرصه کار روانشناختی انجام دهد این مقوله یک مقوله فوق العاده فرا حیاتی است.

وی با بیان اینکه زوج در ادبیات زیستی تاریخی انسان همیشه منشا تولید بوده است، افزود: اینقدر زن مهم است که خداوند هنگامی که می‌خواسته حضرت عیسی را بیاورید که با معجزه  گفت اشکال ندارد پدر نداشته باشد ولی حتما باید مادر داشته باشد.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه ازدواج به‌ویژه وجود زن در این مقوله آیه‌ای از آیات خدا است، اضافه کرد: یکی از آیه‌های وجود خداوند مقوله ازدواج است و نقش مهم زن در این عرصه قابل توجه است. پدیده ازدواج یک پدیده ترکیب فیزیکی نیست که تنها دو پدیده در کنار هم قرار گیرند بلکه اساس ازدواج و این ترکیب مودت و رحمت، عشق و محبت روز افزون است

ازدواج یک حرکت رو به تساعد محبت است

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه در ازدواج نشان‌های بسیاری از عظمت خداوند وجود دارد، تصریح کرد: ازدواج یک مقوله زمینی نیست بلکه مقوله آسمانی است، ازدواج دارای حرمت است.

وی اضافه کرد: اگر با نگاه عرفانی به ازدواج نگاه کنیم و یا با نگاه فرهنگی به آن نگاه کنیم ازدواج یک مقوله مقدسی است که خود نشان از وجود وعظمت خداوند دارد. کسانی که ازدواج می‌کنند ابتدا عشق و رحمت و محبت ایجاد می‌شود و بعد انس مدام. ازدواج یک حرکت رو به تساعد محبت است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: اینقدر ما سطح ازدواج را کاهش می‌دهیم و تضعیف می‌کنیم که در حد یک ترکیب انضمامی فیزیکی در زندگی برمی‌شماریم یعنی به‌خاطر اینکه کسی تنها نباشد و یا اینکه مسائل جهانی و جنسی برطرف شود؛ یعنی به ازدواج نگاه برای برطرف کردن منفیات می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ازدواج برای این است که انسان با ازدواج قدرت فیض تولید انسان پیدا کند یعنی زن و مرد واسطه خلقت آدم وجود می‌شوند؛ ازدواج یعنی یک پیوند که واسطه فیض آفرینش انسان است، نقش مادران به عنوان استوانه این ازدواج است، ما باید نگرش‌مان را به مقوله ازدواج تغییر دهیم.

طلاق آخرین مرحله جراحی پیوند زندگی است

صفایی بوشهری با بیان این پرسش که چرا طلاق زیاد است، افزود: چرا در برخی از شهرهایی ایران از ۳.۶ ازدواج یک طلاق وجود دارد؟ چون اساسا ما مقوله ازدواج را برای جامعه تدوین نکردیم، ارزش ازدواج را تبیین نکردیم؛ طلاق آخرین مرحله جراحی پیوند زندگی است، به خاطر تفسیر غلط ازدواج موجب طلاق می‌شود و ازدواج را دچار بیماری می‌کنیم.

وی بیان کرد: با تفسیر اشتباه از ازدواج موجب این می‌شود که به ازدواج سطحی نگاه کنیم و این موجب می‌شود یا ازدواج صورت نگیرد یا اگر ازدواج صورت می‌گیرد تعداد آن کم است و آنگاه دچار یک بحران نه تنها در مقوله جمعیت بلکه در مقوله واسطه بودن آفرینش انسان می‌شود.

امام جمعه بوشهر گفت: ما با سطحی نگاه کردن به ازدواج این مقوله را دچار یک بیماری می‌کنیم؛ یا نمی‌شود یا اگر می‌شود نامناسب است و طلاق صورت می‌گیرد، یا ازدواج هایی صورت می‌گیرد که زوجین دارایی مهارت کافی زندگی نیستند و یا اگر روتین دارایی مهارت‌های کافی زندگی هستند و فشارهای مختلف زندگی و پیچیده اقتصادی موجب تک فرزندی می‌شود

وی اظهار داشت: باید در عرصه مقوله ازدواج یک نگرش جدی در جامعه ایجاد کنیم؛ اگر در جامعه ما دچار مشکلات جمعیتی شده‌ایم به این دلیل است که به مقوله الهی ازدواج نگرش نکرده‌ایم و به این مقوله نگاه سطحی داشته‌ایم.

انسان باید قبل از ازدواج دارای مهارت‌هایی باشد

آیت‌الله صفایی بوشهری تاکید کرد: ازدواج یک آیه از آیات الهی است و هر روز آن آیاتی از آیات خداوند است و نشان از عظمت خداوند است؛ ازدواج از زمین تا آسمانی شدن است، ازدواج انسان را آسمانی می‌کند.

وی اضافه کرد: ازدواج دارای حرمت است و انسان باید قبل از ازدواج دارای مهارت‌هایی باشد که فردی را که انتخاب می‌کند مناسب‌ترین باشد، ازدواج شناخت و آینده پژوهشی می‌خواهد، افراد باید قبل از ازدواج مهارت های لازم برای مدیریت زندگی را بیاموزند، یکی از عوامل مهم طلاق عدم مدیریت بحران افراد است.

امام جمعه بوشهر با تاکید بر اینکه افراد باید قبل ازدواج انواع مدیریت لازم را برای تشکیل و تداوم زندگی بیاموزند، بیان کرد: متاسفانه بسیاری از ازدواج‌ها همراه با شناخت مهارت‌ها نیست.

وی گفت: ازدواج که مقوله الهی است ولی ما ازدواج‌ها را بدون هیچ مدیریت علمی و مهارت به‌ویژه مهارت در بحران و عدم گسترش حوزه مهر و محبت ازدواج‌ها را ایجاد می‌کنیم و دچار بحران می‌شویم.

صفایی بوشهری ادامه داد: وقتی انتخاب سالم بود و آن روح عشق و محبت به‌خاطر انتخاب درست و سالم با مدیریت های متفاوت در طرفین ایجاد شد بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد. با عادی کردن سطح ازدواج به راحتی دچار آسیب شده و در نتیجه دچار بحران جمعیت در کشور می‌شویم.

وی افزود: با نگاه به تاریخ زندگی ائمه اطهار علیهم السلام  متوجه می‌شویم ازدواج‌های موفق همیشه دارای فرزندان بیشتر و موفق‌تری هستند؛ بنابراین ما باید در مورد مقوله ازدواج نگرش جدید به وجود آوریم.

ارسال نظرات