ابراهیم رزاقی گفت: دولت به جای اینکه منبع درآمدی را بر پایه مالیات‌های مستقیم قرار دهد اصل درآمد دولت را بر اساس فروش هر چه بیشتر نفت خام قرار داده و تکاپویی برای پیگیری فرارهای مالیاتی ندارد.
کد خبر: ۸۸۰۹۱۸۲
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۲

ابراهیم رزاقی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: باید مسوولان مشکلات بخش‌های تولیدی و صنعتی را مورد بررسی قرار دهند. در شرایط کنونی 80 درصد کالاهای مصرفی از طریق واردات تامین می‌شود. از اینرو تعطیلی مداوم کارگاه ها و کارخانجات تولیدی و صنعتی امری اجتناب ناپذیر است. نکته مهم دیگر این است که دولت سیستم مالیاتی را به شکل دقیق انجام نمی‌دهد این در حالی است که مالیات می‌تواند نقش موثری در مدیریت اقتصادی کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه اجرای صحیح مالیاتی یکی از عوامل پیشرفت اقتصادی در کشورهای صنعتی است افزود: مالیات در بودجه بندی کشور در نظر گرفته نشده است. دولت تکاپویی برای پیگیری فرارهای مالیاتی ندارد. مبنای اصلی کسب درآمدهای اقتصادی دو شیوه رایج است که در سایر کشورها رعایت شده که عبارت است از شناسایی فرارهای مالیاتی و احیا و راه اندازی واحدهای تولیدی .

رزاقی بیان داشت: دولت به جای اینکه مهم ترین منبع درآمدی را بر پایه مالیات‌های مستقیم برای بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ قرار دهد اصل درآمد دولت را بر اساس فروش هر چه بیشتر نفت خام قرار داده و ارز حاصله را در بازار فروخته و  تبدیل به ریال و آن را مصرف می‌کند. چنانچه 70 درصد بودجه ایران از این طریق حاصل می‌شود. دولت منبع درامدی حاصل صادرات نفت خام را از منابع پتروشیمی، میعانات گازی خارج کرده است. از این‌رو مدعی شده که در وضع ارزی بهتری به سر می‌بریم ؛ این در حالی است که صادرات نفتی افزایش پیدا کرده است.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: مالیات یکی از ابزارهای سیاست‌های مالی بوده که در رشد و توسعه پایدار و تامین عدالت اجتماعی نقش مهم ایفا می‌کند. ایران می‌تواند با طراحی و اجرای مالیات سهم درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد. لذا مالیات گامی موثر در دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و متضمن استفاده صحیح و کارا از منابع است. اینگونه می شود که مسوولان بیش از این نمی توانند از منایع تجدید ناپذیر همچون نفت و انرژی که از اهمیت خاص برخوردار است استفاده کرده و آن را به قیمت ارزان و بدون انجام مراحل فراوری شده به شکل خام صادر کنند.

به گزارش خبرگزاری بسیج کارشناسان معتقدند که عدم پیگیری درآمدهای مالیاتی و فرارهای مالیاتی در دولت یازدهم نشانگر این است که برخی سیاستگذاران دولت به دنبال ترجیحات اقتصادی برای سودبری ببشتر هستند. چنانکه این روش بیانگر این است که سیاستگزاران کشورمان حمایت جدی از بخش تولید را مورد توجه نداده‌ و اعمال فشار مالیاتی را بر روی آحاد جامعه منهای گروه خاص استوار ساخته‌اند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که باید برای منابع نفتی نیز مالیات در نظر گرفته شود چون نفت یکی از منابع تجدید ناپذیر محسوب می‌شود که استخراج بیش از حد آن برای وضعیت  ذخایر انرژی کشور خطر ناک است. چنانچه کاهش میزان نفت خام در حیات اجتماعی و اقتصادی ایران بسیار تاثیرگذار بوده و فروش بیشتر نفت در دولت فعلی نوعی بحران نفتی برای آینده پدید خواهد آورد. این در حالی است که باید با اعمال مالیات بر فعالیت‌های نفتی، جلوی صادرات خام نفت صد شده و نهادهای مرتبط مجلس و دولت باید کنترل و نظارت مورد نیاز در این خصوص را اعمال کنند.

لازم به ذکر آنکه از سوی دیگر از آنجایی که منابع نفتی در نقاطی واقع شده اند که از نظر زیست محیطی حایز اهمیت بوده و انجام فعالیت‌های استخراجی بدون ملاحظات زیست محیطی اثرات جبران ناپذیری بر محیط زیست خواهد گذاشت، علاوه بر لزوم اخذ مالیات منابع نفتی، مالیات نسبت به تخریب و تغییر  اکوسیستم محیط زیست منطقه هم باید در نظر گرفته شود.

نکته قابل ذکر آنکه مسلم است که به دلیل آنکه بار مالی برای بنگاه ها و اشخاص در حوزه نفت، جلوی منفعت جویی عده ای را خواهد گرفت اعمال این نوع از مالیات با مقاومت هایی روبرو می‌شود.

ارسال نظرات