معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: سال گذشته در مرحله تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای استانی بیش از 20 میلیارد ریال به شهرداری‌ها خسارت وارد کردند.
کد خبر: ۸۸۰۸۵۶۶
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ عباس قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلساتی که با مسئولین حکومتی و ذی‌ربط و سران قوا درخصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار کردند اولویت‌هایی از جمله طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مسائل اخلاقی، منکرات و قاچاق کالا و ارز را مشخص و در این راستا مسئولیتی‌ها را برای مسئولین امر مشخص کردند.

وی افزود: باتوجه به اینکه برای منکرات ارگان یا مسئول خاصی را مشخص نکردند به نظر می‌رسد که این مهم را وظیفه تمامی نهادها و افراد می‌دانند که باید نسبت به آن جامه عمل بپوشانیم.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: جلساتی برای این منظور با مسئولین شهرستانی و استانی تشکیل و سندهایی تنظیم و تدوین شد تا گامی در جهت رفع معضلات جامعه برداشته شود چراکه همه افراد به نوعی با این معضلات درگیر هستند.

قاسمی با تاکید بر اینکه در بحث کاهش طلاق و آسیب اجتماعی ناشی از آن در استان مرکزی سندی تدوین شده است که در این سند بیش از 60 دستگاه، سازمان، نهاد مردمی و... انجام یک هزار برنامه با هدف کنترل و کاهش طلاق را برعهده دارند، گفت: در این سند معاونت اجتماعی دادگستری نیز به عنوان پایش کننده و ناظر بر دستگاه‌ها معرفی شده است.

وی افزود: بایستی حداقل در سال اول از اجرای این طرح رشد طلاق متوقف و در سال‌های بعد شاهد کاهش پنج درصدی این معضل باشیم. در نهایت در مدت چهار سال باید به کاهش 20 درصدی آسیب‌های اجتماعی دست پیدا کنیم.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: محورهای مواصلاتی استان یکی از پرترددترین محورها است که به دلیل ترددهای بسیار در محورهای استان به تبع مشکلات عدیده‌ای در این زمینه داریم به این مظنور اقداماتی را در راستای کاهش آسیب های ناشی از این تصادفات اجرایی کردیم و موفق به کاهش 30 درصدی تلفات ناشی از تصادفات در استان مرکزی شویم.

قاسمی با بیان اینکه در راستای کاهش هرچه بیشتر این حوادث سه عامل جاده، انسان و خودرو مورد توجه جدی قرار گرفته است، گفت: قصور در هرکدام از بخش‌ها موجب مقصر شمرده شدن متولیان دستگاه‌های مربوطه است و ما با اقداماتی در این سه بخش توانستیم شاهد کاهش مشهود آمار تلفات در این حوزه باشیم.

کاهش 30 درصدی خسارات ناشی از تصادفات در استان مرکزی

وی افزود: از سال 90 تا 94 با نصب دوربین در جاده‌ها و کنترل سرعت کاهش 30 درصدی تصادفات را شاهد بودیم. همچنین در سال 94 نسبت به سال 93 شاهد کاهش 47 درصدی خسارات بدنی و مالی ناشی از تصادفات بودیم.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته در این بخش شاهد کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا بودیم. اقداماتی نظیر تعامل با شرکت‌های بیمه‌گر، پلیس راهور و دادستانی‌ انجام شد.

قاسمی با اشاره به اینکه سعی بر این است که تا حد امکان پرونده‌ها از راه های غیرقضا حل و فصل شوند، گفت: سبک سازی و چابک سازی از اهداف قوه قضاییه است که موجب کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دادگاه می‌شود چرا که در بسیاری موارد نیاز به صدور حکم و فرآیندهای پیچیده و دادگاهی نیست.

وی افزود: از جمله اقداماتی که در جهت کاهش ورودی پرونده‌ها صورت گرفت طرح فک پلاک خودرو بود که طی تعاملاتی با پلیس راهور منجر به این شد که به محض مراجعه صاحب سند به پلیس راهور، اقدامات لازم نسبت به فک پلاک خودرو صورت گیرد و نیازی به ورود به سیستم قضایی نباشد.

صدور حکم رشد بدون مراجعه به دادگاه

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: در مورد صدور حکم رشد در ازدواج‌های زیر 18 سال دختران به شرط حیات پدر یا جد پدری با تعاملی که با بانک‌ها شد مانع از فرآیندهای پیچیده در دادگاه‌ها شده‌ایم.

کاهش 50 درصدی جرایم ارتکابی اتباع بیگانه

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه 23 هزار و 800 نفر اتباع بیگانه در استان حضور دارند که از این تعداد 11 هزار نفر به شکل مجاز و مابقی غیرمجاز در استان اقامت و تردد در حال تردد هستند که به منظور ساماندهی و پیشگیری از وقوع جرم با تدوین و اجرای سندی با موضوعات امنیتی، بهداشتی، اقداماتی و فرهنگی و... میزان جرایم اتباع خارجه در بخش‌های مختلف نسبت به سال 93 کاهش 50 درصدی را داشته است.

وی با بیان اینکه معضل حاشیه نشینی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، افزود: متاسفانه جرایمی همچون قتل، خرید و فروش موادمخدر، تصادفات، سرقت، کبوترپرانی، نزاع و درگیری، تمایل به مشاغل کاذب، جرایم انتخاباتی، تکدی‌گری، اقدامات علیه بهداشت عمومی و... در مناطق حاشیه‌ای بیشتر است که به این منظور نیز سندی با اهداف ارتقا وضعیت مناطق حاشیه نشین و جلوگیری از گسترش این مناطق در آینده تهیه شده است.

شناسایی 30 منطقه حاشیه‌نشین در سطح استان مرکزی

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: 30 منطقه حاشیه نشین در استان مرکزی وجود دارد که بیشتر این مناطق نیز در اراک و ساوه هستند از این رو یکی از اقدامات مهم در این راستا در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی برای تمامی پروژه‌های عمرانی و ساختمانی است.

قاسمی با تاکید بر اینکه جلوگیری از ایجاد مناطق حاشیه ای بیشتر نیازمند یک عزم جدی است، گفت: توجیه بنگاه‌داران، جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها، مشخص شدن مناطق حاشیه، جلوگیری از گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی، نصب تابلوها، تعامل با دستگاه‌ها و ...از جمله این اقدامات هستند که در سند تدوین شده در نظر گرفته شده است.

وجود 67 نقطه حادثه‌خیز در استان مرکزی

وی افزود: باتوجه به اینکه در حال حاضر 67 نقطه حادثه خیز در استان داریم یکی دیگر از سندهای تدوین شده به منظور پیشگیری و کاهش جرایم، رفع نقاط حادثه خیز است.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: نصب دوربین‌های کنترل ترافیک در مسیرهای پر تردد درون شهری و برون شهری ضمن کاهش خسارات ناشی از تصادفات باعث کاهش حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا می شود.

قاسمی با اشاره به طرح کاهش انواع خشونت و ابلاغ آن به دستگاه‌ها گفت: آمار جرایم علیه تمامیت جسمانی و معنوی در استان مرکزی بالاست که این مسئله ناشی از کاهش سطح تحمل و تاب آوری مردم استان است همچنین جرایمی همچون نزاع، قتل، ضرب و جرح، خشونت خانگی جرایم علیه تمامیت جسمانی را تشکیل می‌دهند که موجب صدمات به جسم می‌شوند. جرایم علیه تمامیت معنوی نیز شامل توهین و افترا، نشر اکاذیب در اراک بالا است.

وی افزود: هرگز نمی‌توانیم جرم را به صفر برسانیم مگر اینکه مردم آن را قبیح بدانند؛ در سیاست جنایی مشارکتی زمانی موفق خواهیم بود که مشارکت مردم را نیز داشته باشیم.

وقوع 20 قتل در استان مرکزی در مدت یک سال/رشد 13 درصدی خودکشی در استان

قاسمی با اشاره به تعداد قتل‌های انجام شده در یک سال گذشته در استان گفت: پرونده‌های قتل در استان مرکزی از سال 90 که تعداد 29 مورد بوده در سال گذشته به 20 مورد کاهش یافته و از یک کاهش 30 درصدی برخوردار بوده است ولی متاسفانه در آمار خودکشی از رشد 13 درصدی برخوردار بودیم.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: متاسفانه طلاق عامل بروز آسیب‌های اجتماعی و چالش های متعددی برای جامعه است از این رو به منظور کاهش آمار طلاق در استان آموزش های پیش از ازدواج برای افراد در شرف ازدواج برگزار می‌شود که بسیار در این زمینه می تواند سازنده باشد.

وی افزود: ارائه مشاوره‌ خانواده از سوی سه مرکز موجود در کلانشهر اراک با هدف کاهش آمار طلاق از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

قاسمی جامعه پذیری را از راهکارهای مهم کاهش آمار جرم و بزه در جامعه دانست و گفت: بایستی از همان ابتدا در تربیت فرزاندانمان این مهم را مورد توجه قرار دهیم و مهارت های متعدد را به آنان آموزش دهیم.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: به منظور کاهش حجم ورودی‌ پرونده‌ها به دستگاه قضایی سعی در راه اندازی موسسات داوری کردیم و در حال حاضر از 200 موسسه داوری موجود در استان تعداد 97 موسسه فعال است.

متخلفین مطابق قانون جبران خسارت می‌کنند

وی یکی دیگر از برنامه های این معاونت را پیشگیری از جرایم انتخاباتی دانست و گفت: سال گذشته در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفت. در مرحله تبلیغات انتخاباتی برخی از کاندیداها خسارات سنگینی را به چهره شهر وارد کردند که با دادخواست شهرداری اقدامات لازم انجام شد و فردا جلسه رسیدگی و صدور حکم متخلفین در این زمینه نیز برگزار می‌شود.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از 20 میلیارد ریال کاندیداها به شهرداری خسارت وارد کردند. برخی جبران خسارت کردند و معتقدیم که افرادی که خسارت وارد کرده‌اند بایستی جبران خسارت کنند حال در هر مسئولیت و سمتی که هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات