سلیمانی از برگزاری مراسم یادواره شهدای 28 دی سنندج و رونمایی از چاپ سوم کتاب دیماه خونین خبر داد و گفت: در بمباران هوایی ددمنشانه رژیم بعث در 28 دیماه سال 65 سنندج 220 نفر شهید شدند.
کد خبر: ۸۸۰۸۴۰۳
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، محمد سلیمانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در سنندج ضمن گرامیداشت نام و خاطره شهدای انصار و مهاجر اظهار داشت: استان کردستان به عنوان یکی از 5 استان مرزی کشور درگیر جنگ تحمیلی افتخار دارد در کنار 18 هزار شهید مهاجر به روایت آمار بیش از 5 هزار و 400 شهید بومی را تقدیم نظام و انقلاب نموده است.

 

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان افزود: استان کردستان بارها مورد بمباران هوای رژیم بعث عراق قرار گرفت و بیش از هزار نفر از مردم استان در این حملات هوایی به شهادت رسیدند.

وی بمباران هوایی 15 خردادماه شهرستان بانه و 11 اسفندماه سال 63 شهرستان مریوان را از جمله این حملات هوایی عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از این حملات ددمنشانه دشمن بمباران هوایی سنندج بود که در 28 دیماه سال 65 اتفاق افتاد.

 

سلیمانی عنوان کرد: در عصر روز 28 دیماه سال 65 چندین هواپیما شهر سنندج را مورد حمله قرار میدهند و 18 نقطه شهر و غالبا مناطق مسکونی و پرجمعیت مورد حمله قرار می گیرد.

 

وی افزود: در این حمله وحشیانه بیش از 220 نفر از مردم شریف شهر سنندج که بیشتر آنها زنان و کودکان بی گناه بودند مظلومانه به خاک و خون کشیده شدند و بیش از 120 نفر نیز به مقام جانبازی نائل آمدند؛ شدت این حادثه به حدی بود که پیکر بسیاری از شهدا به سختی شناسایی شدند.

 

وی با بیان اینکه دشمن زبون در آن سالها که توان رزم با رزمندگان سپاه اسلام را نداشت دد منشانه مردم بی دفاع را مورد حمله قرار میداد، افزود: در سال 1365 بعد از عملیات ظفرمندانه رزمندگان در عملیات کربلای 5 دشمن به شهر سنندج حمله کرد و علاوه بر بمباران 18 نقطه مسکونی شهر در عرض 15 دقیقه شاهد بمباران شهرستان قروه هم در بهمن ماه همان سال بودیم که این نشان از ضعف دشمن در رویایی با رزمندگان اسلام در صحنه نبرد در دفاع مقدس بود.

 

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان بیان کرد: جا دارد این روزها تاریخی را که از مقاومت و پایداری مردم کشورمان حکایت دارد و از سوی ضعف و زبونی دشمن را نشان میدهد را زنده نگه داریم و نگذارین بر اثر گذشت زمان به فراموشی سپرده شود اگرچه تاریخ برای همیشه با افتخار از فداکاری مردم غیور ایران اسلامی بویژه مردم ولایت مدار کردستان حکایت خواهد کرد.

 

سلیمانی با اشاره به کتاب با ارزش دیماه خونین در خصوص حماسه مردم سنندج در ۲۸ دی ماه سال ۶۵، گفت:این کتاب که خاطرات و وصیت نامه های شهدا را در خود داردچاپ سوم آن فردا در مراسم یادواره شهدای 28 دی رونمایی می شود.

 

وی افزود: مراسم یادواره شهدای 28 دی سنندج به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 28 دی ماه سال 65 فردا با حضور عموم مردم، روحانیون،بسیجیان، مسئولان استانی، فرماندهان انتظامی و نظامی استان و خانواده معزز شهدای 28 دی در سالن شهدای گمنام سنندج با سخنرانی دکتر انصاری از سرداران دوران دفاع مقدس و قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور برگزار می شود.

 


مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان بازدید از خانواده بازماندگان شهدای بمباران 28 دی با مشارکت دیگر ادارت، نامگذاری اماکن به نام شهدای 28 دیماه، رونمایی و تدوین کتاب و برگزاری یادواره های شهدا را از جمله برنامه‌های این نهاد عنوان کرد و افزود: روز ۲۸ دی به عنوان روز ملی مقاومت مردم سنندج مصوب شده است که در پی تصویب این روز در تقویم رسمی کشور هستیم.

 

گفتنی است؛حمله به مناطق مسکونی یکی از برنامه های رژیم بعث عراق در راستای دلسرد کردن مردم برای حمایت از رزمندگان اسلام در زمان هشت سال دفاع مقدس بود و به همین دلیل مناطق مسکونی کردستان از جمله مناطق شهری و روستایی بارها مورد حمله جنگنده های رژیم بعث قرار گرفت و هزاران نفر از مردم استان به دلیل این حملات شهید و زخمی شدند.

ارسال نظرات