خبرهای داغ:
کارآفرین قزوینی:

تولیدات کشاورزی، اقتصادمقاوتی را به حرکت می آورند

کارآفرین قزوینی گفت: همانطور که می‍دانیم اقتصاد مقاومتی باید از پایه رشد یابد؛ پس بیاییم با کمک و حمایت یکدیگر به اقتصاد کشور کمک کنیم و تولیدات داخلی را افزایش دهیم چرا که میتوانیم تا قسمتی آمار بیکاری را کاهش داده درآمدی نسبتا خوب کسب نماییم.
کد خبر: ۸۸۰۸۳۱۶
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴

اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصادی که از درون می جوشد و احتیاج ما را به دیگران کم می کند و استحکام کشور را در مقابل تکانه‌های خارجی افزایش می‌دهد؛ این معنای اقتصاد مقاومتی است.

«اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، این اقدام و عمل باید در جلوی چشم مردم قرار بگیرد و مردم این را ببینند؛ این توقّع و خواسته‌ی ما از مسئولین است که با آنها هم در میان می‌گذاریم؛ این مسائل را ما با مسئولین مرتّباً در میان میگذاریم و به آنها میگوییم.

متن بالا بخشی از بیانات  رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی است و ازین رو خبرگزاری بسیج در قزوین با آقای حقیقت خواه  به عنوان کار آفرین برتر که در زمینه کشت زعفران فعالیت دارند گفتگویی ترتیب داده است که شرح آن را به صورت تفضیلی در ذیل می خوانیم:

آقای حقیقت خواه از آغاز فعالیت تان برای مخاطبان ما توضیح دهید.

از سال 60  با تحقیقات و پژوهش های علمی شروع به انجام فعالیت کشت زعفران کردم، ابتدا در خراسان رضوی فعالیت می‌کردم  اما بعد از جنگ به قزوین آمدم و فعالیتم را ر اینجا از سرگیری کردم.

ابتدا با یک هکتار زمین شروع کردیم و با وجود مشکلاتی که داشتیم راه خود را ادامه دادیم، خوشبختانه حالا حدود 40 مورد زمین زیر کشت زعفران داریم.

کار با همان کیفیتی که می خواهید پیشرفت می کند؟

در سالیان گذشته در قزوین کشت زعفران انجام می‌شد اما یکباره متوقف شد و دلیل منسوخ شدن آن مشخص نشد، اما دلیل توقف کشت زعفران را میتوان بارندگی های آبان ماه دانست که در هفته اول گل ریزی آن است. باید دانست که کشت زعفران در قزوین ریسک بالایی دارد اما می‌شود کنترل کرد و درامد خوبی بهمراه دارد.

شما از جانب بسیج سازندگی به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شده اید، از زمینه آشناییتان با بسیج سازندگی بگویید.

با اینکه من سالهای زیادی است که به عضویت این قشر از بسیج در آمده ام  و خوشحال می شوم که بتوانم همکاری بیشتری داشته باشم ولی بیشتر افرادی که برای آموزش این کهر نزد ما می آیند از سایر اقشار بسیج هستند و سپاه از سایر بخش ها آنها را جذب کرده است.

معمولا چه توصیه ای برای کارآموزانتان دارید؟

ابتدا به فعالان و افرادی که این عرصه را برای فعالیت انتخاب کرده اند توصیه می کنین  که از سطح کم شروع کنند، مثلا 50 تا 100 متر کافیست تا کار را یاد بگیرند، بعد می توانند به کار خود توسعه ببخشند.

البته خاکی که استفاده میکنند باید ارگانیک باشد و توصیه می‌شود به هیچ عنوان از کود های شیمیایی استفاده نشود.

آیا سود شما هزینه های تولید را جبران می کند؟

بیشتر هزینه ها برای باربری است زیرا پیاز زعفران را از مناطق دیگر کشور وارد می‌‌کنیم فقط هزینه پیاز آن یک میلیون تومان بود و هرسال که جلوتر می‌رویم قیمت ها تغییر می کند، هرچقدر زعفران گران شود هزینه کشت آن بیشتر می‌شود، و قیمت ها ثابت نیست.

آیا ارگان های دولتی از فعالتتان حمایت می کنند؟

تا به الان هیچ کمک چشمگیری به ما نشده است؛ در سال 95 زمانیکه ما بدنبال پیاز زعفران بودیم تا بموقع بکاریم با کاغذ بازی و آمد و شد های بی پایان بالاخره موفق به دریافت آن شدیم، بعد شنیدیم که گویا مسولین ما مخالف کشت زعفران در قزوین بودند چرا که تصور می کردند تولید زعفران در قزوین باعث بیکاری تولیدکنندگان ما در خراسان می‌شود.

در خراسان در سال 300 تن کشت می‌شود و در قزوین به 500 کیلو هم نمی‌رسد.این دو اصلا قابل قیاس نیستند و نمی‌تواند چنین مشکلی ایجاد کند.

چه پیشنهاد یا راهکاری برای بهتر شدن فعالیتتان دارید؟

همکاری نهاد های دولتی در زمینه کشاورزی، جهاد، همینطور پیدا کردن زمین های مناسب در کوهستانها و اعطای وام بانکی با بهره کم خصوصا به ایثارگران بازنشسته که متاسفانه کمکی به آنها نمی‌شود.

چقدر خوب است که زنان ما بسمت این عرصه سوق یابند و کمک شایانی به همسران خود ‌کنند، امروزه در روستاها بسیاری از زنان در این زمینه فعالیت گسترده ای دارند.

 حرف آخر ؟

همانطور که می‍دانیم اقتصاد مقاومتی باید از پایه رشد یابد؛ پس بیاییم با کمک و حمایت یکدیگر به اقتصاد کشور کمک کنیم و تولیدات داخلی را افزایش دهیم چرا که میتوانیم تا قسمتی آمار بیکاری را کاهش داده درآمدی نسبتا خوب کسب نماییم.

خیلی از بازنشستگان ما از بیکاری زیاد دچار افسردگی شده و حتی سلامتی خود را از دست داده اند، این موضوع در جوانان نمود بیشتری دارد، با این کار هم به معیشت خود کمک کرده و هم اقتصاد کشور را بهبود می بخشیم.

1007/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها