خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر افزایش سطح دانش و مهارتی والدین راگفت: امروزه تربیت یک پیچیدگی‌هایی دارد، تربیت یک جنگ نرم است و باید با ظرافت و دقت وارد شویم.
کد خبر: ۸۸۰۷۹۷۸
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون در جمع والدین دبستان علمی که در سالن اجتماعات خانه معلم برگزار شد، اظهار داشت: ما پدران و مادران چه بخواهیم و چه نخواهیم مربیان تربیتی فرزندان هستیم.

وی با بیان اینکه در مادران اولویت نقش دادن به فرزندان قوی‌تر است، گفت: بیشتر تربیت‌ها و خصلت‌ها را از مادران خود داریم تا پدران.

استاد حوزه، دانشگاه و مشاور تربیتی خانواده افزود: اولین نکته تربیتی این است که پدر و مادر موفق کسی است که از سلامت جسمی، روحی، رفتاری و خلقی برخوردار باشد، چراکه نقش روحی، جسمی، عاطفی و روانی مادر نقش بسیار مهمی است.

وی در خصوص دومین نکته تربیتی عنوان کرد: علاقمند بودن به فرزند یکی از عواملی است که وجود دارد، غریزه دوست داشتن، در انسان و حیوان وجود دارد و وجه تمایز انسان و حیوان در این علاقه است.

تراشیون با بیان اینکه پدر و مادر باید بتوانند با فرزندشان ارتباط خوبی برقرار کنند و ضعف ارتباطی نداشته باشند، گفت: نکته بعدی عدم تبعیض بین فرزندان است چراکه پدر و مادری موفق است که بتواند مساوات را رعایت کند.

وی در خصوص نامناسب بودن ارتباط کلامی بیان کرد: اگر ارتباط کلامی بین والدین و فرزندان مناسب نباشد و نتوانیم با او درست ارتباط برقرار کنیم آرامش در خانواده وجود ندارد و فرزند ما در آینده ترسو، دروغگو، حسود، بددهان و... بار می‌آیند بنابراین پدر و مادر باید ارتباط خوبی با فرزندان داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: ارتباط خوب ارتباطی است که وقتی اتفاق می افتد پایان خوبی داشته باشد و این قدرت ارتباط کلامی را هم باید پدر و مادر نسبت به فرزندان افزایش دهند.

وی بالا بردن سطح دانش و مهارتی والدین را ششمین نکته تربیتی فرزندان دانست و عنوان کرد: امروزه تربیت یک پیچیدگی‌هایی دارد، تربیت یک جنگ نرم است و باید با ظرافت و دقت وارد شویم و طوری تربیت کنیم که فرزند متوجه نشود تحت تربیت است.

تراشیون در رابطه با تربیت فرزندان گفت: ما باید در سبد روزانه و خانوادگی خود چیزی را به عنوان مطالعه برای تربیت قرار دهیم که امروزه این مورد در میان خانواده‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات ممکن است یک کتاب تربیتی نگاه ما را در تربیت فرزندان تغییر دهد، ابراز داشت: راه دیگر در تربیت فرزندان مشورت با افراد خبره است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: پدر و مادر باید محیط خانه را برای درس فرزندان مهیا کنند نه اینکه خودشان به او کمک کنند، بنابراین تلاش ما بر این باشد که سطح دانش و مهارت تربیتی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه سطح آگاهی و تربیتی ما باید در این زمانه جلو برود، ادامه داد: اگر فرزند تربیت نشود یک نسل در آینده آسیب می بیند.

تراشیون با بیان اینکه امام(ره) ثمره 150 سال مجاهدت تربیتی است، بیان کرد: تربیت با حساسیت سازگار نیست ضد آن است، تربیت، روش می خواهد بنابراین مادر دلسوز مادری است که دنبال کتاب بگردد که فرزندش را چگونه تربیت کند.

وی صبور بودن والدین را از دیگر نکات تربیتی عنوان کرد و گفت: والدین باید در عرصه تربیت صبور باشند، صبر داشتن یک رکن در زندگی بوده و نشانه عقلانیت است.

مشاور تربیتی خانواده تأکید کرد: امکانات رفاهی و داشته‌های خود را به پای فرزندان خود نریزید و در اختیار آنان قرار ندهید چراکه ظلم پنهان است، فرزند را باید در معرض سختی ها قرار داد، فرزندی که در ناز و نعمت پرورش یابد در آینده نمونه بارز حقوق نجومی بگیرها، اختلاس‌گرها و ... می شود و برای اینکه به راحتی برسد دست به هر کاری می‌زند.

وی با بیان اینکه صبر ابزاری برای بهتر اندیشیدن است، اضافه کرد: انسان‌های صبور بهتر فکر می‌کنند و کسانی که صبور هستند راحت‌تر دنبال راه حل می‌گردند و در آنان هیجان و جنون کمتر است.

تراشیون در ادامه گفت: بالا نبردن توقعات فرزندان از دیگر نکات تربیتی است چراکه باعث می‌شود تا قانع نباشند اما از لحاظ علمی و رشدی نباید قانع باشند و هر چه پیش‌تر بروند بهتر است.

وی تصریح کرد: در درس خواندن فرزندان، پدر و مادر پر توقع باعث می شوند که فرزندان از اصل کار زده شوند و وقتی که به سن نوجوانی می رسند دیگر درس را پس می زنند بنابراین باید نسبت به فرزندانمان توقعات متعادلی داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به نظم در تربیت فرزندان و حدیثی از حضرت علی(ع) گفت: نظم مهمترین عامل رشد انسانی است.

وی عنوان کرد: همانطور که فرزندان نیاز به پول و امکانات زیستی دارند نیاز به صحبت کردن و رابطه عاطفی با والدین دارند، امروز عمده اختلافات در عدم رابطه عاطفی و کلامی در خانواده ها است که نمی توانند با هم درست صحبت کنند.

تراشیون خاطرنشان کرد: تأمین نیازهای فرزندان مهم است و احتیاج به نظم و ترتیب دارند و آنان باید بدانند که والدین هفته ای چند ساعت برایشان وقت می گذارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات