معاون حقوقی وزیر امور خارجه گفت: با بیان اینکه مهمترین دستاورد برجام غلبه بر بدعهدی های آمریکا است، گفت: تحریم های بانکی هنوز به حالت عادی برنگشته است.
کد خبر: ۸۸۰۷۸۸۵
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  عباس عراقچی معاون  حقوقی وزیر امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت یکسالگی برجام در وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به اینکه یک سال از اجرایی شدن برجام  گذشته است و می توانیم این یک سال را ارزیابی کنیم، گفت: در فضاهایی که بعد از برجام برای کشور باز شده است از زوایای مختلفی چون زاویه مسائل داخلی، زاویه مسائل هسته ای، زاویه سیاست خارجی، تحریم ها و بدعهدی و خصومت های آمریکا می توان به برجام نگریست.

 
معاون  حقوقی وزیر امور خارجه با اشاره به جنجال هایی که طی سال های گذشته با ادعای تهدید ایران برای صلح جهانی مطرح می شد اظهار داشت: با ا جرایی شدن برجام همه این جنجال ها از بین رفت و قطعنامه هایی که در شورای امنیت علیه ما تصویب شده بود لغو شد.
 
وی با تاکید بر اینکه همه زمینه هایی که سبب می شد به ایران اتهام بزنند از بین رفته است، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مؤثر بین المللی مطرح است.
 
عراقچی در خصوص نگاه ویژه ای که به ایران به عنوان یک بازیگر جهانی وجود دارد، افزود: مصداق آن قطعنامه ای است که اخیرا برای سوریه صادر شد و همین شورای امنیت که ایران را به عنوان تهدید صلح جهانی معرفی کرده بود در قطعنامه اخیر ایران را به عنوان یک بازیگر برای صلح جهانی و حل بحران سوریه شناسایی کرد.
 
وی نشانه دیگر مطرح شدن ایران به عنوان یک بازیگر جهانی را رای آوردن کاندیدایی خواند که همواره به اوباما اعتراض داشت و می گفت امضای برجام بدترین توافق آمریکا است.
 
معاون حقوقی وزیر امورخارجه تاثیر برجام در برنامه هسته ای را مشهود دانست و تاکید کرد: در این حوزه کارها به سرعت در حال انجام است و کار ما روی ماشین های پیشرفته در حال ادامه است و در یک برنامه کاملا معقول به بهره برداری خواهد رسید.
 
عراقچی خاطر نشان کرد: در حوزه آب سنگین، راکتور اراک درحال آماده سازی است که از راکتور قبلی هم پیشرفته تر است.
 
وی با بیان اینکه همکاری صلح آمیز هسته ای با کشورهای مختلف در حال انجام است، بیان داشت: برای ساخت این نیروگاه ها و تاسیسات جدید مذاکرات در حال انجام است.
 
معاون حقوقی وزیر امورخارجه با بیان اینکه می توان بدعهدی آمریکا به برجام را در زاویه ای دیگر مورد بررسی قرار داد، اظهار داشت: آنچه که مسلم است این است که ما در طول یک سال گذشته با بدعهدی ها و سیاست های تاخیری از سوی آمریکا مواجه بوده ایم و این کاملا قابل انتظار بوده است.
 
عراقچی با اشاره به اینکه همواره در طول مذاکرات با سیاست های خصمانه آمریکا مقابله شده است افزود: ما در طول اجرای برجام هم با سیاست های خصمانه آمریکا مواجه هستیم و در طول این مدت نیز هر آنچه که در این زمینه از دستشان بر می آمده را انجام داده اند.
 
وی غلبه بر بد عهدی های آمریکا در طول یکسال گذشته را یکی دیگر از دستاوردهای برجام خواند و با اشاره به توقعاتی که از برجام می رفت، اظهار داشت: امروز همه تحریم ها و موانع مسیر اقتصادی کشور برداشته شده چنانچه قرار بود برجام موانع خرید هواپیما را بردارد و ما الان مانعی برای خرید هواپیما نداریم.
 

عراقچی در ادامه به موضوع رفع تحریم ها در حوزه مالی و بانکی پرداخت و گفت: در این حوزه بانکهای ما هنوز به حالت عادی بازنگشته اند و هیچ یک از علتهای آن هم به برجام مربوط نیست و عمده علتهای آن به خاطر تحریم های اولیه آمریکا است که در برجام هم به آن پرداخته نشده است.

 

عراقچی با اشاره به اینکه تحریم های اولیه اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا را نمی دهد اظهار داشت: این مشکل به خاطر این است که بسیاری از کشورها ارز خود را با دلار بسته اند.

 

وی افزود: مسیرهای بانکی با توجه به مشکلاتی که به خاطر تحریم های اولیه است در حال بررسی هستند و موانع دیگری مانند قوانین مقابله با پولشویی بر سر راه آن وجود دارد.

 

عراقچی در پایان خاطر نشان کرد: در مورد برجام دیگر هیچ موضوع محرمانه ای وجود ندارد.

منبع: دانا
ارسال نظرات