معرفي 28 فيلم بخش مسابقه سينماي ايران به جشنواره
داستان امپراتوری جهنم به کارگردانی شیخ طادی و تهیه‌کنندگی خزاعی، «تروریسم وهابی» است / با اعلام اسامي 28 فيلم راه‌يافته به بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر، عملاً اسامي فيلم‌هايي که ممکن بود حضورشان در جشنواره همراه با سروصدا باشد، حذف شد.
کد خبر: ۸۸۰۷۴۸۸
|
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، با اعلام اسامي 28 فيلم راه‌يافته به بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر، عملاً اسامي فيلم‌هايي که ممکن بود حضورشان در جشنواره همراه با سروصدا باشد، حذف شد. البته هنوز براي اين فيلم‌ها فرصتي براي حضور در بخش‌هاي غيراصلي جشنواره وجود دارد. 

محمد حيدري ديروز در ابتکاري که پيش از اين در جشنواره فجر سابقه نداشته است، اسامي فيلم‌هاي راه يافته به بخش مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ) سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر را از طريق تلويزيون و با پخش زنده از شبکه خبر سيما اطلاع‌رساني کرد. اسامي‌اي  که حتي فرصت چينش منظمي نداشتند و صرفاً نام 28 فيلم به همراه نام کارگردان و تهيه‌کننده اعلام شد. با اعلام حيدري مشخص شد فيلم‌هاي کارگر ساده نيازمنديم (منوچهر هادي)، مادري (رقيه توکلي)، ايتاليا ايتاليا (کاوه صباغ‌زاد)، انزوا (مرتضي علي‌ عباس ميرزايي)، نگار (رامبد جوان)، سدمعبر (محسن قرايي)، چراغ‌هاي ناتمام (مصطفي سلطاني)، ماه‌ گرفتگي (مسعود اطيابي)، يک روز به‌خصوص (همايون اسعديان)، کمدي انساني (محمدهادي کريمي)، ويلايي‌ها (منير قيدي)، گشت۲ (سعيد سهيلي)، سوفي و ديوانه (مهدي کرم‌پور)، رگ خواب (حميد نعمت‌الله)، پشت دروازه بهشت (علي نوري‌اسکويي)، اسرافيل (آيدا پناهنده)، فراري (عليرضا داودنژاد)، ماجراي نيمروز (محمدحسين مهدويان)، بدون تاريخ، بدون امضا (وحيد جليلوند)، سارا و آيدا (مازيار ميري)، زير سقف دودي (پوران درخشنده)، خفگي (فريدون جيراني)، پشت ديوار سکوت (مسعود جعفري‌جوزاني)، آذر (محمد حمزه‌اي)، قاتل اهلي (مسعود کيميايي)، تابستان داغ (ابراهيم ايرج‌زاد)، بيست و يک روز بعد (سيدمحمدرضا خردمندان) و شماره ۱۷ سهيلا (محمود غفاري) در يک رقابت 10 روزه براي رسيدن به سيمرغ‌هاي جشنواره فيلم فجر حضور خواهند داشت. البته دبير سي‌و‌پنجمين جشنواره فيلم فجر به اين نکته اذعان کرد که همگي 44 فيلمي که در جشنواره پذيرفته شده‌اند، در بخش بهترين فيلم از نگاه تماشاگران (سيمرغ مردمي) حضور خواهند داشت. 
    
سهم ناچيز سينماي دفاع مقدس از سوداي سيمرغ
با اعلام اسامي فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه سينماي ايران که اصلي‌ترين بخش جشنواره فيلم فجر به شمار مي‌رود، تنها يک فيلم با موضوع مستقيم دفاع مقدس در بخش سوداي سيمرغ حضور دارد.
«ويلايي‌ها» که کارگردانش منير قيدي يک فيلم اولي است با تهيه‌کنندگي سعيد ملکان به جشنواره فجر آمده است. ملکان سال گذشته تهيه‌کنندگي «ابد و يک روز» را برعهده داشت. فيلمي که با معرفي سعيد روستايي به سينماي کشور، يک شگفتي را در سي‌و‌چهارمين جشنواره فيلم فجر خلق کرد. البته چند فيلم دفاع مقدسي براي حضور در جشنواره فيلم فجر درخواست داده بودند که در فهرست نهايي نامي از آنها ديده نمي‌شود. 
     
فيلم‌هايي که نام‌شان خط خورده
با بسته شدن فهرست فيلم‌هاي حاضر در بخش سوداي سيمرغ سي‌و‌پنجمين جشنواره فيلم فجر، بسياري از فيلم‌هايي که گفته مي‌شد حضورشان در فجر مي‌تواند سر و صدا به پا کند. بيرون از فهرست 28 تايي باقي مانده. البته گفته مي‌شود مجموعه فيلم‌هاي حاضر در فجر 44 فيلم خواهد بود و هنوز براي بخش‌هاي ديگري از جشنواره براي اين فيلم‌ها فرصت حضور در نظر گرفته شده است. با وجود اين حداقل مي‌توان گفت که فيلم‌هايي مانند: کاناپه (کيانوش عياري)، آباجان (هاتف عليمرداني)، هجوم (شهرام مکري)، خانه کاغذي (مهدي صباغ‌زاده)، بي‌حساب (مصطفي احمدي)، بي‌نامي (عليرضا صمدي)، گيلدا (کيوان عليمحمدي و اميد بنکدار)، فصل نرگس (نگار آذربايجاني)، خرگيوش (ماني باغباني)، ملي و راه‌هاي نرفته‌اش (تهمينه ميلاني)، بوف کور (احمدرضا معتمدي)، خوب بد جلف (پيمان قاسم‌خاني)، يواشکي (رضا درميشيان)، امپراتوري جهنم (پرويز شيخ‌طادي)، زرد (مصطفي تقي‌زاده)، لرد (محمد رسول‌اف) و شنل (حسين کندري) براي سيمرغ‌هاي اصلي جشنواره نخواهند جنگيد و صرفاً شانس رقابت براي دريافت سيمرغ بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را خواهند داشت. 
16 فيلم ديگر که قرار است در بخش چشم‌انداز سينماي ايران حضور داشته باشند روز يک‌شنبه از سوي دبير جشنواره معرفي خواهند شد تا فهرست فيلم‌هاي راه‌يافته به جشنواره فيلم فجر تکميل شود. 
     
هيئت انتخاب از امپراتوري جهنم ترسيد؟!
پرويز شيخ‌طادي بعد از ساخت فيلم تحسين شده «امپراتوري جهنم» سراغ داستان تروريسم وهابي رفت. بيش از دو سال از مطرح شدن ساخت فيلم «امپراتوري جهنم» توسط شيخ‌طادي مي‌گذرد و اين فيلم که جزو آثار بيگ پروداکشن سينماي ايران به شمار مي‌رود امسال به جشنواره فيلم فجر رسيد. فيلمي که داستان آن در اروپا مي‌گذرد و به زندگي مفتي وهابي مي‌پردازد که فتواهاي عجيبي مي‌دهد و در دام صهيونيست‌ها مي‌افتد. شيخ‌طادي در اين فيلم به خطر وهابيت در اروپا و نقش عربستان سعودي در ايجاد و تقويت تفکرات وهابي اشاره کرده است. امپراتوري جهنم را مي‌توان در راستاي فيلم‌هايي مانند «پادشاه شن‌ها» و «فاني و از هم گسيخته» که هر دو به کارگرداني نجدت انزور کارگردان سوري ساخته شده است، دانست که به افشاگري نقش حکام سعودي در بسط تروريسم در لواي عقايد تندرو ديني مي‌پردازد. 

شيخ‌طادي در «امپراتوري جهنم» پيش‌بيني‌اي نيز از آينده گروه‌هاي تکفيري ارائه داده است. مباحثي مانند بازگشت تروريست‌ها به اروپا و حمله آنها به حاميانشان در قالب يک حادثه تروريستي در سفارت دولت سعودي به نمايش گذاشته شده که بخشي از جلوه‌هاي ويژه خاص اين فيلم هم در اين سکانس با انفجار در داخل سفارت عربستان جلوه مي‌کند. 
گفته مي‌شود فيلم پرويز شيخ‌طادي که از نظر پروداکشن و جلوه‌هاي ويژه يکي از نمونه‌هاي منحصر به فرد در سينماي ايران است، از نظر پرداخت به موضوع وهابيت يکي از جنجال‌برانگيز‌ترين توليدات سينمايي به شمار مي‌رود. از همين‌رو شيخ‌طادي و محمد خزاعي، تهيه‌کننده اين فيلم ترجيح داده‌اند که کليه مراحل ساخت فيلم را در سکوت کامل خبري پيش ببرند. 

امپراتوري جهنم در کشورهاي فرانسه و گرجستان فيلمبرداري شده است و حتي شنيده شده به خاطر حساسيت‌هاي داستاني‌اش برخي از نهاد‌هاي داخلي نسبت به آن موضع گرفته‌اند. 
شنيده شده امپراتوري جهنم به دليل حساسيت‌هاي آن توسط هيئت انتخاب جشنواره رد شده است! گويا اين هيئت از حضور فيلمي افشاگرانه درباره وهابيت در بخش مسابقه واهمه داشته و در عوض دبير جشنواره به تهيه‌کننده امپراتور جهنم پيشنهاد حضور در بخش خارج از مسابقه را داده که اين پيشنهاد از سوي خزاعي رد شده است.
ارسال نظرات