جامعه‌شناس و پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
سعیدی گفت: اینترنت و فضای مجازی به کمک گوشی های هوشمند شکاف میان نسل ها را بیشتر کرده است .
کد خبر: ۸۸۰۷۳۹۰
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱

دکتر احمدرضا سعیدی جامعه‌شناس و پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به اختلاف بین نسل های امروزی گفت: اینترنت و فضای مجازی به کمک گوشی های هوشمند شکاف میان نسل ها را بیشتر کرده است .

وی با بیان اینکه اکنون شکاف میان نسل دوم و سوم علاقمند به اینترنت نیز آشکار شده، به گونه ای که هیچ یک زبان دیگری را نمی فهمند، ، افزود: امروزه با ورود وسايل و تکنولوژي‌هاي جديد به عرصه خانواده‌ها شاهد اين هستيم که والدين و فرزندان ساعت‌هاي متمادي در کنار يکديگر مي‌نشينند، بدون آنکه حرفي براي گفتن داشته باشند.

این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به اینکه ما ديگر کمتر نشانه‌هايي از آن نوع خانواده‌هايي را داريم که والدين وفرزندان دور هم نشسته و درباره موضوعات مختلف خانوادگي و کاري با هم گفتگو کرده و نظرات همديگر را راجع به موضوعات مختلف جويا شوند، تاکید کرد: در شرايط فعلي روابط موجود ميان والدين و فرزندان به سردي گرائيده و دو نسل به دليل داشتن تفاوت‌هاي اجتماعی و تجربه‌هاي زيسته مختلف زندگي را از ديدگاه خود نگريسته و مطابق با بينش خود آن را تفسير مي‌کنند.

وی با بیان اینکه نسل ديروز احساس دانايي و با تجربگي مي‌کند و نسل امروز که خواهان تطابق با پيشرفت‌هاي روز است، در برابر آنها واکنش نشان مي‌دهد و چون از پس منطق و نصيحت‌هاي ريشه‌دار و سرشار از تجربه آنها بر نمي‌آيد به لجبازي روي مي‌‌آور، یاد اور شد: امروزه سرعت تکنولوژي شکاف بين نسل فرزندان و والدينشان را بسط داده است.

سعیدی تشریح کرد: براساس اظهارات معاون سازمان بهزيستي کشور ميزان گفتگو در بين اعضاي خانواده در کشور تنها حدود 30 دقيقه است که اين مي‌تواند آسيب‌زا باشد. فرزندان در مقايسه با والدين با وجود اينکه در يک فضاي فرهنگي زندگي مي‌کنند اطلاعات، گرايش‌ها و رفتارهاي متفاوتي دارند، عوامل متعددي بر اين پديده تأثيرگذارند و اين شکاف را روز به روز بيشتر مي‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سرعت تحولات و بسط ارتباطات با جهان توسعه‌يافته، توجه بيشتر جوانان به برنامه‌هاي جهاني‌شدن فرهنگ، رسانه‌ها، گسترش روزافزون انجمن‌ها و کانون‌هايي غير از کانون خانواده براي پيوستن و تعلق يافتن جوانان به آن‌ها و غيره از آن جمله است.

ارسال نظرات