رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان:

اگر روان و اندیشه افراد درست نباشد دیگر اعضای بدن وی نیز دچار مشکل می‌شود

بیماری روان صدبرابر بیماری‌های دیگر مشکل دارد و اگر روان و اندیشه افراد درست نباشد دیگر اعضای بدن وی نیز دچار مشکل می‌شود و در این جهت توجه به بیماری روانی حائز اهمیت است.
کد خبر: ۸۸۰۷۳۶۴
|
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در مراسم بهره‌برداری از30 تخت جدید روان‌پزشکی مرکز آموزسی درمانی شهید دکتر بهشتی زنجان گفت: امروزه با توسعه شهرنشینی و حرکت جوامع به سوی صنعتی‌شدن، شاهد تاثیر عوامل تنش‌زای عصبی هستیم که موجب بروز بیش از پیش اختلالات عصبی می‌شوند.

دکتر علیرضا بیگلری افزود: در کشور 20 الی 25 درصد افراد از اختلالات روانی رنج می‌برند، از هر 4 یا 5 خانواده یک خانواده با مشکل روانی درگیر است، از سن 18 سالگی تا 50 سالگی حدود 5 و نیم درصد افراد دچار اختلالات روانی می‌شوند و اگر سرویس‌دهی به بیماران روان را نیز در نظر بگیریم، نیازمند حدود 100 هزار تخت روان هستیم که با احتساب تخت‌های موجود در سیستم دولتی (7500 تخت) و بخش خصوصی (700 الی 800 تخت) جمعا به مرز 9000 تخت می‌رسد، یعنی با بیش از 10 برابر کمبود تخت روان مواجه هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: با اجرای سیاست‌های سلامت، ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و طرح تحول نظام سلامت، تخت‌های کشور افزایش یافت، به‌طور مثال در بحث تخت‌های مراقبت ویژه در استان با کمبود مواجه بودیم که در این خصوص در بهمن سال گذشته 42 تخت مراقبت‍‌های ویژه بهره‌برداری شد (هر تخت ویژه نزدیک به یک میلیارد هزینه دارد) و درحال در استان جمعا 84 تخت داریم.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه، یکی دیگر از مشکلات حوزه سلامت را؛ کمبود تخت روان برشمرد و افزود: این کمبود در مدت خیلی کم جبران شد و هزار تخت به مجموعه تخت‌های کشور افزوده شد.

دکتر بیگلری سهمیه استان را حدود 12 الی 13 تخت عنوان کرد که خوشبختانه، این تعداد به 42 تخت افزایش یافت و در خصوص تخت روان نیز به جهت کمبود تخت روان در بیمارستان ابهر، 12 تخت چندماه قبل در بیمارستان ابهر راه‌اندازی گردید و 18 تخت نیز در زنجان به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که خداوند انسان را در بهترین حالت آفریده و خود نیز به این آفرینش خود می‌بالد، ولی این انسان گاها دچار مشکلات و بیماری‌های مختلف از جمله اختلالات روحی و روانی می‌شود که با بروز مشکلات روانی، فرد، هم خود را، هم اطرافیان و هم جامعه را آزار می‌دهد که در این راستا امکانات و راه‌های درمانی فراهم شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: بیماری روان صدبرابر بیماری‌های دیگر مشکل دارد و اگر روان و اندیشه افراد درست نباشد دیگر اعضای بدن وی نیز دچار مشکل می‌شود و در این جهت توجه به بیماری روانی حائز اهمیت است.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان، افزود: به‌جز سیستم بهداشت و درمان، باید سازمان‌های دیگر نیز دست به دست هم دهند و از بروز بیماری‌ روان جلوگیری کنند.

دکتر بیگلری با بیان اینکه در تمام پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی کارشناس سلامت روان حضور دارد، افزود: در ادامه مراحل طرح تحول، توسعه تخت‌های روان در دستور کار قرار گرفت که با افزایش تخت‌های روان، گام اول که اقدام خوب و مثبتی است، برداشته شد و باید با همت جمعی دیگر، با افزایش120 تخت، مجموع تخت‌های استان به حد استاندارد برسد و با تکمیل ساختمان اورژانس و ساختمان الحاقی، بیمارستان دکتر بهشتی به یکی دیگر از بیمارستان‌های مجهز استان تبدیل شود.

وی با یادی از خیر نیک‌اندیش، مرحوم احمد مهدوی بانی دانشکده پزشکی، اظهار کرد: با همت این خیر ارزشمند، دانشگاه علوم پزشکی زنجان جزء دانشگاه‍‌های تیپ یک کشور و محور قطب منطقه‌ی 6 آمایش کشوری است که از حوزه‌های تاثیرگذار در حوزه سلامت کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج‌آقا شیرمحمدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز، ضمن تبریک افتتاح تخت‌های روان‌پزشکی در استان، اظهار امیدورای کرد که این افتتاح برای حوزه سلامت استان بابرکت باشد.

وی از همت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولین سلامت استان قدردانی نمود.

گفتنی است، در راستای تحقق اهداف بسته جامع خدمات روان‌پزشکی در طرح تحول نظام سلامت افتتاح 1000 تخت روان‌پزشکی در سراسر کشور، کم‌کردن فاصله کمبود تخت‌های روان‌پزشکی با نیاز فعلی کشور، براساس برآورد سطح‌بندی خدمات بستری تا پایان سال 1394 به 16هزار تخت روان‌پزشکی در کشور نیاز بوده که تخت‌های موجود تا پایان سال 1393 حدود 8هزار تخت بوده، در این راستا، طی یک سال اخیر 1000 تخت روان‌پزشکی به مجموعه تخت‌های روان‌پزشکی کشور اضافه‌شده که این خود بیانگر تحول در این حوزه است.

لازم به کر است، به طور همزمان 1000 تخت روان‌پزشکی در سراسر کشور توسط دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق ویدئوکنفرانس به مرکزیت اهواز در 31 دانشگاه، 58 شهرستان و 66 بیمارستان افتتاح شد.

ارسال نظرات