معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:
هم اکنون 84 درصد کلنی های زنبور عسل در استان زنجان در قالب زنجیره های تولید ساماندهی شده است.
کد خبر: ۸۸۰۷۲۰۶
|
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: شرایط اقلیمی و آب و هوایی حاکم بر استان زنجان سبب شده تا این استان به یکی از مستعدترین منطقه برای پرورش زنبور عسل تبدیل شود.

رحمان رستمخانی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت قابل قبول پرورش دهندگان زنبور عسل در استان زنجان چه به لحاظ تعداد کلنی ها و چه به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص در این صنعت، لزوم ساماندهی و راه اندازی خوشه ها و یا به عبارتی زنجیره های تولید عسل و سایر فرآورده های آن در استان اهمیت دوچندانی پیدا می کند.

وی از تشکیل 6 زنجیره تولید عسل با بیش از 700 عضو و 78 هزار کلنی در استان زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: این زنجیره ها هم اکنون در شهرستان های زنجان، سلطانیه، ماهنشان، ایجرود و خدابنده تشکیل و راه اندازی شده است.

رستمخانی با بیان اینکه هم اکنون 84 درصد کلنی های زنبور عسل در استان زنجان در قالب زنجیره های تولید ساماندهی شده است، گفت: در سال جاری از این تعداد کلنی بیش از 384 تن عسل و سایر فرآورده ها تولید شده است که حدود 66 درصد عسل تولیدی استان را شامل می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: زنبورداری، تولید جعبه و کادر، دستگاه موم عاج کنی، تولید و توزیع ملکه های اصلاح شده، تولید لباس های مخصوص زنبورداری، تولید و تأمین مواد غذایی و دارویی زنبورداری، آموزش زنبورداران، ایجاد مراکز استحصال و عرضه مستقیم عسل، تأمین و توزیع ادوات و لوازم زنبورداری، انجام امور تحقیقاتی در زمینه زنبورداری، شرکت در جشنواره های عسل در داخل و خارج از استان، کمک و معرفی به تأمین تسهیلات ارزان قیمت به افراد زیر مجموعه و عملیات بیمه گری کلنی ها عمده فعالیت های تحت پوشش زنجیره های تولید عسل در استان زنجان را شامل می شود.

وی همچنین عسل، گرده، موم، بره موم، ژل رویال و ملکه اصلاح شده را عمده تولیدات زنجیره‌های تولید عسل در استان زنجان برشمرد و تصریح کرد: امید است با قوت گرفتن این زنجیره ها و گسترش فعالیت های آن ها در سایر بخش ها و زیر مجموعه های این صنعت بتوانیم نمونه و الگوی موفقی از آن را در کشور ارائه دهیم.

رستمخانی در پایان با اشاره به اینکه عسل حاوي بيش از هفتاد ماده مفيد براي بدن انسان بوده و اساسا از گلوکز، فروکتوز و منوساکاريدها ساخته شده است، متذکر شد: همچنين عسل داراي آنزيم‌هاي مفيدي از جمله آميلاز، کاتالاز، پراکسيداز و ليپاز بوده و در رده بندي غذاهاي سرشار از آنزيم ها مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، عسل حاوی مواد معدني مختلفي مانند کلسيم، سديم، پتاسيم، منيزيم، آهن، کلر، فسفر،گوگرد و يد نيز هست و به عنوان يک ماده غذايي کامل همچنين داراي انواع ويتامين ها، اسيدهاي آلي و پروتئين ها بوده و هر صد گرم عسل 315 تا 335 کيلو کالري انرژي توليد می کند. عسل داراي خواص درماني ضدعفوني کنندگي و حفاظت از مواد آلي در مقابل تجزيه و فساد مي باشد.

ارسال نظرات