تغییرات نرخ ارزی در اختیار عده ای بازار ساز است بازار را ملتهب ساخته و متاسفانه بانک مرکزی در برابر این عده هیچگونه واکنشی نشان نمی‌دهد. بانک مرکزی باید نسبت به این موضوع دخالت کند نه اینکه ساکت بماند.
کد خبر: ۸۸۰۷۱۵۷
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه دولت یازدهم نسبت به گران شدن نرخ دلار بی‌تفاوت است اظهار داشت: در شرایط کنونی که بحران اقتصادی ایجاد و موجب تغییراتی در وضعیت اقتصادی کشورمان شده است، این وضعیت ارتباطی تنگاتنگ با تغییرات نرخ ارزی جدید دارد. در ادبیات اقتصادی هم آمده است که رویدادهایی همچون کسری‌ بودجه‌ و مسائل اقتصادی آینه تمام نمای تغییراتی است که در نرخ ارز نشان داده می‌شود ولی گاهی تغییرات نرخ ارز باعث ایجاد یک سری اتفاقات مدیریت نشده در اقتصاد می‌شود که می‌تواند برای اقتصاد هم خسارت آور شود.

وی با بیان اینکه باید در جهت شناور کردن نرخ ارز تلاش کنیم افزود: شناورشدن نرخ ارز در بازار موجب می‌شود تا تغییرات اقتصادی به حداقل ممکن برسد.  باید تغییرات تاثیرگذاری همچون کسری بودجه دولت، کسری بودجه تجاری، مسایل سیاسی، جنگ را به گونه‌ای مشخص هدایت کرد تا سیاستگذاران هم نسبت به تبعات تغییرات نرخ ارزی آگاهی پیدا کنند و بتوانند راهکارهای بهینه مدیریتی را بکار گیرند.

بغزیان بیان داشت: تغییرات اقتصادی که در کشور ایجاد می‌شود به دلیل تغییراتی است که در نرخ ارز ایجاد می‌شود. از اینرو مسافرت‌های خارجی ،انتخابات اخیر آمریکا، جابه جایی رییس جمهورهای آمریکا  و اتفاقات مشابه تاثیرات خاص و واقعی در اقتصاد کشورمان ندارد ولی منجر می‌شود تا  یک سری بازار ساز از شرایط ایجاد شده سوء استفاده کرده و در جهت اینکه منفععت بیشتری کسب کنند اقدام کنند.

این اقتصاددان با بیان اینکه دولت اختیار اصلی تغییرات ارزی را برعهده دارد و همین تناقض رفتار و عملکرد غیر اقتصادی دولت موجب شده است تا معیشت مردم در محدودیت اقتصادی قرار داشته باشد تاکید کرد: واقعیت این است که بیشترین ارز در اختیار دولت است از اینرو هیچ فردی نمی‌تواند با دولت مقابله کند با وجود اینکه بهترین نظارت کننده در تغییرات قیمت ارزی، خود دولت محسوب می‌شود و بیشترین اختیارات ارزی را دولت برعهده دارد ولی عزم جدی برای کنترل ارز دیده نمی‌شود و جای بسی تعجب دارد.

وی در ادامه گفت: ارز در اختیار دولت است ولی در چنین شرایطی که دلار در پله های صعودی قیمت قرار داشته و معیشت مردم در تنگنا قرار دارد هیچگونه موردی در بحث چگونگی عرضه دلار، تنظیم بهینه دلار و در نظر گرفتن اتاق مبادله برای متقاضیان ایجاد نکرده است. از اینرو با تغییرات ناگهانی ارز مواجه هستیم.

این اقتصاددان با بیان اینکه دولت در پی بهانه‌ تراشی برای گران شدن نرخ دلار است افزود: تردد تعدادی از مسافران به مشهد و کربلا در تغییرات نرخ ارزی تاثیر گذار نیست. این در حالی است که دولت در این ایام سهمیه ارزی را افزایش داده است. مسافران هم می‌توانند ارز مورد نیاز خود را که به  100 میلیون دلار هم نمی‌رسد از طریق صرافی ها تامین کنند هر چند نرخ مبادله‌ای به این میزان هم نخواهد رسید.

بغزیان بیان داشت: از آنجایی که بانک مرکزی عرضه کننده و فروشنده ارز به صرافی‌ها می‌باشد بنابراین می‌تواند نرخ ارز را کنترل کند و هیچ شکی در آن وجود ندارد. سوالی که باید پرسیده شود این است که  آیا دولت می‌خواهد ارز را کنترل کند یا اینکه توانایی کنترل ارز را دارد؟!

وی در ادامه گفت: باید از مسوولین بانک مرکزی دلایل گران شدن نرخ ارزی پرسیده شود، نظر بنده این است که بانک مرکزی اختیارات ارزی را در اختیار دارد و رییس جمهور متاثر از تصمیمات بانک مرکزی است.  از اینرو ضروری است که هماهنگی لازم از سوی وزارت اقتصاد برای کنترل نرخ ارز شکل بگیرد . واقعیت این است که وزیر اقتصادی باید هماهنگی لازم با بانک مرکزی را داشته باشد تا منافع ملی حفظ شود.

این اقتصاددان در خاتمه افزود: تغییرات نرخ ارزی در اختیار عده ای بازار ساز است از اینرو بازار را ملتهب ساخته و متاسفانه بانک مرکزی هم به جای اینکه در برابر این عده موضع گیری و برخورد جدی داشته باشد در حاشیه قرار گرفته و هیچگونه واکنشی نشان نمی‌دهد. تغییرات مبادله ارزی در ایام مشخص ایجاد می‌شود و بانک مرکزی باید نسبت به این موضوع دخالت کند نه اینکه ساکت بماند.  همین رویه نامناسبی که بانک مرکزی در پیش  گرفته موجب شده است مردم تصور کنند که دولت با گران شدن دلار قصد دارد کسری بودجه را جبران کند. این در حالی است که با چند میلیون دلار نمی‌توان کسری بودجه را جبران کرد لذا ضروری است که دولت هم در پی تثبیت نرخ دلار باشد و نرخ دلار را دستکاری نکند تا در ایام مشخص برای کسری بودجه پرداخته نشود. بعید می دانم  وزارت اقتصاد  گرانی دلار برای جبران کسری دولت به کار گرفته باشد ولی آنچه به نظر می‌رسد بانک مرکزی کمی دور از سیاست مناسب عمل می‌کند.

ارسال نظرات