مسئول کانون خدمات داروسازی بسیج با اشاره به اینکه عدم پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر، فعالیت داروخانه‌ها را مختل می‌کند، گفت: داروخانه‌های شهرهای کوچک با سختی بیشتری کار می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۰۷۱۲۴
|
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید علی اصغر مطهری مسئول کانون خدمات داروسازی بسیج، گفت: در حال حاضر حدود 12 هزار داروخانه، 18 هزار نفر داروساز فارغ التحصیل و 300 هزار نفر دانشجویانی که در شرف فارغ التحصیلی در رشته داروسازی هستند، داریم.

وی با بیان اینکه کل بیزینس دارویی کشور حدود 13 هزار میلیارد تومان است که شامل کلیه داروهای تولیدی و داروهایی می‌شود که به صورت فینیش پروداکت وارد می‌شود، افزود: کل سود حاصل از 13 هزار میلیارد تومان گفته شده، حدود 7 هزار و پانصد میلیارد تومان است که حدود دو هزار و پانصد میلیارد تومان سهم داروخانه‌های ارائه دهنده خدمات است.

مسئول کانون خدمات داروسازی بسیج، تصریح کرد: نیمی از دو هزار و پانصد میلیارد تومان سهم داروخانه در دست دولتی‌ها و نیم دیگر آن در بخش خصوصی است؛ همچنین حدود پنج هزار میلیارد تومان سهم وارد کننده‌ها و تولیدکننده‌های داخلی و بخش‌های در حال کار، است.

مطهری، در ادامه گفت: اعداد و ارقام گفته شده، برای 18 هزار نفر داروسازانی که در حال کار هستند، خیلی به عدالت نزدیک نیست چراکه حدود 100 تا 300 هزار نفر افراد دولتی و غیردولتی هستند که حدود 1000 میلیارد تومان سود این بخش را به خودشان تخصص داده‌اند.

وی ادامه داد: داروخانه‌های خصوصی به عنوان یک بنگاه اقتصادی دیده می‌شوند اما در واقع اصلا اقتصادی نیستند مخصوصا اگر این داروخانه‌ها در شهرهای کوچک باشند، چراکه آنها باسختی فراوان کار می‌کنند و با توجه به راه اندازی کلینیک‌های ویژه سهم آنها کمتر هم می‌شود؛ از طرفی این داروخانه‌ها، فشارهای اقتصادی مضاعفی را مانند عدم پرداخت سازمان‌های بیمه گر، بیمه‌های پایه و بیمه‌های تکمیلی را نیز متحمل می‌شوند که واقعا فعالیت آن‌ها را فلج کرده است.

مسئول کانون خدمات داروسازی بسیج، گفت: باید یک تعامل بین بخش‌های مختلف صورت بگیرد تا بتوان سهم داروخانه‌ها را زیاد کرد، الان ارائه خدمات در حوزه داروخانه‌ها به پایین‌ترین سطح آن رسیده و این خطرناک است؛ بخشی از مشکلات داروخانه‌ها با کمتر شدن سهم بخش‌های دولتی و افزودن آن به سهم بخش خصوصی حل می‌شود.

مطهری، به عدم پرداخت به موقع مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه گر، اشاره کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و تا وقتی دولت بدهی خود را ندهد، سازمان تأمین اجتماعی نیز نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند، در این شرایط داروخانه‌ها به خاطر تعهدی که داده‌اند و سوگندی که یاد کرده‌اند، در وضعیت فعلی با سیلی صورت خود را سرخ نگهداشته و ارائه خدمات می‌کنند.

وی گفت: بعضی از اقلام مانند داروهای خارجی و انسولین نزدیک به 10 درصد مارجین دارو دارند و اگر سازمان‌های بیمه گر تا شش ماه پس از فروش دارو، به تعهدات خود عمل نکنند، آن دارو دیگر سود دهی ندارد؛ با این حال من فکر می‌کنم آحاد داروسازانی که در داروخانه‌ها کار می‌کنند، با سختی دارو‌ها را تهیه می‌کنند زیرا خودشان پول ندارند و سازمان هم پولی به آنها نمی‌دهد اما آنها خدماتشان را متوقف نمی‌کنند و اینجای شکر دارد زیرا اگر داروخانه بخواهد خدمات دهی خود را متوقف کند یک نارضایتی عمومی ایجاد می‌شود اما تعامل داروخانه‌ها بر این است که بتوانند مردم را راضی نگه دارند.

ارسال نظرات