گفت و گو با زنبوردار فعال روستای ژیوار

گفت و گو با اقبال اداک یکی از زنبورداران فعال روستای ژیوار از توابع شهرستان سروآباد است که در عرصه ی اقتصاد مقاومتی گامی به سوی تولید و اقدامی مفید در پرورش زنبور در این شهرستان انجام داده است.
کد خبر: ۸۸۰۶۷۸۰
|
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷
به گزارش سرویس بسیج مساجد و محلات خبرگزاری بسیج، گفت و گو با فعال عرصه اقتصاد مقاومتی به شرح زیر است:

"اقبال اداک" یکی از زنبورداران فعال روستای ژیوار است که در عرصه ی اقتصاد مقاومتی گامی به سوی تولید و اقدامی مفید در پرورش زنبور در این شهرستان انجام داده است.

اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که با بالا گرفتن فشارها و تحریم‌های ظالمانه به کشور توسط مقام معظم رهبری در سال ۸۹  وارد ادبیات کشور شد و امروز با توجه به تأکیدات ایشان تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور و تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.

طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به منظور اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری جوانان و با حمایت بسیج سازندگی اجرا می‌شود از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اجرای این طرح‌ها می‌تواند گامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

طرح‌های اقتصاد مقاومتی مورد استقبال زیادی از افراد قرار گرفته است و زمینه اشتغال جوانان در بخش‌های پرورش ماکیان، ماهی، زنبورعسل ، دامپروری، زراعت و... را فراهم کرده است.

استان کردستان از جمله استان‌هایی است که دارای نیروی انسانی فعال و بیکاری است که با وجود برخی از طرح های اقتصاد مقاومتی و حمایت نهادهایی مانند بسیج  سپاه می توانند تولید کنندگان مفیدی در بسیاری از عرصه های اقتصادی باشند.

پرورش زنبورعسل یکی از این طرح ها می باشد که با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در استان کردستان برای بسیاری از افرادی که جویای کار بوده و دارای سرمایه اندکی هستند به عنوان شغل محسوب شود و عسل تهیه شده دراستان نیز به اذعان زنبورداران با وجود وضعیت خاص جغرافیایی و مشکلات خاصی که وجود دارد از بهترین کیفیت برخوردار است.

اقبال اداک یکی از زنبورداران فعال روستای ژیوار از توابع شهرستان سروآباد است که در عرصه ی اقتصاد مقاومتی گامی به سوی تولید و اقدامی مفید در پرورش زنبور در این شهرستان انجام داده است.

به توصیه ی این زنبوردار که از بسیج سازندگی سپاه سروآباد تسهیلات اشتغالزایی دریافت نموده است: این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و یکی از معضلاتی که گریبانگیر جامعه شده است بیکاری جوانان است بد نیست آنها به سراغ مشاغلی از جمله پرورش زنبور عسل بروند که علاوه بر خاصیت‌های بی نظیر در درمان بیماری‌ها و هزینه کم نگهداری،  سرمایه و امکانات خاصی نیاز ندارد و  گامی در راستای تولیدات داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است  و درآمد خوبی نیز می‌توان از آن کسب کرد.

آقای اداک که از بچگی علاقه ی خاصی به پرورش و تکثیر این حشره ی قرآنی و مفید داشته است و دارای خانواده ای فعال در عرصه ی تولید عسل به روش سنتی داشته است خانواده اش اکنون دارای بیش ۲۰۰ کندوی مرغوب می باشد که از هر کدام به طور میانگین بیش از ۸ کیلو عسل در فصل برداشت تولید می شود

این بسیجی موفق سروآبادی با بیان اینکه برداشت عسل از کندوهای زنبورعسل بستگی به شریط آب و هوایی و میزان بارندگی در آن سال و نژاد زنبورهای کندو دارد، افزود: "زنبورداران منطقه با توجه به اینکه می‌خواهند عسل مرغوبی داشته باشند، در فصل پاییز برداشت مناسبی از کندوهایشان می توانند داشته باشند".

اداک گفت: "عسل برداشتی از کندوهای عسل به طور میانگین می‌تواند ۸ کیلو باشد که مقداری از آن را برای تغذیه زنبورهای عسل در زمستان نگه داری شده و ما بقی را برای فروش با قیمتی مناسب به بازار ارائه می‌دهیم".

وی که زنبورداری را شغلی ملزم به رعایت نظم و انضباط و پاکیزگی می‌داند، افزود: "پس از برداشت عسل، عسل‌ها را به صورت شانه و صاف و در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم".

کاکه اقبال درباره نحوه معالجه در صورت داشتن بیماری در کلنی خاطر نشان کرد: "مردم منطقه و به خصوص روستای ژیوار غالباً از داروهای گیاهی برای درمان و تمیز کردن کندوها استفاده می کنند و اصلا از مواد شیمیایی استفاده نمی کنیم به همین خاطر هم عسلی ارگانیک و کاملا طبیعی با قیمتی مناسب تحویل مصرف کننده می دهیم".

این کارآفرین با تجربه ادامه داد: "با توجه به اینکه در کشوری چهار فصل زندگی می کنیم و به خصوص استان کردستان و شهرستان سروآباد دارای مناطقی کوهستانی و نیز گرم است لذا برای جابجایی کندوها در فصول مختلف کمتر از یک ساعت می توان اقدام نمود".

فعال عرصه اقتصادمقاومتی گفت: "زنبورهای عسل، با تغزیه از بیش از ۵۰ نوع گل و گیاه از کوه‌های عودالان و کوسالان و گل‌های درختان اطراف از جمله بادام، ون  و.. شهد تولید می کنند و در سروآباد و روستای ما نیز زنبور عسل از درختچه گون که از مرغوبیت بالایی پس از مرزه وحشی برخوردار است استفاده می کنند به همین دلیل هم عسلی معطر و مرغوب تولید می کنند".

وی ضمن تشکر از اداراتی مانند کمیته امداد و جهاد کشاورزی به خاطر برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی اذعان کرد: "تسهیلات اشتغالزایی بسیج کمک شایانی به رونق زنبور داری و سایر طرحای کشاورزی و خدماتی کرد و ما مردم منطقه توانستیم از این تسهیلات برای خرید کندو، موم، هزنیه جابه جایی کندوها و غیره استفاه کنیم".

وی با بیان اینکه اکنون با همراهی خانواده‌ام به پرورش این زنبور عسل‌ها مشغول هستیم، گفت: "با توجه به درآمد خوبی که این شغل دارد چنانچه تعداد کندوها زیاد باشد می‌توان به ایجاد اشتغال زایی مبادرت ورزید و شرایط شغلی افراد دیگری را نیز فراهم کرد".

اداک با اشاره به ضرورت حمایت دولت از زنبورداران و کسانی که در این بخش فعالیت دارند،  خاطرنشان کرد: "بسیاری زنبورداران سروآبادی به دلیل وضعیت آب و هوایی و عدم حمایت مسئولان زنبورهای خود را از دست دادند و با توجه به برخی از بیماری های و مشکلاتی که که گریبانگیر این قشر فعال و زحمت کش شده است، باید مسئولان با حمایت ها و کمک‌هایی که انجام می دهند مانع از بین رفتن نسل زنبورها و شغل پرورش زنبور شوند".

وی افزود: "باید مسئولان به کار پرورش زنبور به عنوان یک کار تولیدی و نه تشریفاتی نگاه کنند که می تواند زمینه اشتغال بسیاری نیز فراهم کند".

وی به جوانان جویای کار نیز توصیه کرد: "با توجه به سرمایه اندکی که برای پرورش زنبور نیاز است جوانان می‌توانند با دو تا سه کندوی زنبور عسل به این شغل روی آورند و با آموزش‌هایی که از طریق نهادهای کشاورزی و کمیته امداد و بسیج سازندگی سپاه برگزار میکنند به کار رونق دهند و درآمد خوبی نیز کسب کنند".


ارسال نظرات
آخرین اخبار