رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تاثیر فعالیت نیروگاه شهید رجایی قزوین در افزایش آلایندگی استان گفت: برخورد با آلاینده‌ها در استان‌های همجوار را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.
کد خبر: ۸۸۰۶۶۳۷
|
۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز در نشست دی ماه «شورای سیاست‌گذاری حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان البرز» با اشاره به اینکه مقوله آلودگی محیط زیست و تلاش برای حفظ آن یک دغدغه جهانی است گفت: کشورهای پیشرفته با درک این خطر، برنامه‌ریزی دقیقی داشته‌ و پیشرفت و توسعه را همزمان با حفظ محیط زیست پیش برده‌اند اما با وجود اینکه این موضوع در کشورمان برای دهه‌های متمادی مطرح شده تاکنون اقدام عملی و برنامه‌ریزی مناسبی انجام نشده است.

برخورد با آلودگی های با منشا خارج از استان/ ورود سازمان بازرسی به معضل آلودگی هوا/ ضرورت تعطیلی پنج شنبه ها در البرز

وی با تاکید بر اینکه تاکنون اراده جدی برای مقابله با آلودگی و حفظ محیط زیست دیده نشده تصریح کرد: در کنار تلاش برای فرهنگ‌سازی و پیشگیری، باید در سطح کلان و ملی تخصیص منابع مورد توجه قرار گیرد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با انتقاد از نبود نظارت بر روند اخذ مجوز و فعالیت‌های بعدی صنایع مختلف، اظهار داشت: متاسفانه دیده می‌شود که پس از ایجاد صنایع و آلودگی، رفع آلودگی مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که باید این روند برعکس باشد؛ شاهد هستیم که برخی از شهرک‌های صنعتی به دلیل داشتن رویکرد غلط در راه اندازی به معضلی برای استان تبدیل شده‌اند.

راهکارهایی برای رفع آلودگی

وی شرایط کنونی آلودگی در استان و کشور را مولود رویه غلط و بدون ضابطه در راه اندازی صنایع آلوده و مضر به محیط زیست دانست و متذکر شد: در پیش گرفتن برخی اقدامات مانند افزایش فضای سبز، حل معضل ترافیک، اجرای طرح زوج و فرد، تعطیلی پنج شنبه‌ها و تجهیز خودروهای آلاینده به کاتالیز می‌تواند بخشی از آلودگی استان را التیام بخشد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تقدیر از اقدامات انجام شده توسط شهرداری کرج برای توسعه فضای سبز گفت: با اختصاص زمین‌های بایر و تپه ماهور به شهرداری که مصوبه همین شورا بود، اقدامات مناسبی شروع  شده و اکنون به گفته شهرداری 400 هکتار از این اراضی 1000 هکتاری، جنگل کاری شده است و قطعا هر نوع اقدامی در این راستا مورد حمایت همه جانبه دستگاه قضایی خواهد بود.

آمادگی برای برخورد با آلایندگی‌های با منشا خارج از استان

وی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تاثیر فعالیت نیروگاه شهید رجایی قزوین در افزایش آلایندگی استان گفت: برخورد با آلاینده‌ها در استان‌های همجوار را نیز به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و اگر لازم باشد نشست مشترکی را با مسئولان قضایی استان قزوین برگزار می‌کنیم تا با مشارکت همدیگر به حفظ سلامت مردم و محیط زیست کمک کنیم.

ضرورت تعطیلی پنج شنبه‌ها

فاضلیان با تاکید بر اینکه تعطیلی پنج‌شنبه ها در استان البرز یک تصمیم ضروری است توضیح داد: دستگاه قضایی استان و مجموعه‌های تابعه آن آمادگی دارند در این راستا هر نوع کمک لازم را داشته باشند و از شورا و شهرداری کرج، اداره کل محیط زیست و سازمان بازرسی استان می‌خواهم که گزارش کارشناسی درباره تاثیر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بر هوای استان را تهیه و ارائه کنند.

وی افزود: بهتر بود این موضوع توسط عالی‌ترین مقام اجرایی استان در سفر رئیس جمهور مطرح می‌شد ولی دستگاه قضایی استان البرز این آمادگی را دارد تا در صورت به جریان افتادن مجدد این طرح از آن حمایت لازم را داشته باشد.

چاره اندیشی برای خودروهای تک سرنشین

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر چاره‌اندیشی در کرج برای خودروهای تک سرنشین، خواستار تسریع در تعیین وضعیت متروی کرج شد و اظهار داشت: تاخیر در اجرای این پروژه خسران بزرگی برای مردم استان است پیگیری این موضوع خارج از حیطه وظایف دستگاه قضایی است و نیازمند تصمیم جدی توسط دستگاه اجرایی استان است تا تکلیف ادامه فعالیت با پیمانکار فعلی مشخص شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز در پایان خواستار مقابله جدی دستگاه‌های متولی با تغییر کاربری گسترده در ساوجبلاغ شد و گفت: تغییر کاربری انجام شده در برخی مناطق این شهرستان مانند چهارباغ بسیار زیاد است که برای مقابله با آن به زودی اقدامات قضایی تشدید می‌شود.

ورود سازمان بازرسی به موضوع آلودگی هوا

سعید دهقان مدیر کل بازرسی استان البرز نیز با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی کشور بر روی مقابله با آلودگی تمرکز کرده است و بر این اساس فعالیت دستگاه‌های مختلف رصد شده و گزارش به سازمان بازرسی کشور ارائه خواهد شد.

گفتنی است در بخشی از این جلسه محمد دادگو، رئیس شورای شهر کرج با اشاره به هزینه 50 میلیارد تومانی انجام شده توسط شهرداری برای نصب دوربین در معابر مختلف، از آمادگی برای اجرای طرح زوج و فرد خبر داد.

تجهیز رایگان ناوگان حمل و نقل عمومی به کاتالیز

علی ترکاشوند شهردار کرج نیز با اشاره به گزارش اداره کل محیط زیست استان البرز، که بیانگر تاثیر 30 درصدی خودروها و اتوبوس‌های شهری، گفت: این آمار را قبول نداریم ولی برای اینکه هر نوع شبهه‌ای از بین برود طی روزهای آتی لایحه تخصیص بودجه 3 میلیارد تومانی برای خرید و تجهیز رایگان خودروهای حمل و نقل عمومی به کاتالیز را ارائه خواهیم کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها