وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان اراضی تحت کشت آبی شهرستان ایوان تا سه ماه آینده با استفاده از آب سد کنگیر به 2 برابر افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۸۸۰۶۴۹۹
|
۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱

 

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج،محمود حجتی روز پنجشنبه در حاشیه  بازدید از سد کنگیر ایوان گفت:با همت وزارت نیرو در سال های گذشته سرمایه گذاری های کلانی برای احداث سد کنگیر انجام شده که هم اکنون حجم مخزن این سد 16میلیون متر مکعب آب است که بسرعت در حال پمپاژ بوده و احداث خط لوله اصلی آن نیز در دست اجراست.
وی ادامه داد: با توجه به سیستم های نوین آبیاری در اراضی این منطقه در سطح یک هزار و 800 هکتار آبیاری تحت فشار انجام که امیدواریم در اوایل سال آینده و انجام عملیات پمپاژ آن تا پایان سال تمامی زمین های دیم این منطقه به آبی تبدیل شوند
وی با بیان اینکه بر اساس گزارش های ارایه شده در شهرستان ایوان تا سه ماه آینده میزان اراضی آبی این منطقه دوبرابر می شود، گفت: این اقدام بدون شک تاثیر زیادی در افزایش ثروت ملی و درآمد مردم منطقه، افزایش محصول و ایجاد ارزش افزوده دارد که می توان با کمک مردم زنجیره تولید را در این منطقه گسترش داد.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص دامداری های نیمه فعال و تعطیل کشور گفت: با توجه به لایحه خروج از رکود و مصوبه آن و خط اعتباری که دولت و بانک مرکزی ایجاد کرده اند متقاضیان این واحدها می توانند در سامانه بهین یاب ثبت نام و بعد از بررسی در کارگروه های تخصصی استان در صورتیکه این طرح ها توجیه اقتصادی و امکان دوباره فعالیت داشته داشته باشند مشکلات بانکی آنها حل و اعتبار سرمایه درگردش برای ادامه فعالیت دوباره در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
سد کنگیر با ظرفیت ذخیره 20 میلیون مترمکعب آب با هدف تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان ایوان احداث‌ شده که طول تاج این سد 750 متر و ارتفاع آن 42 متر است و برای ساخت آن 109 هزار مترمکعب بتون‌ریزی و یک هزار و 250 میلیون ریال اعتبار نیز برای ساخت آن هزینه شده است.
آب این سد علاوه بر تامین آب شرب شهرهای ایوان و زرنه، آب موردنیاز دو هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای تابعه بخش زرنه را نیز تامین می‌ کند.

 

ارسال نظرات