وزیر کشور اجتماعی کردن مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را از سیاست‌های دولت دانست و گفت: بیش از 80 درصد درمان در حوزه مواد مخدر به وسیله مردم و سازمان های مردم نهاد انجام می شود.
کد خبر: ۸۸۰۶۴۶۸
|
۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی که با حضور مسئولین کشوری و استانی در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره اهمیت و توجه دولت به بحث آسیب‌های اجتماعی گفت: در این دولت با عنایت‌هایی که رئیس جمهور داشتند آسیب‌های اجتماعی در دستور کار اول قرار گرفت.

وی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور کشور فعالیت‌های موثری را با کمک تمام دستگاه‌های اجرائی مسئول، سمن‌ها و همکاری مستمر با دفتر مقام معظم رهبری آغاز کرده تا جایی که در این دولت با طرح آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک مهم؛ هزاران صفحه مطلب، هزاران ساعت کار و هزاران موضوع استخراج و پیگیری شد.

وزیر کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی 4 جلسه مهم را با مسئولان مربوطه و تصمیم ساز کشور برگزار کردند و نتیجه جلسه این بود که 5 اولویت را تعیین کردند که موادمخدر و اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد اجتماعی و فرهنگی و در نهایت موارد بحرانی به عنوان محورهای اولویت‌دار مشخص شد.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر بحث پیشگیری در حوزه اعتیاد و موادمخدر گفت: براساس آمار استان 33 درصد زندانیان استان از مجرمین موادمخدر هستند و 23 درصد را نیز سارقان تشکیل می‌دهند که در حوزه سرقت بیش از 70 درصد سارقان به دلیل اعتیاد به امر سرقت مبادرت کرده‌اند.

اعتیاد عامل 50 درصد طلاق‌های ثبت شده در کشور

وی افزود: در بحث طلاق 50 درصد طلاق ها، بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد زنان آسیب‌پذیر، آمار مبتلایان به بیماری‌ ایدز به دلیل مسایل اعتیاد و مواد مخدر است و در سایر موضوعات و بزهکاری‌هایی که ما با آنها مواجه هستیم عمده مسایل به مواد مخدر مربوط می شود لذا ساماندهی بحث اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر می تواند در کاهش بقیه آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشد.

وزیر کشور تصریح کرد: دولت یازدهم و شخص رییس جمهور با توجه به اینکه نسبت به این موضوع به تناسب مسئولیت هایی که به عنوان دبیر شورای امنیت ملی داشتند کاملا مسلط به موضوع بوده و در ابتدای دولت وقتی بنده مسئولیت ستاد مبارزه با مواد مخدر را بر عهده گرفتم اولین توصیه و تاکید ایشان این بوده که شما باید در دو حوزه پیشگیری و صیانت بیشترین اقدامات را انجام دهید.

بازگشت 80 درصد بهبودیافتگان به دام اعتیاد

رحمانی‌فضلی افزود: بحث پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از جمله عواملی بودند که ما در ستاد آنها را سرلوحه خود قرار دادیم و با توجه به تجربیات جهانی در بهترین شرایط معتادان بهبودیافته فقط 20 درصد پاک می مانند و مابقی به چرخه اعتیاد برمی گردند که این امر هزینه های اقتصادی، اجتماعی و انسانی به جامعه تحمیل می‌کند.

وی افزود: لذا پیشگیری کاملا یک موضوع عقلانی، علمی و تجربی است و ما برای اینکه بتوانیم این موضوع را پیگیری و عملیاتی کنیم با شعار «اجتماعی کردن مبارزه با آسیب‌های اجتماعی» وارد عرصه شدیم. مبارزه با مواد مخدر باید با همکاری مردم صورت پذیرد و هرکس می تواند به اندازه سهم خود در این زمینه نقش آفرین باشد.

وزیر کشور تصریح کرد: بیش از 80 درصد درمان در حوزه مواد مخدر به وسیله مردم و سازمان های مردم نهاد انجام می شود.

رحمانی‌فضلی بحث آسیب‌های اجتماعی یک موضوع حاکمیتی دانست و گفت: همه موظف به تلاش در این حوزه و کاهش معضلات این حوزه هستیم. ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی به دلیل عدم توازن و تعادل در حوزه اقتصادی و توزیع منابع برمی‌گردد که ریشه این عدم توازن‌ها به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و عدم توجه دستگاه حاکمیتی به روستاها و مناطق محروم بازمی‌گردد.

تخصیص 6 هزار میلیارد تومان به مناطق محروم در برنامه ششم

وی افزود: در این چند سال توزیع متوازن منابع از اولویت‌های دولت بوده به طوری که امسال 1500 میلیارد تومان به روستاها تخصیص داد و در بودجه سال آینده نیز 6 هزار میلیارد تومان را به این بخش تخصیص داده شده است.

وزیر کشور تصریح کرد: نگاه ما به بحث آسیب‌های اجتماعی از دو منظر است، در نگاه کوتاه مدت به بحث کنترل، مدیریت و ساماندهی بازمی‌گردد و در نگاه دراز مدت به بحث ممانعت از افزایش عدم توازن و تعادل و افزایش مهاجرت است.

رشد 7 درصدی اقتصاد کشور

رحمانی‌فضلی با بیان دیگر اولویت‌های دولت گفت: دولت در کنار تلاش برای کاهش معضلات اجتماعی، کارهای مهمی همچون اقتصادمقاومتی، امنیت، نشاط سیاسی، مباحث اجتماعی، توزیع عادلانه منابع را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: به رغم فشارهای خارجی و ناشی از تحریم‌ها در حوزه اقتصادی توانستیم افزایش بیش از 7 درصدی رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم به پائین تر از 10درصد را شاهد باشیم.

فعالیت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی با سه محور اساسی

وزیر کشور سه محور اصلی فعالیت ستاد را حوزه آسیب‌های اجتماعی مقابله با تهاجم فرهنگی، تغییرات اجتماعی و سبک زندگی مطرح کرد و گفت: باتوجه به منویات مقام معظم رهبری این سه محور در حوزه آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در بحث تهاجم فرهنگی با توجه به اینکه سال‌هاست مقام معظم رهبری نسبت به آسیب‌زا بودن این مهم تاکید دارند به رغم برنامه‌ریزی های صورت گرفته هنوز توجه لازم، منسجم وبرنامه ریزی شده که قابل اندازه گیری و شاخص باشد را نداریم.

رحمانی‌فضلی تغییرات اجتماعی و سبک زندگی را از دیگر محورهای مهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: آنچه می تواند جامعه را به آرامش درونی برساند آموزه‌های دینی است و در این زمینه نیز سبک زندگی ما سبک زندگی است که دین اسلام برایمان مشخص کرده و تغییرات هم بایستی در راستای تقویت دین باشد.

پائین بودن نرخ شیوع اعتیاد در جامعه اسلامی

وزیر کشور با تاکید بر اینکه خواست مردم مشخص بوده و باید حرکت در مسیر خواسته مردم باشد، گفت: مردم ما برای حفظ دین و ارزش‌های دینی انقلاب کردند و کاملا خواسته آنان مشخص الست و ما به عنوان مسئولین موظف هستیم در مسیر خواست مردم حرکن و اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه اعتقادات در جامعه ما بالاست، گفت: خوشبختانه ما در بحث شیوع شناسی اعتیاد از متوسط سطح جهانی پایین‌تر هستیم و این نشان می دهد اعتقادات و باورهای مردم ایران و خانواده به عنوان یک اصل پیشگیری کننده نقش مهمی را در راستای مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب به ویژه اعتیاد ایفا می کند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در بخش مقابله با شیوع اعتیاد سالانه 16 درصد افزایش عملکرد داشته‌ایم گفت: در تهران تنها برای 500 نفر مکان برای معتادان متجاحر داشتیم ولی موفق شدیم این ظرفیت را افزایش داده و به 12 هزار نفر برسانیم تا جایی که هم اکنون 8 هزار نفر در حال درمان در این مراکر هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات