وقتی می‌توان متوجه‌ی ضعف نگاه آقای هاشمی و اصلا طرفداران این تفکر در مکتب نیاوران! شد که در فضا و محیط دیگری به آنچه در این تاریخ با آن روبه‌رو هستیم، نگاه کنیم و همانند امام (ره) جهان را آن‌چیزی ندانیم که غرب و به‌خصوص آمریکا برای ما تعریف و ترسیم کرده اند.
کد خبر: ۸۸۰۶۴۵۸
|
۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
به گزارش سرویس بسیج دانشجویی،  خبرگزاری بسیج؛ مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود برای درگذشت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، از سه عبارت "اختلاف نظرها" ، "اجتهادهای متفاوت" و "تفاوت های نظری"، استفاده کردند. نسل جوان و انقلابی؛ تصور دقیقی از عملکرد مرحوم آقای هاشمی در دوران مسئولیت ریاست جمهوری اش ندارند و حداکثر تصویری از رفتار ایشان در دوران فتنه و پس از آن دارند و شاید شناخت دقیقی از نوع و چگونگی نگاه ایشان به مسائل نداشته باشند. شناخت این تفکر (جدای از صاحب آن) بسیار مهم است.


 تبیین:
۱. برای فهم دقیق سخنان رهبری معظم، باید "شرایط تاریخی" را در مواضع و دیدگاه مقام معظم رهبری همیشه در نظر داشت و موضع گیری های ایشان را براساس آن شرایط تبیین کرد. تفاوت نگاه رهبری به آینده و نگاه امثال مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، از جمله در "فهم شرایط تاریخی" بود.

۲. آقای هاشمی پیچیدگی‌‌های دشمن را می‌دانستند، اما به تاریخی که نظام اسلامی در آن قرار دارد، نگاه دیگری داشتند. بطور خلاصه:
● معتقد بودند حضور در تاریخ و فضایی خارج از ارزش‌های فرهنگ مدرن! معنا نمی‌دهد.

● معتقد بودند می‌توانیم مستقل باشیم و در عین حال در همان فضای ارزشیِ فرهنگ غرب، زندگی کنیم بدون آن‌که از مسلمانی خود دست برداریم. (حداکثر یک ژاپن اسلامی)

 کاملا روشن است که با این نگاه، دیگر مفاهیمی همچون انقلاب اسلامی و آرمان های آن و رسالت جهانی که به عهده دارد و مقابله با استکبار و... در این دوران امری غیرواقع بینانه می شود. یعنی توقف در همان سقف جمهوری اسلامی!

۳. وقتی می‌توان متوجه‌ی ضعف نگاه آقای هاشمی و اصلا طرفداران این تفکر در مکتب نیاوران! شد که در فضا و محیط دیگری به آنچه در این تاریخ با آن روبه‌رو هستیم، نگاه کنیم و همانند امام (ره) جهان را آن‌چیزی ندانیم که غرب و به‌خصوص آمریکا برای ما تعریف و ترسیم کرده اند. یعنی جایی برای حضور "سنت‌های الهی" در نظام هستی بگذاریم و به "معیّت حق" و "نصرت الهی" باور داشته باشیم.

۴. مقام معظم رهبری در رابطه با معیّت و همراهی و نصرت حق با جریان‌های توحیدی، مثال حضرت موسی (ع) را زدند که وقتی فرعونیان در حال نزدیکی به قوم بنی‌اسرائیل بودند تا آن‌ها را بگیرند، حضرت موسی (ع) فرمودند:

«کَلّآ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین. ببینید! معیّت الهی این‌قدر اهمّیّت دارد. ... این‌که می‌گویند: «اِنَّ ﷲَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَ الَّذینَ هُم مُحسِنون»، این معیّت را باید قدر دانست. ... ما هم به تقلید از حضرت موسی عرض می‌کنیم که: «کَلاّ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین».


نتیجه:
این نگاه را با آن عرصه ای که مرحوم آقای هاشمی و صاحبان این تفکر از جمله مکتب نیاوران!! در آن می اندیشند، می توان مقایسه کرد و در مقابل سخنان رهبری معظم را _ براساس مکتب امام (ره) _ و در فضایی که ایشان مدَ نظر قرار می‌دهند، فهم کرد، تا به همان معنایی که حضرت موسی (ع) در حین نزدیکی سپاه فرعون متوجه سنت دیگری به نام «معیّت الهی با اهل تقوا» هستند، ما نیز توجه رهبری را در این تاریخ به معیّت الهی با این انقلاب و این ملت بفهمیم و تحلیل‌های خود را مبتنی با این اصل، تبیین کنیم.


منبع: جنبش تبیین 
ارسال نظرات