خبرهای داغ:
رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس:
رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: 75 دستگاه انواع بذرکار در سال زراعی جدید به ناوگان ماشین‌های کشاورزی استان اضافه شد.
کد خبر: ۸۸۰۵۷۸۰
|
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱

علیرضا پرویزی با بیان این‌که 75 دستگاه انواع بذرکار در سال زراعی جدید به ناوگان ماشین‌های کشاورزی فارس اضافه شده است، اظهار کرد: با توجه به مشکلات پیش‌آمده در سال‌های گذشته در زمینه کاشت محصولات دانه‌ریز مانند کلزا و گزارش شهرستان‌ها در مورد معایب کارنده‌ها از جمله فرسوده بودن، عدم توانایی در کاشت محصولات دانه‌ریز به مقدار کم، عدم تنظیم عمق مناسب، نبود امکان کشت در کف جویچه‌ها در مناطق شور جنوب استان و با توجه به بازدید به‌ عمل‌ آمده از شرکت‌های تولیدکننده و سازنده بذرکارها در سطح کشور چند شرکت‌ مورد تأیید قرار گرفت که تولیدات آن‌ها براساس سهمیه با توجه به مکاتبه مجری دانه‌های روغنی کشور در استان‌ها توزیع شد.

وی افزود: 75 دستگاه انواع بذرکار هنگام کاشت در شهرستان‌های استان با یارانه حداقل 7.5 میلیون تومان به ازای هر دستگاه توزیع شد.

این مسؤول اضافه کرد: با ورود این بذرکارها در زمان کاشت کلزا در استان، حضور کارشناسان ستادی و شهرستانی در مزارع و تنظیم و راه‌اندازی بذرکارها، سطح کاشت مکانیزه کلزا به‌ طور چشمگیری افزایش یافت.

پرویزی خاطرنشان کرد: نواقصی در دستگاه‌ها و بذرکارهای ساخته‌ شده وجود دارد که ضمن جمع‌آوری نظرات کارشناسان و بهره‌برداران شهرستان‌ها و اعلام به شرکت‌های سازنده، این معایب کوچک نیز برطرف می‌شود تا کشاورزان و بهره‌برداران با فراغ بال و بدون نگرانی از این بذرکارها استفاده کنند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه بذرکارها چندمنظوره است و می‌تواند در کاشت سایر محصولات زراعی از جمله گندم، جو، تریتیکاله، یونجه و ارزن نیز به کار گرفته شوند، انتظار می‌رود براساس افق پنجساله برنامه افزایش سطوح کاشت مکانیزه غلات را داشته باشیم.

پرویزی گفت: در سال زراعی گذشته سطح بذرکاری کاشت گندم آبی استان 43 درصد بود که پیش‌بینی می‌شود با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده از جمله ورود بذرکارهای جدید، آموزش کارشناسان، تنظیم و راه‌اندازی دستگاه، حضور به‌ موقع کارشناسان تخصصی ستادی و شهرستان‌ها در مزارع کشاورزان، تهیه بستر مناسب و استفاده از ارقام جدید این سطح افزایش‌ یافته و براساس افق برنامه پنجساله تا 50 درصد افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اکثر کشاورزان از مزایا و اهمیت به‌کارگیری بذرکارها مطلع هستند اما شاید به‌ دلیل محدودیت‌های اقتصادی، مالی، شرایط زمین و بافت خاک امکان استفاده از آن‌ها را نداشته باشند و در حال حاضر با توجه به مزیت بسیار کارنده‌ها و صرفه اقتصادی، کشاورزان تمایل بیشتری به کاربرد آن‌ها نشان داده و تهیه بستر مناسب‌تری نیز انجام می‌گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها