خبرهای داغ:
معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس:

مردم به شایعات در مورد پارازیت توجه نکنند/ در مورد سلامت مردم مماشات نمی‌کنیم

معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس گفت: مردم بدانند مراکز علمی مسئله پارازیت و امواج مضر را پایش کرده و شایعات در این زمینه صحت ندارد.
کد خبر: ۸۸۰۵۷۵۳
|
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱

هادی پژوهش جهرمیدر جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما به دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شیراز ماموریت داده‌ایم فارغ از ملاحظات، از امکانات خود و اداره تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استفاده کرده و وجود پارازیت و امواج غیر استاندارد را بررسی کنند و در صورت وجود امکان اثرگذاری آن بر سلامت را مورد پایش قرار دهند و نتیجه را شفاف به مردم اطلاع دهند.

وی افزود: اگر این مراکز علمی به پاسخ قانع‌کننده نرسیدند از سازمان انرژی اتمی تقاضا خواهیم کرد تیمی را به شیراز ارسال کنند چرا که مشکلات روانی و فکری این مسئله مخرب‌تر از اصل موضوع است.

پژوهش ادامه داد: ما بر اساس ماده 33 منشور حقوق شهروندی مکلف هستیم جلوی پارازیت یا فیلترینگ غیرقانونی را بگیریم و در این زمینه خود را خادم مردم می‌دانیم و از آن کوتاه نخواهیم آمد.

وی تصریح کرد: برخی شهروندان به ما عنوان می‌کنند با توجه به این که شدت پارازیت‌های ماهواره‌ای ساعت مشخص دارد و راس ساعات مشخص انجام می‌شود مردم نگران هستند که در ساعات تشدید ارسال امواج پارازیت سردرد و موارد دیگر برای آنها رخ دهد.

معاون استاندار فارس با بیان این که در منطقه شمال غرب شیراز مردم مواردی از سردرد ، پادرد و مخدوش شدن امواج تلویزیونی را طرح می‌کنند، گفت: تاکنون هیچ‌گونه تحقیقات مستندی مبنی بر ارتباط این موارد با امواج ارائه نشده و اختلال در شبکه‌های جمهوری اسلامی به سبب تغییر فرستنده‌های پخش است و به دلیل پارازیت نیست.

وی ادامه داد: در فضای مجازی مرتب این موارد مطرح می‌شود که امواج پارازیت باعث سرطان و ناقص‌الخلقه شدن و سقط نوزادان می‌شود و ما با این که می‌دانیم بسیاری از این موارد صحت علمی ندارد شایعات و نگرانی موجود را بررسی کرده و این که آیا این پارازیت‌ها وجود دارد را به جد پیگیری می‌کنیم.

پژوهش افزود: به عنوان مثال در یک مورد جلساتی داشته و دستگاه‌های مختلف را مورد سوال قرار دادیم که آیا پارازیت از سوی دستگاهی ارسال می‌شود و اگر وجود دارد آیا بر سلامت مردم اثرگذار است یا خیر؟

وی یادآور شد: در آخرین نشست در دانشگاه با اساتید خبره فیزیک دانشگاه شیراز و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی مورد را بررسی کردیم که آیا امواج مخرب و پارازیت وجود دارد یا خیر چرا که ما سلامت مردم را نمی‌توانیم فدای مصلحت‌اندیشی‌ها کنیم و اگر به این نتیجه برسیم به مردم شفاف اعلام خواهیم کرد و دستگاه‌های مربوطه باید پاسخگو باشند.

دکتر سید محمد جواد مرتضوی رئیس مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز نیز در این زمینه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تذکراتی را طرح کرده مبنی بر این که بحث استانداردها و تابش‌ها باید در حداقل ممکن باشد به سبب آن که موضوع امواج تابشی هنوز به چند دهه استفاده نرسیده و اثرات آن سنجش نشده و احتمال دارد با افزایش اطلاعات، استانداردها تغییر یابد.

وی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی با توجه به رسالت مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز هم تحقیقات بومی انجام شده و هم تحقیقات دنیا در این حوزه به طور مستمر رصد می‌شود.

مرتضوی با ذکر مثالی در این زمینه اضافه کرد: در مورد مسدودکننده‌های تلفن همراه شواهد متعددی تهیه شد مبنی بر این که این دستگاه‌ها مضراتی دارد که نامه‌نگاری با سازمان انرژی اتمی انجام شد و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی بیان کردند این دستگاه‌ها جمع‌آوری شده است.

به گفته وی، همچنین مستنداتی به دست آمد مبنی بر این که اسکرین‌های دیجیتال از جمله اسکرین تبلت‌ها نیز برای سلامت کودکان مضر تشخیص داده شده که اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت و از این نظر مردم مطمئن باشند وقتی شواهد غیر قابل انکار وجود داشته باشد دانشگاه علوم پزشکی اقدام لازم را انجام می‌دهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها