براي پيدا كردن راهي نو بايد از تجربيات الهام گرفت و ناديده ها را تصور كرد زيرا آن وقت است كه ناممكن ممكن مي شود و اگر مي خواهند فردي موفق و با اراده در جامعه باشند بايد از سختي ها نترسند و در اين راه محكم و استوار باشند.
کد خبر: ۸۸۰۵۳۹۳
|
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، يكي از مهم‌ترين ويژگي قالي و فرش بافي به‌عنوان يك هنر اصيل ايراني و محصول فرهنگي و كالاي سرمايه‌اي ايجاد اشتغال براي تعدادي از خانواده‌هاست؛ اين صنعت بدون سرمايه‌گذاري بالا، نقش مؤثري در ايجاد مشاغل خانگي دارد و با تكيه‌بر ظرفيت‌هاي داخلي به‌عنوان منبعي تأثيرگذار در تأمين درآمدهاي ارزي كشور و تحقق اقتصاد مقاومتي نيز محسوب مي‌شود.

اي با توصيه بر جواناني كه در انديشه ي پيدا كردن راهي نو براي موفقعيت هستند اگر مي خواهند فردي موفق و با اراده در جامعه باشند بايد از سختي ها نترسند و در اين راه محكم و استوار باشند.

دختر جوان خدابنده ای گفت: زهرا رجبي متولد سال ۷۲در شهر گرماب مجرد و داراي مدرك تحصيلي ديپلم كامپيوتر و در حال حاضر در رشته تربيت بدني در دانشگاه آزاد واحد قيدار مشغول به تحصيل هستم.

وي افزود: در خانواده ما مادرم و خواهرهايم همه قالي مي بافند و مادرم يك دار قالي دارد و من هم يك دار قالي دارم و هميشه قالي هاي ابريشمي مي بافم و قالي بافي را از كلاس سوم راهنمائي آغاز كردم.

دختر جوان خدابنده اي ادامه داد: بخاطر وضعيت مالي به قالي بافي روي آوردم و خواهرهايم نيز به من كمك مي كنند و خودم بايد خرج تحصيلم را بدهم-چون دانشجوي دانشگاه آزاد هستم و هزينه هايم بالا است.

رجبي اضافه كرد: در ابتدا پنج ميليون تومان از پدرم و افراد ديگر قرض گرفتم و با آن دار قالي و وسائل قالي بافي خريدم و سپس بخاطر اينكه بسيجي فعال بودم از بسيج سازندگي سپاه خدابنده نيز پنج ميليون تومام وام دريافت كردم و با اين مبلغ قرض خودم را دادم.

وي افزود: فرش ابريشم هزينه بالائي دارد و وسايلش از قبيل نخ ابريشه كه كيلوئي ۵۰۰هزار تومان است و قلاب و دوك و …گران است.

رجبي ادامه داد: چشم هايم بخاطر بافتن قالي ابريشم اذيت مي شود و برخي از شب ها بخاطر چشم درد خوابم نمي برد و براي ادامه تحصيلم مجبورم كار كنم.

دختر جوان خدابنده اي اظهار كرد: به قالي بافي فرا از منبع درآمد بودنش علاقه دارم زيرا اين صنعت از قديمي ترين هنرهايي است كه ريشه در پيشينه ما دارد كه متاسفانه چند سالي است به فراموشي سپرده شده است كه بايد احيا شود.

رجبي با اشاره به اينكه صنعت قالي بافي در بين مردم خدابنده كه داراي بافت سنتي روستائي است، چكيده اي از ذوق ،سليقه ،حوصله و بردباري مردم اين ديار است كه با خون آنها عجين شده و از نسلهاي گذشته و اجدادمان به نسل هاي امروزي رسيده است و ما نيز بايد با تلاش و كوشش فراوان راه را براي فراگيري آيندگان فراهم سازيم و به گستره ي تاريخي اين هنر بينديشيم.

وي اضافه كرد: يكي از عمده مشكل هاي قالي بافي در منطقه ما عدم بازاريابي و بودن ركود در اين زمينه بويژه قالي هاي ابريشم است به گونه اي كه من تا حالا ۱۰ فرش ابريشم بافته ام و به دليل اينكه قدرت خريد مردم كم است مجبورم قالي هايم را به تاجر فرشي در شهرمان بدهم تا در شهر قم به فروش برساند.

رجبي ادامه داد: آخرين قالي كه چند ماه قبل بافتم ۸۰۰هزار تومان قيمت داشت كه هنوز به فروش نرسيده است و اين گونه فرش ها در شهرستان خدابنده بازار فروش ندارد.

دختر جوان خدابنده اي عنوان كرد: نبود بازار مناسب براي فروش از عمده مشكلات قالي بافان به شمار مي ايد زيرا نتيجه ي چندين ماه تلاش و كوشش بافندگان فرش يك روزه در جيب واسطه گران مي رود و اين مساله باعث از بين رفتن انگيزه و اراده در بين قالي بافان مي شود.

وي افزود: اگر مسئولان حمايت كنند دختران جوان زيادي كه در شهر ما زندگي مي كنند و بيكار هستند و البته اكثر آنها دانشجو نيز هستند مي توانند با بافتن قالي براي خود درآمدي داشته باشند.

دختر جوان خدابنده اي ادامه داد: مشكل ديگر نبودن قالي بافان تحت پوشش بيمه است و درآمدم آن قدر زياد نيست تا بتوانم هم خودم را بيمه بكنم و هم خرج تحصيلم را بدهم.

رجبي در پايان خاطر نشان ساخت : براي پيدا كردن راهي نو بايد از تجربيات الهام گرفت و ناديده ها را تصور كرد زيرا آن وقت است كه ناممكن ممكن مي شود و اگر مي خواهند فردي موفق و با اراده در جامعه باشند بايد از سختي ها نترسند و در اين راه محكم و استوار باشند.

ارسال نظرات