خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: برای اینکه میراث ناب شهر قم حفظ شود باید یک کارگروه حوزوی، دانشگاهی و میراث فرهنگی در این شهر تشکیل شود.
کد خبر: ۸۸۰۵۳۸۳
|
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
ضرورت تشکیل کارگروه برای حفظ میراث ناب شهر قم/ با خطر جدی در معماری حوزوی مواجه هستیم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای کنگره معماری و شهرسازی استان با اشاره به لزوم صیانت از میراث فرهنگی اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در این خصوص یک کار ضروری بوده و این مسئله با ارائه یک فکر منظم و منسجم امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: باید مردم را برای صیانت از فرهنگ شهر قم حساس کنیم و می‌توانیم در نماز جمعه در این خصوص با شما همکاری کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: می‌توانیم دوره‌های کوتاه مدتی را برای گردشگران در مراکزی همچون مرکز آموزش‌های کوتاه مدت جامعه المصطفی تعریف کنیم.

آیت‌الله اعرافی در خصوص شیوه شهرسازی در ایران تصریح کرد: شهرسازی امروزه در کشورمان روح‌دار نیست و باید به بحث شهرسازی توجه بیشتری داشته باشیم، ورود حوزه علمیه هم به این مسئله ضروری است تا بتوانیم طراحی‌های نوین اسلامی را در این خصوص به جامعه عرضه کنیم.

وی ادامه داد: این انتظار می‌رفت که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی الگوهای جدید معماری و شهرسازی در کشورمان عرضه شود، اما این اتفاق نیفتاد. اکنون هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیماتی در خصوص شهرسازی و معماری اسلامی اتخاذ شده است که در حال تدوین اسناد مربوط به آن هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: اینکه حوزه‌ها و دانشگاه‌های کشورمان پس از پیروزی انقلاب نتوانستند الگوهای مناسبی را در حوزه میراث فرهنگی ارائه بدهند، جای غصه دارد. الگوسازی یک مسئله مهم در این حوزه است تا بتوانیم گذشته را در یک قالب جدید به جامعه ارائه دهیم.

آیت‌الله اعرافی میراث فرهنگی را دارای اقسام مختلف دانست و تصریح کرد: از جمله اقسام این میراث می‌توان به سخت، نرم، ملموس و ناملموس اشاره کرد؛ اهمیت میراث فرهنگی امروزه یک مسئله روشن است، اما هنوز داشتن نگاه راهبردی به این میراث به حد مطلوب نرسیده است.

وی ادامه داد: در خصوص استخراج پایه‌های فکری و معرفتی میراث فرهنگی فعالیت‌هایی انجام شده است، اما باید کار بیشتری در این خصوص انجام دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در حوزه میراث فرهنگی دو مقوله مهم بازآفرینی گذشته در شکل جدید و نیز صیانت از داشته‌ها وجود دارد که باید به این مقوله‌ها بپردازیم و مبانی فکری میراث فرهنگی را پس از استخراج به جامعه عرضه کنیم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به وضعیت ساختمان‌های مدارس علمیه در قم گفت: ساختمان‌های این مدارس با میراث فرهنگی، دینی و تاریخی کشورمان سازگار نیست و معیارها در ساخت مدارس علمیه رعایت نشده است و امروزه با یک خطر جدی در زمینه معماری حوزوی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مدارس علمیه‌ای مشابه دو مدرسه دارالشفاء و فیضیه در کشور کم داریم، ارزیابی‌هایی هم که از ساختمان‌های مدارس علمیه در شهر قم داشتیم، مثبت نبود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: پیشنهاد می‌کنم که دبیرخانه کنگره معماری و شهرسازی استان قم دائمی شود تا فعالیت آن ادامه پیدا کند برای اینکه میراث ناب شهر قم حفظ شود باید یک کارگروه حوزوی، دانشگاهی و میراث فرهنگی در این شهر تشکیل شود و این کار ضروری است، همچنین باید کارگروهی هم برای میراث غیرملموس شهر قم راه‌اندازی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تدوین دانشنامه تاریخ شهر قم هم یک کار ضروری است و حوزه علمیه و جامعه المصطفی می‌توانند در تدوین این دانشنامه مشارکت داشته باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها