خبرهای داغ:
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اهل فن معماری باید با برنامه‌ریزی و تلاش دانش معماری نوین اسلامی را تدوین کنند و این کار باید حتماً انجام شود.
کد خبر: ۸۸۰۵۰۳۷
|
۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
دانش معماری نوین اسلامی تدوین شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محسن اراکی امروز در دیدار اعضای کنگره معماری و شهرسازی استان قم با اشاره به ضرورت توجه به بحث معماری اسلامی اظهار کرد: در این دوره از تاریخ پرداختن به بحث معماری و شهرسازی اسلامی اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: اگر در شهری شیوه ساخت و ساز اسلامی باشد، آن شهر از هویت اسلامی برخوردار می‌شود، شهر مرده و زنده داریم، شهر مرده، شهری نیست که ساختمان‌هایش مرده باشد، بلکه به شهری، شهر مرده می‌گوییم که هویت نداشته باشد و شهرهای کشورمان عموماً شهرهای بی‌هویت هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: طرح حرم تا حرم با هدف خدمت‌رسانی در شهر قم احداث شد، اما در حین احداث این طرح بسیاری از بافت‌های تاریخی این شهر تخریب شد.

آیت‌الله اراکی با اشاره به بافت قدیمی شهر قم اظهار کرد: در محله‌های قدیمی این شهر محوریت با مساجد و حسینیه‌ها بود و مردم این محلات همدیگر را می‌شناختند، قلب شهر قم یک قلب فرهنگی با هویتی خاص بود، ولی بافت قدیمی این شهر به هم ریخته شده است.

وی ادامه داد: در خارج از کشور مناطق قدیمی شهرها نه تنها تخریب نمی‌شود، بلکه بازسازی و نگهداری می‌شود و این مناطق محل حضور توریست‌ها است، اما در شهرهایی مثل قم و مشهد بافت قدیمی شهر به سرعت تخریب می‌شود، اما سال‌ها زمان می‌برد که بافت جدید در این مناطق ساخته شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در بحث معماری اسلامی مسائلی همچون فقه، علم، هنر و تکنولوژی مطرح است، باید در معماری اسلامی معیارهای فقهی را در نظر گرفت و آن معیارها بنیان یک شهر با هویت را به وجود می‌آورند.

آیت‌الله اراکی با اشاره به ضرورت توجه به بافت قدیمی شهرهای ایران اظهار کرد: باید این بافت‌ها را نگهداری و احیا کنیم، در خانه‌های قدیمی در شهرهایی مثل قم در فصل تابستان نیازی به کولر نبود و این خانه‌ها با معیار خاصی ساخته می‌شود، در فرهنگ معماری قدیمی چیزهایی را داشتیم که برای آسایش مردم بهتر بود.

وی ادامه داد: در فقه اسلامی چیزهای اساسی در زمینه معماری داریم، اهل فن معماری باید با برنامه‌ریزی و تلاش دانش معماری نوین اسلامی را تدوین کنند و این کار باید حتماً انجام شود، اگر یک شهر نوی اسلامی در مکانی در مجاورت شهر قم هم ساخته شود حتماً گردشگرانی را از داخل و خارج کشور به خود جذب می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: برگزاری کنگره معماری در شهر قم کار خوبی است، ولی در این کنگره باید به صورت جداگانه به محورهایی همچون تاریخ معماری این شهر، جایگاه علمی شهر قم و خود معماری این شهر پرداخته شود. شهر قم در طول تاریخ یک شهر محوری و مهم در زمینه مذهبی و حدیثی بوده است.

آیت‌الله اراکی با اشاره به ضرورت احیای معماری شهر قم اظهار کرد: تحلیل معماری ساختمان‌های این شهر اهمیت زیادی دارد و باید سعی کنیم که بقیه بافت تاریخی شهر قم تخریب نشود و این بافت احیا شود. همچنین تاسیس دانشکده معماری اسلامی در شهر قم اهمیت دارد و جایگاه تاسیس چنین دانشکده‌ای در این شهر است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید به مردم شهر قم کمک کند تا آن‌ها خانه‌های تاریخی این شهر را به مکان اقامت زائران و گردشگران تبدیل کنند و چنین کاری برای مردم شهر قم درآمد دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها