حسین اسرافیلی: مرحوم سلیم موذن زاده در انتخاب اشعار برای مداحی خیلی وسواس نداشتند و بیشتر صدای زیبای ایشان و چگونگی اجرایشان ویژگی خاصی به كارشان داده است.
کد خبر: ۸۸۰۴۷۷۸
|
۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
حسین اسرافیلی، شاعر عاشورایی و آیینی كشور، با بیان اینكه زنده‌یاد سلیم موذن‌زاده از مداحان بزرگ و ماندگار كشور است، اظهار كرد: البته در حوزه مداحی و موسیقی خیلی صاحب‌نظر نیستم و صاحب‌نظران باید درباره آثار ایشان نظر بدهند. اما زمانی در جمع صاحب‌نظران این عرصه درباره موسیقی آذربایجان و باكو صحبت شد و از زنده‌یاد سلیم موذن‌زاده نیز صحبت به میان آمد، صاحب نظران معتقد  بودند كه ایشان توانمندی‌های زیادی در خوانش آثار دارند و اینكه در یك لحظه از صدای پایین به صدای بالا می روند و دوباره صدای پایین را اجرا می‌كنند، قابلیت شگفتی است و از دست بسیاری از مداحان و خوانندگان چنین كاری بر نمی‌آید. 
 
وی ادامه داد: ایشان در موسیقی و مداحی توانمند بودند، موسیقی را می شناختند و مرحوم پدر و برادرشان نیز شناخت بسیار خوبی نسبت به موسیقی داشتند و این موضوع نشان می‌دهد این خانواده هم از صدای خوش برخوردار بودند و هم نسبت به موسیقی و ردیف‌ها و دستگاه‌های آوازی ایرانی شناخت خوبی داشتند. 
 
اسرافیلی همچنین گفت: مرحوم سلیم موذن زاده در انتخاب اشعار برای مداحی خیلی وسواس نداشتند و بیشتر صدای زیبای ایشان و چگونگی اجرایشان ویژگی خاصی به كارشان داده است. گاهی برخی از آثار ایشان را گوش می‌دهم و می بینم شعرهای ضعیفی خوانده‌اند و با خود فكر می‌كردم كه حیف است صاحب این صدا، چنین اشعاری را بخواند. البته صدا، صدای بسیار ویژه‌ای است و هر كسی نمی‌تواند این صدا را داشته باشد. شگفتی‌ها و ظرافت‌هایی كه در صدایشان وجود داشت، از دست دیگران برنمی‌آید. 
 
این شاعر آیینی با تاكید بر اینكه زبان آذری، زبان عاطفه و احساس است، عنوان كرد: حتی شعرهای عاشقانه و شعرهایی كه با موضوع جوانمردی، غیرت و فتوت و ... در این زبان سروده می‌شود، بر احساس انسان اثر می‌گذارد. در حوزه شعر آیینی و عاشورایی، وقتی زبان خود ویژگی عاطفی و احساسی دارد، اگر با موضوعی احساسی مانند عاشورا گره بخورد، قطعا تاثیراتش چند برابر می‌شود. اگر در هیئت‌های آذری وارد شوید، نیازی نیست خودتان زبان آذری بدانید؛ بلكه عواطف و احساسات مداح و مخاطبان، شما را نیز متوجه شعر می‌كند و بر روح و جانتان اثر می‌گذارد. 
 

ارسال نظرات