خبرهای داغ:
احداث طرح توسعه 200 هکتاری پالایشگاه اصفهان در حالی در حاشیه شهر با قوت دنبال می‌شود که طبق قانون، کلیه صنایع آلاینده باید فاصله‌ای بیش از 50 کیلومتر از شهر داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۰۴۰۷۸
|
۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، پدیده وارونگی هوا در سال جاری بیش از سال‌های قبل برای کلان شهرها مسأله ساز شده و ریه‌های شهروندان را آزار داده است.

این در حالی است که کمینه دما در ماه‌های آذر و دی در سال جاری حدوداً یک درجه سانتی‌گراد بالاتر بوده اما وضعیت شاخص‌های آلودگی هوا بهبود نیافته و در دی ماه سال جاری، هفت روز وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده و مابقی روزها نیز تقریباً در مرز این وضعیت قرار داشته‌اند.

آب و هوای اصفهان که در سال‌های نه چندان دور به عنوان مزیت‌های این شهر توریستی مطرح می‌شد این روزها درگیر معضلات شدیدی شده و آسمان آبی این شهر دیگر رنگی تیره به خود گرفته و ریه مردم نیز ناگزیر به تنفس این هوای آلوده است.

در مورد منابع آلودگی شهر اصفهان اغلب به چند منبع خاص اشاره می‌شود: ناوگان فرسوده عمومی، اتومبیل‌های تک سرنشین، گازهای خانگی، صنایع غرب و شمال غرب شهر و سفرهای بین شهری.

با این حال بر اساس پژوهش صورت گرفته توسط اصغر ضرابی، جمال محمدی و علی اصغر عبدالهی، 11 درصد از آلودگی شهر حاصل از منابع خانگی، 13 درصد صنایع شهری و 76 درصد ناشی از ترافیک شهری است.

*سنگینی سایه دود پالایشگاه بر نفس مردم شمال اصفهان

اما نکته مهم در وضعیت آلودگی اصفهان، توزیع آلایندگی و تراکم آلودگی‌های خطرناک در برخی مناطق است؛ برای مثال شمال و شمال غرب اصفهان هر ساله با تجمع آلودگی‌های ناشی از پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه مواجه بود که کاهش ظرفیت پتروشیمی و تغییر سوخت مازوت این آلودگی‌ها را کاهش داد اما آلایندگی پالایشگاه پابرجا مانده و به گفته نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی، روزانه 400 تن آلودگی را به آسمان اصفهان تزریق می‌کند.

واکنش به آلودگی پالایشگاه اصفهان از زمانی حالت جدی‌تر به خود گرفت که این شرکت بدون توجه به الزامات زیست محیطی و هشدار سازمان محیط زیست استان و سایر نظرات کارشناسی، طرح توسعه خود را آغاز کرد.

200 هکتار طرح جدید پالایشی در حاشیه شهر

این طرح توسعه در صورت تکمیل، تولیدات پالایشگاه را 150 درصد رشد می‌دهد. عباس حاج رسولیها در گفت­‌و­گو با خبرنگار فارس رابطه با اثرات احداث این طرح توسعه گفت: اصفهان در حال حاضر گنجایش توسعه یا بهینه‌سازی صنایع را ندارد و باید برای جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست از توسعه صنایع و کارخانه‌های صنعتی جلوگیری کرده و این کارخانه‌ها در خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر احداث شوند.

وی احداث 200 هکتار طرح توسعه پالایشگاهی در محدوده شهر را خلاف و ظلمی در حق شهر و شهروندان دانست و افزود: استقرار پالایشگاه در فاصله کمتر از 50 کیلومتری شهرها خلاف است و این انتقال در حالی از 10 سال پیش مورد پیگیری قرار گرفت که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه اخیراً قراردادی برای توسعه این پالایشگاه با کشور کره جنوبی بسته شده است که این ظلم بزرگی به اصفهان است.

مخالفت با احداث طرح توسعه 200 هکتاری پالایشگاه اصفهان در 10 سال اخیر بارها از زبان مسؤولان شهری و سازمان محیط زیست اعلام شده و حتی در دوره قبلی شورای شهر اعلام شد این اعتراض به صورت شکایت به قوه قضاییه نیز ارسال شده است اما همچنان توقفی در این امر صورت نگرفته و پروژه مذکور به قوت خود باقی است.

به گزارش فارس، بر اساس ضوابط قانونی استقرار صنایع، احداث کلیه صنایع آلاینده از جمله صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی در محدود 50 کیلومتری شهر اصفهان ممنوع است.
منبع:خبرگزاری فارس
ارسال نظرات
پر بیننده ها