حجاب، فلسفه و ادله انسانی و الهی را دربر میگیرد بهگونهای که تمدنهای غیرالهی نیز پوشش را برای زن ارزش و قداست میدانند.
حجابزدایی رضاخانی به بهانه ایجاد فضای آزادی و پویایی زن ایجاد شد و در عصر حاضر نیز آزادی و فعالیت زنان را در بیحجابی او میدانند.
برای دست یافتن به تعریف درست از حجاب و بررسی هویت زن و پاسخ به این سؤال که آزادی زن برابر با بیحجابی اوست با برخی از دانشجویان مازندرانی به گفتوگو نشستیم و در میز گردی موارد بیانشده را به بحث و تبادل نظر گذاشتیم.
مونا مسعودی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بابل حجاب را مسئلهای ظاهری ندانست و گفت: حجاب در بطن و فطرت یک زن آشکار است و خود را در رفتار و روحیه او نشان میدهد.
وی حجاب را پیوندی برای حضور زن در جامعه معرفی کرد و گفت: یقیناً دلیل عمده حجاب منعطف به حضور زن در بیرون از خانه است و خداوند برای حضور زن در جامعه پوشش حجاب را واجب کرده است.
مسعودی خاطرنشان کرد: زنان در دوران رضاخانی با کشف حجابی مواجه شدند که جامعه آنها را به دو دسته سنتی خانهنشین و مدرن غربزده تقسیم کرد.
وی افزود: زمانی که زنان در جامعه اسلامی بیحجاب شدند، بیرون خانه محل تنوعطلبی مردان شد و دیگر خانواده مفهوم واقعی خود را از دست داد.
مسعودی با بیان اینکه زنان در این کارزار با دو گزینه مواجه شدند، اظهار کرد: پس از کشف حجاب، زنان دو انتخاب داشتند، اینکه خانه نشین میشدند و عفاف خود را حفظ کردند و یا وارد بازار رقابت خودنمایی در بیرون میشدند.
شهلا فرهادیفر دانشجوی دانشگاه قدسیه ساری به حجاب از منظر سبک زندگی اشاره کرد و گفت: حجاب میتواند در زندگی روزمره نیز وجود داشته باشد چرا ما منازلی می سازیم که به سبک غربی است و زن در مکانهایی که باید آزادی عمل داشته باشد در دید نامحرم قرار میگیرد.
وی بیان کرد: در گذشته آشپزخانهها روباز نبود و خانمها در محیط آن راحت بودند.
فرهادیفر گفت: چه محدودیتی وجود دارد که وقتی مهمانی وارد خانه میشود خانمها و آقایان جدا از هم باشند یقیناً این تفکیکها موجب آزادی میشود.
حسین گلستانی دانشجوی دانشکده فنی امام محمدباقر(ع) ساری به ماهیت زن اشاره کرد و گفت: زن بنیان خانواده است و اگر این بنیان ویران شود یقیناً پایههای اساسی کشور از بین خواهد رفت.
وی بیان کرد: اگر کشوری سرباز همطراز آرمانهای خود میخواهد باید مادران همطراز آرمانهایش داشته باشد.
گلستانی افزود: نیروی همطراز انقلاب اسلامی را مادر همطراز انقلاب اسلامی تربیت میکند.
وی حجاب را در حیا دانست و تصریح کرد: حیا موجب میشود تا زن در ظاهر و رفتار و حتی نیتهای پنهانی خود حجاب قائل شود.
مسعودی نیز در ادامه به هویت زن اشاره کرد و آن را بنیاد الهی در جامعه دانست و گفت: در واقع تزلزل جامعه اسلامی با تضعیف زن به خوبی رقم میخورد.
وی به خاطرات اندیشمندان آمریکایی اشاره کرد و گفت: آنها معتقدند برای فتح کشورهای اسلامی نیازی به کشتار مسلمانان نیست بلکه با دامنهای کوتاه و لباسهای بدننما میتوانند قلب سربازان حکومتهای اسلامی را بهراحتی بگیرند.
مسعودی افزود: مستر همفر در خاطراتش بیان میکند که ما باید در مسئله بیحجابی زنان کوشش زیادی کنیم تا فساد زیاد شود.
دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه زنان پیکان حرکتهای اصلی جامعه هستند، اظهار کرد: دشمن میداند که با تخریب هویت زن میتواند جلوی بسیاری از حرکتها را در جامعه بگیرد.
فرهادیفر نیز با تأیید سخنان مسعودی بیان کرد: وقتی زن از محدوده حجاب خارج میشود یقیناً در دام فرصتطلبانی میافتد که بهدنبال منافع نفسانی خود هستند.
وی افزود: بیحجابی دلیلی بر مساوی بودن مرد و زن نیست بلکه خداوند زن محجبه را علت عروج مرد میداند که این نشانی از برتری معنوی و جایگاهی زن نسبت به مرد در پیشگاه خدا دارد.
حسین مقدم دانشجوی دانشکده فنی امام محمدباقر (ع) ساری نیز با بیان اینکه پشت هر مرد موفقی زن موفقی قرار دارد، اظهار کرد: اگر میخواهیم موفقیت مردان جامعه را از بین ببریم باید جایگاه زن را متزلزل کنیم.
وی افزود: تزلزل جایگاه زن نیز با فساد و فحشا از بین خواهد رفت که مقدمه آن برهنگی و بیحجابی است.
سیدمحمد ساداتی با بیان اینکه حجاب موجب از بین رفتن توجه ناپاک می شود، اضافه کرد: ماهیت وجودی زن در تمامی ابعاد جذاب است و به اندازه جذابیتش نیز قدرت تولید تحریک تنوع طلبی را در جنس مخالف دارد.
دانشجوی رشته علوم سیاسی ایجاد تنوعطلبی در زنان را به دو روش اجباری و الحاقی دانست و گفت: رضاخان با روش اجباری پای کار آمد اما در راه دوم میل زنان را به محل توجه بودن افزایش میدهد.
ساداتی افزود: حجاب جایی که مورد توجه است را کمرنگ میکند و وقتی مصرف لوازم آرایشی در کشور ما افزایش بالایی گرفته نشان از تقویت این موضوع دارد.
مسعودی در ادامه با اشاره به اصرار رضاخان بر بی حجابی زنان بیان کرد: رضاخان فکر میکرد با بیحجابی زنان میتواند موجب آزادی و حقوق برابر آنان با مردان شود.
وی تصریح کرد: در زمان رضاخان زنان نتوانستند جایگاه خوبی در عرصههای علمی و سیاسی کشور بهدست آورند و در محافلی که بیشتر لذت مردان را دربر داشت، حضور داشتند.
مسعودی با بیان اینکه بیحجابی رضاخانی نهتها موجب پیشرفت زنان نشد بلکه پسرفت اجتماعی آنها را در جامعه دربر داشت، اظهار کرد: بیحجابی در واقع مردسالاری مطلق است چون مردان بیواسطه به هوای نفسانی خود میرسند.
وی بیحجابی را وسیلهای برای هوسرانی راحت مردان دانست و گفت: در کشورهایی که بیحجابی و بیحیایی رواج دارد زنان در محیط کار امنیت ندارند و مرتباً مورد بیحرمتی و تجاوز قرار میگیرند.
مسعودی بیحجابی و رواج آن را نقص حقوق زنان دانست و تصریح کرد: دنیای غرب با ترویج بیحجابی بهدنبال ارضای هوای نفسانی و تقویت نفس مردسالاری است.
فرهادیفر نیز در ادامه به بازتاب کشف حجاب در رسانههای خودفروخته اشاره کرد و گفت: در 18 دی ماه سال 1314 روزنامه ایران کشف حجاب را حیات جدیدی خواند که موجب امضا شدن سند آزادی زنان بوده است.
مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه قدسیه ساری گفت: آیتالله مرعشی نجفی از شهدای مدافع حجاب است که در برخورد با بیحجابی توسط سرباز رضاخان به شهادت رسید که این نشان میدهد کشف حجاب موجب استبداد رضاخانی بوده و اسارت و شهادت مردم را در تبری با آن به همراه داشته است.
ساداتی با بیان اینکه باید در بین حجاب و پیشرفت دو مفهوم درست را تعبیر کنیم، اظهار کرد: تلقی ما از حجاب، خانهنشینی نیست همانطوری که پیشرفت به معنای بیبند و باری نیست.
وی افزود: اگر پیشرفت به بیحجابی ربط دارد باید گفت که مسلمانان همیشه از اروپا که به قولی مهد پیشرفت دنیا است جلوتر بوده است پس صرف اینکه بگوییم پیشرفت یک زن مصادف با بیحجابی است، درست نیست.
ساداتی نگاه غرب به زن را مردسالاری دانست و گفت: استانداردهای حضور یک زن در جامعه غربی مردانه است چون منظور آنها پیاده کردن تفکرات مردسالاری است.
وی تصریح کرد: زنان در ورزش، رسانه، دانشگاه و حتی ارتش باید رفتار، عملکرد و پوشش مردانه داشته باشند تا بتوانند مورد مقبول جامعه باشند.
ساداتی افزود: این نگاه در اسلام تبری شده و قبل از توجه به جنسیت به کرامت انسانی نگریسته میشود.
مقدم نیز با تأیید سخنان ساداتی گفت: حتی در نظام آموزشی ما نیز دروس ارائهشده به تفکیک جنسیتی نیست و دختران درسهایی را میخوانند که بهصورت عام برای پسران تدوین شده است.
دانشجوی دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری با بیان اینکه نظام آموزشی ما یک استاندارد مردانه را همانند نظام آموزشی لیبرالی غرب در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: زنان جامعه اسلامی باید دروسی را مطالعه کنند که بر ظرافت، شرافت، لطافت و حیای زنانه آنان افزوده شود.
مسعودی با بیان اینکه در دوران رضاخان کشف حجاب موجب تمرکز تفکر نیروهای نخبه بر فساد و بیحجابی شد، اضافه کرد: بهجای آنکه نیروهای نخبه علمی و پژوهشگران عرصه اقتصادی و سربازان دفاع از کشور روی فعالیت خود متمرکز شوند به سمت تقویت قوای نفسانی خود بهدلیل فضای جدید ایجادشده رفتند.
وی افزود: این مقوله در عصر حاضر نیز یقیناً تکرارشدنی خواهد بود و باید دانست ترویج بیحجابی پایههای قدرت کشور را سست خواهد کرد.
فرهادی فر دانشجوی دانشگاه قدسیه ساری نیز به پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بیحجابی در جامعه اشاره کرد و گفت: از بین رفتن جامعه، افزایش طلاق، کاهش ازدواج، افسردگی، کاهش امید به زندگی، افزایش رفتارهای نا به هنجار اجتماعی و از بین رفتن نهاد خانواده مهمترین پیامدهای توسعه بیحجابی در جامعه است.
گلستانی نیز با تأکید بر فرهنگ سازی درست مبنی بر مقابله با پدیده خانمانسوز بیحجابی آن را مخربتر از اعتیاد به مواد مخدر در جامعه دانست و گفت: حاکم شدن دید لیبرال غربی در بین برخی مسؤولان فرهنگی کشور موجب شده تا مبارزه با این پدیده خانمانسوز جدی گرفته نشود.