خبرهای داغ:
رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: آنفلوانزای پرندگان 11 استان را درگیر و از 15 آذرماه در قم شیوع پیدا کرده است ولی با اقدامات لازم مورد کنترل قرار گرفته و جای نگرانی وجود ندارد.
کد خبر: ۸۸۰۳۶۵۰
|
۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
شیوع آنفلوانزای پرندگان در قم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مهدی خلج در حاشیه سفر یک‌روزه به قم در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به شیوع آنفلوانزا در کشورمان اظهار کرد: بیماری آنفلوانزا و تیپ‌های گوناگون این بیماری به دلیل زیانی که در عرصه اقتصادی و صنعت طیور و پرندگان بومی یک کشور می‌رساند در همه نقاط جهان مورد توجه جدی است.

وی با بیان اینکه بعضی اوقات شیوع این بیماری جنبه بهداشت عمومی و مخاطره برای انسان هم پیدا می‌کند، افزود: این تیپ ویروسی که کشور ما را با خود درگیر کرده، به وسیله پرندگان مهاجر به داخل کشور وارد شده است بنابراین ورود این ویروس، مسئله‌ای بسیار طبیعی بوده و نمی‌توان جلوی ورود آن را گرفت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: این ویروس که توسط پرندگان مهاجر در داخل کشور ما شیوع پیدا کرده، پیش از این با پرندگان مهاجر از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شد ولی در سال 2016 این ویروس تغییر کرده و پرندگان مهاجر هم بیمار و هم تلف می‌شوند.

وی تصریح کرد: زمانی که پرندگان مهاجر تلف شدند مفهومش این است که می‌توانند میزان ویروس بیشتری پخش کنند، چون پس از تلفات توسط برخی پرندگان و یا بعضی گوشت خواران مانند شغال، روباه و سگ‌های ولگرد متلاشی می‌شوند و با توجه به اینکه اطراف روستاها تالاب و مرغداری صنعتی وجود دارد این ویروس به راحتی به طیور بومی منتقل می‌شود.

خلج با بیان اینکه در کشور ما شمار تالاب‌های بسیاری وجود دارد و همچنین سدهای متعددی وجود دارد و به دلیل خشکسالی‌ها تلاش شده استخرهای بزرگی به عنوان مخزن آب کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: همه این مخازن یک نقطه جاذب برای فرود پرندگان مهاجر است.

وی با اشاره به وجود استخرهای بزرگ پرورش ماهی در قم عنوان کرد: این استخرها که به مساحت یک هکتار در نظر گرفته شده نقطه جاذبی برای پرندگان مهاجر است و به همین دلیل در قم نیز ویروس آنفلوانزای پرندگان توسط پرندگان مهاجر شیوع پیدا کرده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: 6 نقطه کشور ویروس جدیدی که توسط پرندگان مهاجر منتقل می‌شود، شناسایی شده و 11 استان کشورمان با این بیماری درگیر هستند.

خلج با تاکید بر اینکه برخی استان‌ها و شهرستان‌ها فقط مورد کوچکی از این ویروس را مشاهده کردند، گفت: با توجه به اینکه مبنای کار دولت و سازمان دامپزشکی شفافیت و اطلاع رسانی به عموم مردم، به ویژه پرورش دهندگان روستایی است اعلام کردیم که مراقب بروز و شیوع این بیماری باشند.

وی اضافه کرد: پیش از شیوع این ویروس در کشورمان، از هزار و 800 نقطه کشور که شامل محل‌های پرورش صنعتی طیور، مراکز روستایی و یا بازار عرضه پرندگان می‌شد بیش از 43هزار نمونه برداشت شد و بیش از 120 هزار آزمایش سرمی و مولکولی صورت گرفت و تا انتهای مهرماه سال جاری ردپای ویروس در کشورمان مشاهده نشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: 22 آبان ماه سال جاری برای نخستین بار در طیور بومی تلفاتی مشاهده شد و پس نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه مشخص شد ویروس جدیدی در بین پرندگان شیوع پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: اقدامات سازمان تشدید شد، سیستم پایش، مراقبت، اطلاع رسانی و محدود کردن و معدوم سازی کانون‌ها صورت گرفت و همچنان این اقدامات ادامه دارد.

خلج بیان کرد: استانداران در سراسر کشور ستاد پیشگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان را تشکیل داده بودند و دستگاه‌های گوناگون را برای یاری سازمان دامپزشکی جمع کردند و با تاکید معاون اول رئیس جمهور، مقداری اقدامات بهتری انجام شده است.

وی افزود: در قم نیز استانداری نسبت به این مسئله حساس بوده و برای کنترل و پیشگیری از این بیماری بیش از پیش تلاش می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از لحظات آغازین تمام تلاش‌ها برای محدود سازی این بیماری به کار گرفته شده و در تلاش هستیم تا همه به ویژه پرورش دهندگان به ما کمک کنند و در صورتی که با موردی برخورد کردند، گزارش دهند.

وی افزود: مردم تلاش کنند نسبت به خرید پرندگان زنده و کشتار آنان در معابر و منازل اقدام نکنند، صید و شکار پرندگان مهاجر را انجام ندهند و گوشت مرغ و سایر پرندگان را فقط از فروشگاه‌های معتبر به صورت بسته بندی تهیه کنند و با اطمینان به مصرف مرغ و تخم مرغ بپردازند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: 100 درصد طیور کشتاری ما در کشتارگاه صنعتی علاوه بر بسته بندی کد رهگیری داشته و در این زمینه هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: استان‌های شمالی به ویژه استان مازندارن اگر تلفاتی در طیور خودشان مشاهده می‌کنند به سرعت گزارش دهند و در صورت آلوده بودن در راستای معدوم سازی و حذف آن کانون با دامپزشکی همکاری کنند.

خلج بیان کرد: در بسیاری از استان‌ها فقط یک مورد گزارش شده و در برخی از استان‌ها نیز بیش از سه هفته است که موردی مشاهده نشده است ولی با توجه به فصل سرما و حضور پرندگان مهاجر در کشورمان، شرایط برای حفظ، پایداری این بیماری مهیاست و ما همیشه در حالت آماده باش هستیم.

وی با تبیین اسامی استان‌هایی  که درگیر این بیماری شده اند گفت: استان‌های تهران، البرز، قزوین، گیلان، گلستان، مازنداران، قم، مرکزی، کرمانشاه و لرستان با این بیماری درگیر هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری در کشور، در صورتی که یک مورد در یک واحد مرغداری مشاهده شود همه آن واحد معدوم می‌شود.

وی با اشاره به شیوع این بیماری در قم عنوان کرد: قم یکی از استان‌های پرتراکم طیور، به ویژه مرغ تخم گذار کشور است و در همه قسمت‌ها این تراکم وجود دارد و نسبت به سال‌های گذشته به دلیل انسجام بیشتر این بیماری در سطح استان روند مناسبی دارد و می‌توانیم بگوییم قم در حال حاضر فقط یک کانون است و وسعت آلودگی هم هر روز محدودتر می‌شود.

خلج خاطرنشان کرد: آنفلوانزای پرندگان از 15 آذرماه سال جاری در قم شیوع پیدا کرده و دامپزشکی به سرعت وارد عمل شده و به زودی شاهد خواهیم بود که اثری از این بیماری در قم وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ارتباطات بین پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار بسیار است و به همین دلیل این ویروس به آسانی جابه جا می‌شود و همه هشدارها و همه گفتن‌ها برای این است که مرغداران رعایت کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: مصرف کنندگان برای مصرف گوشت مرغ و تخم مرغ در اماکن عرضه که مورد نظارت دامپزشکی کشور و استان‌هاست بدون نگرانی و با اطمینان و اعتماد خریداری و مصرف کنند.

خلج ادامه داد: به مردم قم توصیه می‌شود از خریداری مرغ زنده و یا ذبح آنها در معابر و منازل  خودداری کنند و همچنین از تهیه و خریداری پرندگان صید شده امتناع کنند.

وی با توصیه به پرورش دهندگان مرغ در قم گفت: در صورتی که موردی از تلفات پرندگان مشاهده شد، هرچه سریعتر گزارش دهند. تلاش کنند رفت و آمدها به مراکز پروش مرغ محدود و تلفنی باشد. همچنین  کارگران دامداری‌ها نیز، هنگام خروج نسبت به تعویض لباس و کفش‌های خود اقدام کنند و دست‌های خود را بشویند تا شاهد کاهش گسترش این بیماری در قم باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ماشین‌های حمل آب به مرغداری‌ها قبل از ورود باید ضد عفونی شوند و حمل کود حیوانی نیز تا اطلاع ثانوی صورت نگیرد و همچنین برای حمل دام و تخم مرغ نیز قبل از بارگیری شست و شو ضد عفونی خودروهای حمل صورت بگیرد، تا دامنه شیوع بیماری محدود شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها