ده‌نمکی، نویسنده و کارگردان گفت: برای اینکه در فیلم اخراجی‌ها به اسرای جنگی بپردازم ، 80 جلد کتاب درباره اسرا خواندم با این حال جرقه این فیلم از جبهه در ذهن بنده زده شد.
کد خبر: ۸۸۰۳۵۹۴
|
۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، هفتمین روز جشنواره مردمی فیلم عمار  در سالن‌های اکران فیلم سینما فلسطین برگزار شد.

مستندهای «پس از پرواز»، «یه حال خوب»، «جزیره فارسی»،‌«بومرنگ»،‌«بی‌قرار»،‌«پایان غرور»،‌«پدر، عشق، پسر»، «یک‌شهر، زینب»، « رویای ایرانی»، «براده‌های آهن«کیمیا»، «من پرتغال دوست ندارم»،‌«چوب‌های بازنشسته»،‌«چهل و 4 نفر»، «سیداحمد» و ...دراین شب اکران شد.

کارگاه آموزشی ایده پردازی برای فیلم به روش بارش فکری با تدریس محسن مشرقی و کارگاه تخصصی استاد ناصر هاشم زاده درباره فیلمنامه نویسی نیز برگزار شد.

*نکاتی که ده نمکی به کارگردان‌های جوان آموزش داد

در بخش یک روز ، یک تجربه مسعود ده نمکی، کارگردان و نویسنده با توجه به فیلم اخراجی‌های دو نکاتی را به فیلمسازان جوان در سالن شماره 3 آموزش داد.

وی در این سخنرانی عنوان کرد: منتقدان فیلمساز را به سمتی سوق می‌دهند که خودشان خوششان می‌آید. نخستین گام فیلمسازی از ایده شروع می‌شود و جرقه اولیه فیلم اخراجی‌ها از جبهه به ذهن بنده رسید.

وی در ادامه افزود: گام بعدی این است که هر ایده که به ذهن می‌رسد در دفتر جداگانه‌ای به نام ایده اولیه بنویسید و نگهداری کنید. بنده حدود 10 تا 12 ایده اولیه برای کار در ذهنم بود و بعد از این سال‌ها همان‌ها را تولید می‌کنم.

ده‌نمکی اظهار داشت: با این روش مشاهدات برای ایده‌های اولیه به کمک شما می‌آید حتی دیالوگ آن نیز ساخته می‌شود و در مقام اجرا در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که کشف و شهود به کمک شما می‌آید و همان نقطه اشتراک نظر و عمل است.

وی با بیان اینکه اگر می‌توانید به عنوان دستیار در فیلمی حضور داشته باشید این فرصت را از دست ندهید، توضیح داد: چرا که شما عوامل فیلمسازی را می‌بینید و مناسبات رفتاری کارگردان با عوامل تولید را مشاهده می‌کنید و در نهایت این تجربه‌ها بعدها به کمکتان می‌آید.

وی خطاب به فیلمسازان جوان گفت: حرفه‌ای فکر کنید و برای ساخت فیلم زمان‌بندی داشته باشید این که می‌توانید اول برنامه داشته و مطابق آن برنامه عمل کنید. در گذشته مطرح می‌شد که کار قاپیدنی است باید کار را یاد گرفت.

این کارگردان توضیح داد: فیلمی که مراحل نهایی آن انجام نشده قابلیت دیدن ندارد و به همین دلیل فیلم را به دیگران نشان ندهید تا ببینند و نظر دهند. اگر فرصت حضور در مراحل ساخت فیلم را ندارید پشت صحنه خیلی از فیلم‌ها حضور داشته باشید تا تجربه‌ای از فیلمسازی کسب کنید.

وی در ادامه گفت: «اخراجی‌های 2» به صورت کامل و دیجیتالی فیلمبرداری شده در شرایطی که برای نخستین بار هجمی از جلوه‌های ویژه وارد سینمای جنگ شد.

وی از دیگر وظایف کارگردان را در ساختن فیلم‌های جنگی روحیه دادن به بازیگران به شمار آورد و گفت: بهرحال بازیگران جنگنده نیستند دلگرمی کارگردان در کار ساخت فیلم به کمک شما می‌آید. البته مناسبات رسمی کارگردان با عوامل باید حفظ شود تنها برای همدلی با بازیگران گاهی می‌توان با آنها شوخی کرد.

ده‌نمکی گفت: تماشاچی‌ها سر فیلم تمرکز فیلمساز را از بین می‌برند بنابراین کارگردان باید در همه صحنه‌ها حضور داشته باشد، کار فیلم ، کار گروهی است و کارگردان به سان رهبر موسیقی است که باید مراقب باشد سازها کوک باشند. ساخت پشت صحنه بخشی از کار فیلمسازی است که در آن دوربین محرم جمع می‌شود.

وی با اشاره به سکانسی از فیلم «اخراجی‌های 2» گفت: با اینکه این فیلم طنز بود اما سخت‌ترین شکنجه در سکانسی گرفته شد که بازیگران را تا گردن در خاک فرو کردیم تا فیلم ساخته شود. هرچه پشت صحنه حس بیشتری وجود داشته باشد روی صحنه نیز منتقل می‌شود.

ده‌نمکی اظهار داشت: آخرین نکته من این است که همیشه سعی کنید در فیلم حرف دلتان را بزنید، من اگر در فیلم اخراجی‌ها به اسرا پرداختم، 80 جلد کتاب درباره اسرا خواندم. طنز برای ایرانیان دلنشین است اما ساخت فیلم طنز روی لبه تیغ حرکت کردن است چرا که ممکن است طنز آنطور که باید خروجی نداشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سعی کنید فیلم را با مردم ببینید بنده در فیلم «اخراجی‌های 2» دیدم که چطور مردم شیپور به سینما آورده‌اند و مانند استادیوم فوتبال ا زتیم خود طرفداری می‌کردند.

مراسم اختتامیه جشنواره مردمی عمار جمعه (17 دی ماه) در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

ارسال نظرات