مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 13 واحد پرورش مرغ تخمگذار و 2 روستا از ابتدای شناسایی بیماری آنفلوانزای فوق حاد در اطراف تالاب میقان شهرستان اراک آلوده تشخیص داده شده است.
کد خبر: ۸۸۰۳۵۸۲
|
۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ اولین گزارش از مشاهده این ویروس در 19 آذرماه و در تالاب میقان در میان پرندگان مهاجر گزارش شد و با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله جلسه ای با حضور مسئولین و کارشناسان محیط زیست و دامپزشکی تشکیل شد.

پس از تشریح موضوع و بررسی تجارب و یافته‌های علمی در مواجهه با این بیماری، کارها دسته بندی و گروه‌هایی برای گشت و کنترل ویژه در منطقه و انجام اقدامات به موقع تشکیل شد و از صبح روز بعد اقدامات عملیاتی مانند اطلاع رسانی به مردم، تعیین محلی برای سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه ها، افزایش گشت و کنترل، فراخوان نیرو از شهرستان ها، اطلاع رسانی به دستگاه های ذی‌ربط و اطلاع رسانی گسترده به شکارچیان مبنی بر ممنوعیت شکار پرندگان انجام گردید.

شیوع این بیماری در تالاب میقان تاکنون بیش از یک‌هزار قطعه از گونه‌های پرندگان مهاجر از جمله غازهای پاخاکستری، درنا، کاکایی، فلامینگو، تنجه، سرسبز، بوتیمار، پلیکان ،چنگر،کفچه، نوک پهن، کشیم، آبچیلیک، خروس کولی و .. را تلف کرده است.

محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا در تاریخ 6 دی‌ماه درخصوص آخرین وضعیت شیوع این بیماری در استان مرکزی از آلوده بودن هفت واحد مرغداری مرغ تخمگذار اطراف تالاب میقان اراک خبر داده بود و گفت: با تایید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از بیستم آذرماه امسال در تالاب میقان اراک تاکنون یک روستا و تعدادی مرغداری مرغ تخمگذار آلوده تشخیص داده شد و مراحل پاکسازی، قرنطینه و معدوم سازی بهداشتی در این مراکز با جدیت انجام شده است.

وی ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تا کنون 50 میلیارد ریال به واحدهای درگیر این بیماری خسارت وارد کرده است که یک میلیارد و 500 میلیون ریال این رقم مربوط امحای تخم مرغ و دان‌های غیر قابل مصرف و کارتن‌های حمل تخم مرغ این واحدها بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به تلاب میقان اراک احتمال انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای دیگر وجود داشته و نیاز است مردم و تولیدکنندگان ضمن همکاری هرچه بیشتر با بازرسان این اداره کل، از جابه جایی طیور بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری کنند.

دکتر شانقی با یادآوری فعالیت 15 گروه بازرسی قرنطینه به صورت ثابت و سیار در سطح استان مرکزی گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک و وجود 35 واحد مرغداری مرغ گوشتی و تخم مرغ در محدوده 10 کیلومتری این تالاب، سه گروه این واحدها برای جلوگیری از انتقال و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صورت روزانه از واحدهای تولیدی و روستاهای اطراف تالاب بازدید می کنند.

وی ادامه داد: تا کنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ گوشتی استان و کشور گزارش نشده و مردم می توانند بدون هیچگونه نگرانی گوشت مرغ و تخم مرغ را از اماکن عرضه معتبر با بسته بندی، کد و مهمور به مهر دامپزشکی خریداری و با اطمینان و بدون نگرانی مصرف کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: مردم و تولید کنندگان در صورت مشاهده تلفات مشکوک پرندگان، از دست زدن به آنها خودداری کنند.

شانقی گفت: شهروندان به دلیل احتمال بالای آلودگی پرندگان وحشی و مهاجر به این ویروس، از خرید این پرندگان به صورت زنده یا ذبح شده خودداری کنند.

روز گذشته نیز معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از بحران آنفولانزای پرندگان در 10 استان کشور خبر داد و اظهار داشت: آمار تلفات پرندگان بیش از 1000 مورد رسیده که نباید به این آمار‌ استناد کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، قزوین قم و مرکزی از جمله استان‌های درگیر آنفولانزای پرندگان هستند، گفت: در مجموع 10- 12 استان‌های ما با این رخداد مواجه هستند که برای مقابله با این بحران، ساز و کار مناسب تعریف شده است.

روز گذشته در تماس تلفنی با مدیرکل سازمان دامپزشکی استان مرکزی جویای آخرین وضعیت به منظور اطلاع‌رسانی به عموم شدیم که ایشان از ارائه اطلاعات در این خصوص امتناع کرده و گفت: مقرر شده که تنها اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما صورت بگیرد.

امروز در خبرگزاری ایرنا خبری درخصوص آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان به نقل از مدیرکل دامپزشکی استان منتشر شد. در پیگیری‌هایی که خبرنگار خبرگزاری بسیج از این اداره کل داشت آخرین وضعیت شیوع این بیماری با همکاری مدیرکل دامپزشکی استان حاصل شد.

تلفات 300 هزار قطعه طیور در اراک بر اثر آنفولانزای پرندگان

محسن شانقی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی؛ با اشاره به تعداد کانون‌های آلوده شناسایی شده در استان گفت: 13 واحد پرورش مرغ تخمگذار و 2 روستا از ابتدای شناسایی بیماری آنفلوانزای فوق حاد در اطراف تالاب میقان شهرستان اراک آلوده تشخیص داده شده و مراحل پاکسازی، قرنطینه و معدوم سازی بهداشتی در این مراکز با جدیت انجام شده است.

وی افزود: برای مبارزه و جلوگیری از انتقال این بیماری 300 هزار قطعه طیور در این واحدها جمع آوری و معدوم سازی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به تلاب میقان اراک احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به واحدهای دیگر وجود دارد لذا برای جلوگیری از انتقال این بیماری، باید تولیدکنندگان همکاری لازم را با بازرسان داشته باشند.

شانقی ادامه داد: بایستی تولیدکنندگان از جابه جایی طیور بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری کنند.

وی افزود: در حال حاضر 16 گروه ثابت و سیار قرنطینه‌ای و سه گروه پایش و مراقبت برای کنترل و جلوگیری از انتقال این بیماری در سطح استان مرکزی فعال است و هشت کشتارگاه طیور و مرغداری‌های سطح استان به صورت روزانه مورد بازرسی قرار می گیرند.

پایش 894 واحد مرغداری صنعتی و روستای در استان مرکزی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: برای مقابله و جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 894 واحد مرغداری صنعتی و روستای در مدت یک ماه گذشته مورد پایش قرار گرفته و از 233 واحد نمونه برداری شده است.

وی از تخصیص اعتبارات برای مقابله با این بیماری به استان خبر داد و گفت: یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای کنترل و پیشگیری از این بیماری به دامپزشکی استان مرکزی اختصاص یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه پرندگان آزاد پرواز و مهاجر عامل اصلی انتقال این بیماری در سطح استان و کشور هستند، نیاز است برای کنترل و جلوگیری از انتقال این بیماری، از خرید و فروش هر نوع پرنده آزاد پرواز، زینتی، آبزی پرور و پرندگان بومی خودداری شود.

وی از مردم خواستار شد تا در صورت مشاده تلفات غیر طبیعی در طیور خانگی این تلفات را به این اداره کل گزارش کنند یا اقدام به دفن تلفات را به صورت بهداشتی کنند.

شانقی در پایان خاطرنشان کرد: مردم می توانند بدون هیچگونه نگرانی گوشت مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از اماکن عرضه معتبر با بسته بندی، کد و مهمور به مهر دامپزشکی خریداری و با اطمینان مصرف کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات