خبرهای داغ:
استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها هجرت خود را به شهر قم با دستور مستقیم امام رضا علیه السلام برای انجام یک مأموریت الهی آغاز کردند، گفت: سرآغاز انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم است.
کد خبر: ۸۸۰۳۵۰۹
|
۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۹
هجرت حضرت معصومه(س) به قم، سرآغازی بر انقلاب جهانی امام زمان(عج) است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها هجرت خود را به شهر قم با دستور مستقیم امام رضا علیه السلام برای انجام یک مأموریت الهی آغاز کردند، گفت: سرآغاز انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم است.

خانم شیرازی، شب گذشته (۱۵ دی ماه) با اشاره به ماجرای سقیفه پس از رحلت رسول خدا(ص) گفت: این ماجرا سرنوشت اسلام و امت اسلامی را تغییر داد و رنج های بی شماری را برای امام علی علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل بیت ایشان به وجود آورد.

وی افزود: سقیفه جریان رهبری و امامت اسلامی را از مسیر اصلی خود خارج کرده و آن ر ا تبدیل به حکومت حودکامه و استبدادی آل امیه و بنی عباس کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ائمه(ع) با قیام و شهادت خود زمینه هدایت مردم را به مسیر امامت پس از انحراف سقیفه کردند، ادامه داد: از آن جایی که مردم کوفه و شام و حتی اهل مدینه و مکه اثبات کردند که شایستگی و جایگاه حضور امام معصوم را در میان خود ندارند خداوند برکت وجود و حضور امام را از آنها گرفت و با هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به ایران، قم به جای کوفه و شام مرکز ثقل و محوری جهان اسلام شد و باید دقت کرد که این هجرت کلید بستر سازی و انقلاب جهانی امام زمان(عج) است.

خانم شیرازی با بیان اینکه ظاهر هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به ایران دیدار برادر است در حالی که حضرت معصومه سلام الله علیها صرفا برای دیدرا برادر خود به ایران نیامده بودند، گفت: هدف ایشان از این هجرت انجام رسالت دینی و شرعی خود بود؛ رسالتی که رسول خدا(ص) و خاندان اهل بیت(ع) برعهده ایشان گذاشته بودند و به عبارت دیگر هدف از هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به قم انجام یک مأموریت و فرمان الهی بود.

وی افزود: همانطور که گفته شد حضرت معصومه سلام الله علیها با هجرت خود به ایران مرکز ثقل جهان اسلام را از کوفه و مدینه به قم تغییر دادند و این تغییر برکات زیادی برای جهان اسلام به دنبال داشت که بیداری جهان اسلام از یوغ استعمار و استبداد تنها یکی از این برکات این هجرت شهدت گونه است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها علاقه خاصی به یکدیگر داشتند، گفت: امام رضا علیه السلام برای خواهر خود حضرت معصومه سلام الله علیها که در آن زمان بنابر روایات تنها ۱۸ سال داشتند نامه نوشتند و از ایشان خواستند که برای دیدار ایشان عازم ایران شوند که حضرت معصومه سلام الله علیها در پاسخ امام رضا علیه السلام و اطاعت محض از ایشان با محارم خویش عازم ایران شدند.

خانم شیرازی با اشاره به اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها از مسیر امام رضا علیه السلام وارد ایران نشدند، افزود: مامون دستور داده بود که امام رضا علیه السلام را از مسیرهای شیعه نشین وارد ایران نکنند در حالی که حضرت معصومه سلام الله علیها در مسیر سفر خود از شهرهای شیعه نشین عبور کرده و با زبان فصیح و گویایی که داشتند ماجرای ولایتعهدی و حقیقت هجرت امام رضا علیه السلام را برای مردم مسیر هجرت خود توضیح دادند و ایشان از جانب کرمانشاه و ساوه وارد ایران شدند.

وی افزود: مامون زمانی که خبر هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها را شنید برای جلوگیری از ورود این زینب ثانی به مرو و جلوگیری از خطر آشوب و رسوا شدن خود دستور داد که ماموران مانع ورود ایشان به مرو شده و در نتیجه ماموران مامون در مسیر ساوه کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها را مورد حمله قرار دادند و در مقابل چشم زنان و کودکان تمامی محارم و مردان کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها را به شهادت رساندند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این بانوی کریمه پس از این ماجرا در ساوه سراغ قم را می گیرند و چون می دانند که قم مرکز مریدان آل الله است عازم قم می شوند.

خانم شیرازی ادامه داد: انتخاب قم از سوی حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان محل اقامت و رحلت نشان می دهد اقدام ایشان برای هجرت یک حرکت حساب شده و از روی نقشه و مدبرانه بوده است؛ چرا که ایشان این هجرت را به دستور امام رضا علیه السلام انجام داده اند و امام رضا علیه السلام به عنوان امام معصوم و کسی که عالم به اسرار غیب است می دانستند که این دیدار محقق نخواهد شد بنابراین عجیب به نظر می رسد که یک امام معصوم با علم غیب بخواهد کاری نافرجام را انجام دهند.

وی تصریح کرد: این موضوع نشان می دهد که امام رضا علیه السلام از این دعوت و هجرت خواهر خود هدفی مهم را دنبال می کردند.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه داد: همچنین امام صادق علیه السلام در حدیثی قبل از ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها می فرمایند « که خداوند حرمی دارد و آن حرم مکه است، رسول خدا(ص) حرمی دارند و آن حرم مدینه بوده و امام علی علیه السلام حرمی دارند که کوفه است و حرم ما اهل بیت(ع) شهر قم است» که این حدیث نیز گویایی هدف هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم است.

خانم شیرازی با اشاره به اینکه در زمان هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به قم طایفه خزرجی ها و موسی بن خزرج در قم ساکن بودند، تصریح کرد: خزرجی ها طایفه ای هستند که به عشق امام علی علیه السلام از یمن به کوفه هجرت کردند؛ اما پس از روی کار آمدن بنی امیه و حجاج بن یوسف به دلیل فشاری که بر شیعیان بود خزرجی ها به قم هجرت کردند و در هنگام ورود خزرجی ها به قم، مردم قم زردشتی بودند و مسجد امام حسن عسکری فعلی معبد زردشتی ها بود که بعد از شیعه شدن مردم قم امام حسن عسکری علیه السلام به احمد بن اسحاق اشعری پول دادند تا این معبد را به مسجدی برای مردم قم تبدیل کند و احمدبن اسحاق که نماینده امام حسن عسکری علیه السلام بودند با پول خمس مردم قم و مبلغی که امام حسن عسکری علیه السلام داده بودند این معبد را به مسجد تبدیل کرد و امروز این مسجد در حال اتصال به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و محل عبادت عشاق آل الله است.

وی افزود: در زمان ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم زمانی که موسی بن خزرج متوجه ورود ایشان به شهر قم شد با وجود اینکه بزرگ مردم قم بود و همه او را تکریم می کردند، خود به استقبال حضرت معصومه سلام الله علیها رفت و حضرت معصومه سلام الله علیها را به خانه خود(بیت النور) برد.

خانم شیرازی با تأکید بر اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها۱۷ روز را در قم و در محل بیت النور به عبادت پرداختند، گفت: این عبادت حضرت معصومه سلام الله علیها به حدی خالصانه است که امروز هم جایگاه عبادت ایشان زیارتگاه مشتاقان است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: بعد از ۱۷ روز اقامت در قم حضرت معصومه سلام الله علیها بنابر بعضی از روایت ها رحلتی شهادت گونه داشتند و آرمگاه و مرقد ایشان در شهر مقدس قم ملجا تمامی آزادگان و آزدیخواهان عالم شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها