عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی می‌باشیم، می‌بایست حرکت جبهه را متناسب با توانایی جایگاهی و با نگاه کاربردی و طراحی سازه های بومی دنبال کنیم.
کد خبر: ۸۸۰۳۱۲۴
|
۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰


به گزارش خبرگزاری بسیج،  دکتر حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)  به جنبه‌های تأثیرگذار در امر اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: چهار جبهه تأثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی، جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی و جبهه اجرایی هست باید متذکر شد، در این جبهه‌ها به‌استثناء تعداد قلیلی از دغدغه مندان مابقی تعطیل هستیم  و خوابیده‌ایم.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم، می‌بایست حرکت جبهه را متناسب با توانایی جایگاهی و با نگاه کاربردی و طراحی سازه‌های بومی دنبال کنیم، هرمزگان متناسب با جبهه‌های فعال مختلف که دارد، سازه بومی تعریف نماید، جبهه‌های سازه‌ای و کاربردی در همه زمینه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی تعطیل است و عواملی در این رابطه دخیل می‌باشند، حتی در قوه‌ی اجرایی که افراد منفرد هم می‌توانند کار انجام بدهند تعطیل هستیم.

 

 

دکتر عبدالملکی درباره عزم‌ها و اراده‌هایی که درحرکت به سمت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تعطیل و تعداد قلیلی در این رابطه فعال می‌باشند بیان کرد: هیچ نمایی از تحقق اقتصاد مقاومتی در برخی از رفتارها و اعمال و مسئولیت‌های حاکمیتی دیده نمی‌شود چهار عرصه جبهه‌ای خوابیده و همه به خط جهاد نزده‌اند، در گفتمان سازی تحقق اقتصاد مقاومتی بسیاری در کمپ‌ها خوابیده‌اند و به جهاد نمی‌روند، هر تحول اجتماعی مبتنی بر یک جهان‌بینی است نمی‌تواند جایگاه ارزش‌ها و ایدئولوژی را نادیده گرفت، اقتصاد مقاومتی از بطن اسلام هست.

 

وی به پای بند نبودن بسیاری از مدیران اشاره و افزود: بسیاری از مدیران حاکمیتی نه به مدیریت اجتماعی و نه انقلابی گری در اقتصاد مقاومتی پایبند نیستند وقتی مدیران اصلی اعتقاد به این امر ندارند چگونه انتظار داشته باشیم که تحریف اقتصاد مقاومتی صورت نگیرد، بسیاری از مدیران بدون اعتقاد درون‌زایی، ضرباتی چون تحریف اقتصاد مقاومتی با تعریف لیبرالی سکولاری، همگرایی و پیشرفت با اقتصاد برون زایی و اینکه اگر سرمایه گذاری برون زا نباشد معتقدند تحقق اقتصاد مقاومتی محال است و به نتیجه نمی‌رسیم نمی‌توان در این زمینه موفق عمل کرد.

 

 

استادیار گروه اقتصاد اسلامی دانشکده معارف اسلامی تصریح کرد: وقتی در تفکر مدیران حاکمیتی توافق اهمیتش از صنعت هسته ای بهتر باشد ضربات جدی که توسط این طیف از متفکران حاکمیتی در شیوه راهبردی اداره دولت دارند شامل تحریف اقتصاد مقاومتی ،تضعیف تولید ملی، افزایش شکننده های اقتصادی ایران و تخریب فرهنگ اقتصادی مشهود است و می‌توان به وضوح آنان را دید.

 

دکتر عبدالملکی با اشاره به نهضت علمی که باید رخ دهد گفت: جبهه علمی ما تعطیل، اعتراف می‌کنیم تعطیل است، جبهه علمی نظریه پردازی بکند بر اقتصاد مقاومتی، تولید علم بومی و کاربردی در شاخه های مختلف و متناسب با عرصه ها و طراحی سازه‌های بومی مختلف داشته باشد.

سازه بومی سازی شده اقتصاد مقاومتی کشاورزی، اقتصاد مقاومتی صنعتی، علوم پزشکی، فنی و... متناسب با فضای هرمزگان داشته باشیم، نهضت علمی که فرمانده هان آن در این عرصه اساتید، پژوهشگران و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه می‌باشند، لیکن جبهه همچنان تعطیل است به‌جز اندکی قلیل در این عرصه، چرا دیگران به کمک نمی‌آیند تا گفتمان علمی اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود.

 

وی ادامه داد: جبهه فرهنگی ما به نسبت علمی کمی وضعیتش بهتر هست، اما باز در این عرصه نیز عقب هستیم وقتی فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در ستاد فرماندهی آن (وزیرها) تبدیل به گفتمان نشده و ضد این اندیشه است یعنی در این زمینه هم تعطیل هستیم.

 

اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد: گفتمان به فرموده امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) یعنی باور عمومی، اگر زنجیره و شبکه درست شد درست است، باور اقتصاد مقاومتی در چند درصد از مدیران وجود دارد و رسوخ کرده است،در عرصه فرهنگی نقش‌ها باید با توجه به افرادی که تأثیرگذار کمی باشند به‌عنوان‌مثال مانند رسانه‌ای‌ها، اساتید، هنرمندان ،معلمان، مربیان، شعرا و... دنبال شود و هرکسی نقش خود و تأثیرگذاری خود را بداند خیلی در این زمینه خلع داریم.

 

 

نظریه‌پرداز و استادیار گروه اقتصاد اسلامی دانشکده معارف اسلامی با اشاره به خشکیده شدن جبهه سیاسی تصریح کرد: مطالبه گری اگر نباشد کاری صورت نمی‌گیرد، همه مسئول هستند شبکه تارعنکبوتی در حوزه اقتصاد درست کنیم تحقق اهداف همیشه با نزاع و درگیری نیست برخورد نیست گاهی باید با تشویق باشد. امربه‌معروف و نهی از منکر اقتصادی یعنی مطالبه گری، فضای مطالبه گری در استان‌ها می‌خشکد شاید در مرکز افرادی باشد نقد بکنند، اما در استان‌ها با این وضعیت خشکیده است، وجود ندارد.

ایستی علمی و مستدل از این افراد مطالبه گری کرد دولت اگر مشکل‌دارند کجاست؟ چرا بیان نمی‌کنند؟ و اگر مشکل ندارید چرا اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود؟

 

دکتر عبدالملکی چهارمین جبهه اجرایی اقتصاد مقاومتی را بیان کرد و گفت: چهارمین جبهه اجرایی اقتصاد مقاومتی یعنی هر فردی در هر موقعیتی که حضور دارد اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشد بدون اینکه کسی از او بخواهد، در عرصه اجرایی افراد را منفرد می‌بینیم آقای استاندار، رسانه، معلم، مربی، خانم و... کلاً انسان‌ها مستقل دیده می‌شوند، تکلیفی بر عهده‌ی شماست چه چیزی اجرا می‌شود.

آن چیزی که با نظریه علمی درست‌شده باور فرهنگی گفتمانی نشده مطالبه گری سیاسی اقتصاد مقاومتی شکل‌گرفته و جبهه اجرایی به آن مقید است آن‌هم کل و کم راء و کلکم مسئول، همه در حوزه اجرایی مسئول هستند، از کارگر تا مدیر سطح بالا در حوزه علمی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجرایی دارای پنج عرصه زیرمجموعه‌ای است که تأثیرگذار می‌باشند ۱- تولید، ۲٫ مصرف ۳٫ تربیت ۴- انتخاب مدیریت،  چه‌کار کنیم تا ۴ جبهه فعال شود؟

 

وی افزود: هیچ نمایی از تحقق آن دیده نمی‌شود به خاطر اینکه چهار عرصه خوابیده است ما مشکل سیاست‌گذاری در اقتصاد مقاومتی نداریم این حاکمیت دولتی است که می‌بایست به وظیفه و مأموریت بپردازد، باید قائل به اقتصاد مقاومتی از طریق درون‌زایی باشند تا برون‌زایی، البته خوب است بدانیم پدیده‌ها هم مردم نقش دارند و هم حاکمیت در اثرگذاری مردم که غیر از جایگاه داران حقوقی که زیر ۱۰%می‌باشند مابقی شکل آزاد و... هستند، این حاکمیت که باید عمل بکنند چون بیش از ۹۰%است و قوه‌ی مجریه باید کاری بکند.

 

کارشناس اقتصادی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: اثرگذاری‌ها بر این است که بخشی از بار را مردم باید بکشند خیزش اجتماعی بیاید حاکمان مجبور می‌شوند حتی اگر پوپولیست باشند باز به خواست مردم اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد، نقد عملکرد دولت یک داستان است که درجای خود بایستی به آن پرداخته شود خود ما چه‌کار بکنیم موضوعی دیگر است بیشتر بپردازیم چون دست خود ماست ۳۰%مردم ملتزم باشند، دیگران را می‌کشند نیروی محرکه می‌شوند، نقش جریان سازها مهم است، تشکل‌های مردمی که حضرت آقا می‌فرمایند و امید زیادی هم به آنان دارد اینجا نمود پیدا خواهند کرد، بسیج مؤثر است چون حضوری از جنس مردم دارد.

 

دکتر عبدالملکی ادامه داد: خدا هم اگر ببینید ما تلاش می‌کنیم که تغییر ایجاد شود و در آن زمان کمک نیاز داریم به جلو ما می‌آید، هرچند که ما حاکمیت تشکیل دادیم برای همین اقدامات، هدایت مردمی رمز تشکیل حاکمیت است، اما در حال حاضر به‌واسطه برخی مدیران دولتی حاکمیت و مردم خلاف همدیگر حرکت می‌کنند و در حال حاضر نیاز به حاکمیت انقلابی داریم.

 

وی تفکر فعلی برخی دولت‌مردان را خلاف جریان مردمی عنوان و بیان کرد: تفکر فعلی برخی دولت‌مردان خلاف جریان مردمی و تضعیف‌کننده تولید ملی که یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است، با القائات برخی دولتمردان بسیاری از ظرفیت‌ها سوخت شده، واگذاری‌ها به دیگران داده‌شده، تشویق به واردات صورت گرفته، ایجاد فروشگاه‌های خارجی تسهیل شده و... از این قبیل اقدامات که تضعیف تولید ملی را رقم می‌زند، رخ‌داده است، افزایش شکنندگی‌های اقتصادی ایران و وابسته شدن به نفت خام، افزایش داشته است، چرا اقداماتی چونFATF و... صورت می‌گیرد؟

 

نظریه‌پرداز و استادیار گروه اقتصاد اسلامی دانشکده معارف اسلامی خاطرنشان کرد: تخریب فرهنگ اقتصادی یعنی اینکه شما مصرف‌گرایی را تبلیغ کردید یا با مفاسد برخورد نکرده یا سهل‌انگاری نمودید، یعنی اینکه تخریب کردید فرهنگ را، در فرهنگ "ما می‌توانیم" که طول ۵۰ سال امام و نائب برحق امام زمان جا انداخته‌اند شما می‌گویید "ما نمی‌توانیم" این تخریب نیست؟ حالا که این فرهنگ ما می‌توانیم جاافتاده شما میگویید ما نمی‌توانیم، تخریب فرهنگ اقتصاد مقاومتی نیست؟

منبع: دانا
ارسال نظرات