آسیب شناس اجتماعی گفت: احترام به سالمندان و مساعدت به آنها یکی از اصلی ترین مبانی تربیتی در جامعه ما است متأسفانه برخی افراد تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای و تربیت غیر منطقی، این معیار ها را رعایت نمی کنند.
کد خبر: ۸۸۰۳۱۱۹
|
۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

تکریم سالمندان از اصلی ترین مبانی سبک زندگی اسلامی ایرانی استدکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به سبک زندگی اسلامی ایرانی با محوریت رفتار با سالمندان اظهار داشت: رفتار های فردی و اجتماعی هر فرد از سبک زندگی، تربیت خانوادگی و تربیت اجتماعی او سرچشمه می گیرد و در بسیاری از ابعاد رفتاری الگوهای رفتاری بهترین مرجع آموزشی است.

وی افزود: با توجه به این نکته مهم که سبک زندگی اسلامی ایرانی از ارزش های اصیل و باورهای عالی اسلامی و شیعی سرچشمه می گیرد اسلام بیش از تمام مکاتب و ادیان به روابط انسانی در ابعاد اجتماعی و فردی ارج قائل است.

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه محبت به کودکان، احترام و بزرگداشت سالمندان یکی از محورهای تربیتی است ابراز داشت: رسول اکرم (ص) به مسلمانان دستور می دهد که به کودکان خود محبت کرده و بزرگان و سالمندان خود را اکرام کنید و در حدیثی دیگر می فرمایند:"موی سفید نشانه ای از رحمت الهی است که شامل حال فرد می شود.".

دکتر ابهری خاطر نشان کرد: احترام به سالمندان و مساعدت به آنها یکی از اصلی ترین مبانی تربیتی در جامعه ما است که متأسفانه برخی افراد تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای و تربیت های غیر منطقی، این معیار ها را رعایت نمی کنند. سالمندان مخصوصاً والدین به خاطر زحمت و تلاش های دوران عمر خود توقع احترام و محبت دارند و سخن نامناسب آنها را آزرده و دلشکسته می کند.

وی بیان داشت: سعدی در شعری بسیار زیبا وقتی فرزندی با مادر خود بد رفتاری می کند پاسخ آن مادر را چنین می سراید: " تو آنی که از یک مگس رنجه ای که امروز سالار سر پنجه ای" تو همان نوزادی هستی که تنها در گرسنگی و تشنگی می توانستی گریه کنی و من خواب و آسایشم را صرف رشد تو کردم امروز می توانی درشت خویی کنی اما به یاد داشته باش که تو نیز روزی به سالمندی خواهی رسید.

پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در خاتمه گفت: احترام به سالمندان، ارج نهادن به تجربه و تلاش های آنها است چراکه این عزیزان سرمایه های گرانبهای هر جامعه بوده و بدون آنها جامعه خالی از مرشد و مربی می شود.والدین، آموزگاران و مربیان و رسانه ها و در صدر آنها صدا و سیما بهترین کلاس های آموزشی برای نشان دادن جایگاه سالمندان و ضرورت احترام به انها هستند و باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.


ارسال نظرات