خبرگزاری بسیج: ناهید عسگری یکی از مولفان جوان و موفقی است که از دوران ابتدایی شروع به نوشتن داستان و تصویر سازی کرده و در عنفوان نوجوانی برای خودش کتاب داستان درست می کرده که در ادامه به طور جدی وارد عرصه نویسندگی شده است. با این نویسنده جوان گفتگویی انجام داده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.
کد خبر: ۸۸۰۲۸۰۷
|
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸

عسگری متولد خرداد 1364 است، او در رشته گرافیک فارغ التحصیل شده و در همین عرصه ادامه فعالیت داده و به عنوان گرافیست و مولف کتابهای کودک به فرهنگ کشور خدمات ارزنده ای کرده است که حاصل تلاش های وی برگزیده شدن در چند جشنواره داخلی در بخش گرافیک و تصویر سازی بوده است.

 او می گوید: ازخردسالی به کتاب های مربوط به گروه سنی کودکان علاقه مند بودم و به شدت به دنبال این بودم که کتاب هایی برای این گروه سنی تالیف کنم و در همین راستا از دوران ابتدایی شروع به نوشتن داستان و تصویر سازی کردم و برای خودم کتاب داستان درست می کردم.

با ورود به هنرستان، با تصویر سازی و کتاب کودک بیشتر آشنا شدم و در سال 88 با اتمام تحصیلات تکمیلی نخستین کتاب حرفه ای خود را به اتمام رساندم، عسگری با قدردانی از استاد خود، در ادامه می گوید: در آن دوران راهنمایی ها و نمایش کتاب هایی که نگاه متفاوتی به کار کودک داشتند توسط استادم جناب آقای سیروس آقاخانی جریان ذهنی متفاوتی را برایم ایجاد کرد و باعث شد نگاه و ذهنیتم در این جهت رشد کند.

از آن زمان تا کنون با برخی از مجلات و نشریات همکاری داشتم اما بیشتر زمان خود را صرف ایده پردازی برای کتابهایی کردم که با کتاب سازی همراه بودند که مجموعه کتابهای سه جلدی اسم من... مثلث، اسم من ... مربع، اسم من... دایره ... نیز در این گروه جای دارند.

چرا نام کتاب را اسم من ... انتخاب کردید؟

 نام کتاب به نوعی ویترین کتاب محسوب می شود و تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد   این نام را برای این انتخاب کردم که حس کنجکاوی کودک با طرح اولین معمای کتاب که با برش ایجاد شده روی جلد پاسخ معما هم مطرح شده است، تحریک شود.

همچنین در جریان کتاب صفحه به صفحه که جلو می رویم از زبان یکی از شخصیت های کتاب، مشخصات ظاهری آن، شخصیت داده می شود و در صفحه آخر شخصیت مورد نظر نمایان می شود که در اتود اولیه در این قسمت شخصیت اصلی خود را اینگونه معرفی می کند: «اسم من ماهی است .» و در ویرایش نهایی علی رغم مخالفت من، نام کتاب به «من یک ماهی هستم» تغییر کرد .

چرا این موضوع را تالیف کتاب انتخاب کردید؟

در حال حاضر ما در کشورمان از نیروهای قدرتمندی در زمینه تصویرسازی بهره مند هستیم اما در زمینه نویسندگی جذاب برای کودکان تا حدودی کمتر برخورداریم؛ اما نکته اصلی از نظر من این است که تمایل این دو گروه از هنرمندانمان به کتابهای صرفا داستانی بیشتر از کتابهای آموزشی است و همین امر باعث شده تا تعداد کتابهای آموزشی که سطح قابل قبولی داشته باشند و نوع ارائه مطالبشان خارج از کلیشه های رایج باشد محدود وشاید انگشت شمار باشند در نتیجه مهمترین دلیل انتخاب این موضوع، کمبود کتابهای آموزش مفاهیم پایه بود که جنبه سرگرم کننده و جنبه آموزشی را همزمان دارا باشند و نگاهی نو به آموزش داشته باشند و پیوندی بین نگاهی از جنس گرافیک و نگاه نقاش گونه ایجاد کند و متنی متناسب با تصاویر که در نهایت بتواند کودک را تا آخر کتاب با خود همراه کند و کودک صرفا خواننده نباشد بلکه با استفاده از تخیل و کنجکاوی خود در مسیر کتاب نقش ایفا کند.

  از تجربیات و تلاش های خود برای تولید و چاپ این کتاب بگویید

این مجموعه کتاب حاصل تلاش شبانه روزی من در طول مدت یک سال است که در چند مرحله انجام شد .مرحله اول، تحقیق در بازار نشر داخلی و خارجی بر روی کتابهای آموزشی با این موضوع یا موضوعات مشابه بود.

مرحله دوم، مصاحبه با کسانی که در زمینه آموزش به کودکان نقش فعالی داشتند.

مرحله سوم، ایده پردازی تصویری ومتنی صفحات کتاب و ارائه طرح های اولیه بین مخاطبان کودک و والدین آنها و تغییر برخی از ایده ها و متون براساس نوع ارتباط برقرار کردن مخاطب با متن وتصویر.

مرحله چهارم، تصویر سازی صفحات ومرحله آخر بخش گرافیک کتاب را شامل می شد.

کسانی که می خواهند طرح هایشان را به مرحله چاپ برسانند، توجه داشته باشند که از مرحله ایده تا چاپ باید صبوری داشته باشند.

از آنجا که در کشور ما مکان مشخصی برای ارائه کتابهایی که از کتاب سازی های خاصی برخوردارند و پدید آورنده آنها مولف اولی ها هستند وجود ندارد در نتیجه جستجو برای یافتن ناشر دو سال به طول انجامید و پروژه چاپ کتاب هم دو سال دیگر به طول انجامید تا اینکه سر انجام در سال 1393 اولین نسخه از کتاب چاپ شد.

این کتاب برای کدام گروه سنی تولید شده و آیا برای سایر گروه های سنی  مفید است؟

قبل از گفتن پاسخ قطعی به این سوال لازم می دانم توضیحی درباره برخی از ویژگی های این کتاب ارائه دهم؛ این مجموعه کتاب را می توان چند وجهی دانست چون به بخش های متنوعی تقسیم شده است اما یک کل واحد را تشکیل می دهد .این تقسیم بندی شامل آموزش رنگ، شکل ، سطح و حجم، اعداد، حیوانات، تمریناتی که شامل آموزش مفاهیمی مانند تجمع، پراکندگی، ریزش و حرکت هستند و بارها برای کودک قابل انجام بوده و تمریناتی که با توجه به آموخته های کودک از این کتاب، در عین حال او را آزاد می گذارد تا تخیل خود را نیز در کتاب ثبت کند و ارتباط نزدیکت ری با آن بر قرار کند و در گیر شدن چند حواس کودک به طور همزمان؛ در نتیجه می توان یکبار کتاب را با روال ارائه شده پیش برد و دفعات بعد با تمرکز روی یک بخش آن را برای کودک ارائه کرد. به دلایل ذکر شده می توان بسته به سن کودک از یک سالگی تا دوره اول دبستان ،از این کتاب استفاده کرد.

چه اشتباهات و ایراداتی داشته اید که در پروژه های بعدی تکرار نمی کنید؟

تغییراتی که برای این کتاب در مرحله چاپ اعمال شد، کتاب را تا حدی از شرایط ایده آل من خارج کرد. هم در تغییرات متنی و هم در بخشی که از سطح ها، حجم وابسته به آن ایجاد می شد، چون در طرح اصلی نخی تعبیه شده بود که با کشیدن آن حجم تشکیل می شد و این برای کودکان بسیار جذاب بود. البته چند سالی از این ماجرا می گذرد و من کار هایم را به دو گروه تقسیم کرده ام: کارهایی که بر اساس امکانات ارائه می دهم و کارهایی که به صبر احتیاج دارند تا شرایط چاپی مناسب برایشان در داخل یا خارج از کشور مهیا شود .

برنامه های دیگر در دست اقدام شما چیست؟

در حال حاضر مشغول آماده سازی کتاب دیگری برای کودکان هستم که به مرحله چاپ نزدیک است. البته نویسندگی آن را عهده دار نبودم و مجموعه آموزشی برای حواس پنج گانه، یک داستان به زبان عامیانه از مثنوی و...

  برای ایده پردازی یک کتاب خواندنی ولذت بخش چه مواردی را باید در نظر داشت؟

البته من راجع به کتاب کودک و تجربه خودم، می توانم مواردی را اشاره کنم. چون صحبت در این مورد فاکتورهای زیادی را می طلبد. اول اینکه کودکان نسل خود را باید خوب بشناسیم، از روانشناسی، طرز فکر، مکالمه، ارتباط با محیط پیرامون و اطرافیان گرفته تا وسایل سرگرمی، نوع لباس پوشیدن و ... و توجه به این نکته که در دنیای امروز موارد زیادی برای جلب توجه کودکان موجود است و کتاب باید در چنین فضایی برای کودکان جذاب و خواندنی باشد که از نظر من این ویژگی دنیای تازه ای از برخورد با کتاب را به همراه خواهد داشت. کار را قبل از نهایی شدن در مراحلی برای کودکان ارائه دهیم و واکنش های آنها را در ادامه مسیر در نظر داشته باشیم.

نکته بعدی در مسیر تحقیق برای موضوع کتابمان حتما کتابهای داخلی و خارجی را بررسی کنیم تا با نگاههای مختلف به یک سوژه آشنا شویم و موارد دیگر...

چقدر مطالعه دارید و در چه موضوعاتی و آیا کمک ها و یا الگوهایی از کتاب یا سخنرانی ها و ... داشته اید؟

مسلما برای ورود به این حرفه و ثبات در آن باید مطالعه داشت و این بخش اجتناب ناپذیر این حرفه است. من به کتابهای روانشناسی کودک، آموزش خلاقیت به کودکان و برخی اوقات هم مقاله هایی دراین زمینه علاقه مند هستم و تا جایی که برایم مقدور باشد در برنامه خود می گنجانم. اما دیدن آثار مربوط به گرافیک نیز برای من الهام بخش هستند. همچنین کتابهای داخلی و خارجی که برای کودکان تالیف شده و مهمترین کتاب یا بهتر بگویم نویسنده تصویر گری که آثارش در نگاه من تاثیر به سزایی داشت تارو گمی« Taro Gumi» هنرمند ژاپنی بوده است . نکته دیگر حفظ ارتباط با کودکان است که این بخش برای من از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا نگاه ملموس و واقع بینانه تری از مخاطب ارائه می دهد و نکته آخر اینکه من هنوز در ابتدای راه هستم و امیدوارم با تلاش بیشتر و مطالعه دقیق تر به سطحی که از خودم انتظار دارم برسم.

به امید پر بار شدن کتاب های بخش آموزشی و حمایت دولت و ناشران از کسانی که در این راه قدم برمی دارند .

 

گفت و گو:  علی اشرف خانلری

ارسال نظرات