دولت باید برای حفظ رویکرد تولید داخلی کالا و محصولات، ساز و کارهای مختلفی برای عرضه مستقیم به بازار و استفاده مصرف‌کننده در نظر گیرد تا بتواند این جریان شناور را کنترل و در نهایت با حمایت از هر دو قشر، تولید و مصرف کننده، کنترل مناسبی بر وضعیت اقتصادی بازار داخلی و حتی خارجی داشته باشد.
کد خبر: ۸۸۰۲۷۶۹
|
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مدیر بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه وضعیت بازار مرکبات دست کمی از باغات کشاورزان ندارد، تصریح کرد: میادین‌ میوه ساری پُر از مرکبات هستند که بازاری برای فروش ندارد و بر روزهای بی‌رمق باغداران و بازار مرکبات در مازندران سایه گسترانیده است.

بهرام لیالی اظهار کرد: عدم حمایت جدی متولیان، جولان دلالان و فقدان برنامه‌ریزی مسؤولان در خرید مرکبات درجه سه از کشاورزان موجب نارضایتی و بی‌رمقی باغداران مازندرانی شده است.

وی با بیان اینکه این روزها حال و هوای باغداران ساروی با یک گشت و گذار ساده در باغات این شهرستان می‌توان متوجه شد که خوب نیست، افزود: درختانی که قد خم کرده‌اند و میوه‌هایی که در زیر درختان از بین رفته‌اند و هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

لیالی ادامه داد: در کنار بی‌رمق بودن بازار مرکبات و در چنین شرایطی، باغداران هم تمایلی به برداشت مرکبات ندارند و برخی از مرکبات بر روی درختان از بین رفته و به پای درختان ریخته است.

وی با بیان اینکه مازندران یکی از قطب‌‌های تولید مرکبات در کشور به‌شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: وضعیت نامطلوب حمایت از باغداران، داد مردم و کشاورزان را درآورده است.

مدیر بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه زحمات یک‌ساله باغداران بر اثر عدم اطلاع‌رسانی مناسب، تغییر شیوه‌های درست باغداری و فقدان مدیریت بحران‌های احتمالی در حال نابودی است، اضافه کرد: این مسئله زمینه سوء‌استفاده از احساسات فردی و اقتصادی افراد از کشاورزان و باغداران را ایجاد کرده است.

لیالی با بیان اینکه اعلام سرمازدگی و یخ‌زدگی مرکبات مازندران روند خرید و فروش بازار مرکبات کشور را تغییر داده است، افزود: بخش عمده‌ای از بازار فروش محصولات که از طریق خرده‌فروشی بود از بین رفته است و امروز دیگر مشتری برای محصولات در خرده‌فروشی وجود ندارد.

وی بیان کرد: نصب نکردن بنرهای اطلاع‌رسانی مناسب در بیلبوردها، تلویزیون‌های شهری و مناطق پر رفت و آمد شهری و روستایی از وضعیت قیمت‌های مصوب، توصیه‌های باغداری برای چینش محصول در زمان مناسب، توصیه‌های روانشناختی به باغداران در مواجه شدن با برخی خریداران که از دغدغه‌های مردم سوءاستفاده می‌کنند باعث شده بار سنگین روانی بر مردم تحمیل شود که امیدواریم این مسئله در زمان باقی مانده و سال‌های آینده مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

مدیر بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی ساری تأکید کرد: دولت باید برای حفظ رویکرد تولید داخلی کالا و محصولات، ساز و کارهای مختلفی برای عرضه مستقیم به بازار و استفاده مصرف‌کننده در نظر گیرد تا بتواند این جریان شناور را کنترل و در نهایت با حمایت از هر دو قشر، تولید و مصرف کننده، کنترل مناسبی بر وضعیت اقتصادی بازار داخلی و حتی خارجی داشته باشد.

لیالی رسیدگی به مشکلات تولید و تولیدکنندگان و برطرف شدن مشکلات را امری مهم و ضروری دانست و ادامه داد: این موضوع باید مورد توجه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه جهاد کشاورزی و تعاون روستایی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: امید است با حل برخی از مشکلات پیش پا افتاده و برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب از سوی مسؤولان برای پیشگیری تکرار وضعیت‌ مشابه در شرایط اقتصادی نامناسب جامعه که گریبان عموم مردم را گرفته، تدبیر بهتری انجام و مشکلات قدری کمتر شود تا در آینده با رفع اصولی برخی نقایص از سوی سازمان‌های متولی و هم از سوی مردم  شاهد شکوفایی اقتصادی بیشتری در عرصه تولیدات مرکبات و دیگر محصولات تولیدی استان و شهرستان باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها