خبرهای داغ:
فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر 16 زرهی قزوین:

ارتش، تنها قوه‌نظامی منسجم که درابتدای جنگ یاور ملت بود

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر 16 زرهی قزوین گفت: در ابتدای جنگ، مقام معظم رهبری هم فرموده بودند که تنها نیروی منظم که بتواند مقابله کند و از انقلاب دفاع کند ارتش است
کد خبر: ۸۸۰۲۶۹۲
|
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷

امیر حمزه بیدادی فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 16 زرهی قزوین در نشست خبری که صبح امروز در مقر در فرماندهی قرارگاه نیروی زمینی لشکر 16 زرهی در خصوص عملیات پیروزی آفرین نصر اظهار کرد: لشکر 16 زرهی استان قزوین با سه تیپ قزوین، همدان، زنجان در سال 58 در قائله شهرها و نا آرامی های که بوجود آمد حضور موثری داشت.

وی ادامه داد: تیپ همدان برای آرام کردن و آزاد سازی محور سنندج نقش بسزایی داشت، اولین یگان منظمی که به عنوان یک یگان نظامی در عملیات سنندج حضور یافت، همین تیپ بود.

امیر بیدادی بیان کرد: بعد از قائله سنندج جنگ تحمیلی شروع شد، در شروع جنگ دشمن اهدافی را برای هود ترسیم کرده بود که ظرف یک هفته به پایتخت برسد و حتی صدام در یک مصاحبه تلوزیونی نام های جدیدی برای شهرهای خوزستان ما انتخاب کرده بود و بر این امید بود که مصاحبه بعدی را هفته بعد در تهران برگزار خواهد نمود.

امیر بیدادی تبیین کرد: مهمترین کاری که ارتش به عنوان یک نیروی منظم در ابتدای جنگ انجام داد و تا اواسط  آبان نیز به طول انجامید تثبیت دشمن در زمینی که جای او نبود،بود! در واقع زمینی کردن ماشین جنگی که استارت آن را زده بود و قرار بود در تهران ترمز آن زده شود، ولی یگان‌های سر زمینی مثل لشکر 81 و لشکر 64 زرهی موفق شدند دشمن را تثبیت کنند و از حرکت باز نگه دارند.

این مقام مسئول توضیح داد: از طرف بنی صدر که فرمانده کل قوا در آن زمان بود، طرح ها و نقشه هایی برنامه ریزی کرد که طرح عملیات نصر از جمله طرح هایی بود که قرار بود در منطقه جنوب و در قالب حوزه استحفاظی یگان های قرارگاه نیروی زمینی از قبل طراحی شده بود.

 در 26/9/59 این طرح ابلاغ می‌شود و  لشکر 16 با تیپ 1 قزوین و 3 همدان و تیپ 2 از دزفول و یک گردان تانک از لشکر 77 خراسان این عملیات طراحی می‌شود .

در روز 15/9/1359 یعنی زمانی که نیرو های مصلح ما توان درستی نداشتند و تجهیزاتی نبود و  نیروی سپاه تازه در حال شکل گیری بود و حتی مقام معظم رهبری هم فرموده بودند که تنها نیروی منظم که بتواند مقابله کند و از انقلاب دفاع کند ارتش است، این عملیات صورت گرفت.

امیر بیدادی اذعان کرد: بعد از اینکه ماشین جنگی آنان متوقف شد مردم جنگ زده ما توقع داشتند که ماشین های جنگی دشمن به عقب برگردد و سرزمین های اشغال شده پس گرفته شود و کفه ترازو به سمت ما هم بچرخد، چرا که دشمن اصلا اعتقادی به اینکه پای میز مذاکره بنشیند و به عنوان متجاوز قلمداد شود و بخواهد جبران خسارت کند نداشت.

وی در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: این طرح به نام عملیات نصر بر طبق هدف و نقشه از پیش تعیین شده انجام شد که حتی خود امام(ره) هم در صحنه حضور داشتند و از نزدیک رصد می‌کردند.

بیدادی توضیح داد: طبق نقشه موفق شدیم 800 نفر از ناحیه دشمن را اسیر کنیم، 45 دستگاه تانک منهدم شد و 50 دستگاه خودرو ،15 دستگاه موشک انداز، 10 نفربر و سه فروند بالگرد را توانستیم منهدم کنیم.

این مسئول تشریح کرد: در روز بعد هم رزمندگان ما موفق شدند که هدف را نگه دارد و به دلیل نداشتن نیروی کافی و کمبود تجهیزات و پشتیبانی نیروهای ما مجبور شدند برگردند به روزهای قبل و بلاخره موفق شدند دشمن را در شمال رودخانه کرخه متوقف کنند.

در این عملیات لشکر آسیب های فراوانی دید 142 نفر شهید و 70 نفر دانشجویان پیرو خط امام که فرمانده آنان شهید علم الهدا بود شهید شدند و از میان رفتند.

امیر بیدادی فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر 16 زرهی ارتش جمهوری اسلامی در پایان این نشست خاطر نشان کرد: این عملیات بعنوان یک عملیات منظم در ابتدای جنگ پس از دخالت این لشکر است و سلسله این عملیات ها در سال 61 که ما با سلسله بیشتری از عملیات های موفق مثل ثامن الائمه، فتح المبین و بیت المقدس داشتیم که در واقع سرنوشت جنگ را تغییر داد ادامه یافت و دشمن را مجاب کرد که پای میز مذاکره بیاید و صحبت کند از آن جایی که بعنوان متجاوز و خطاکار بوده است.

1007/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار