همانطوری که یک دیدگاه فلسفی، یک رخداد تاریخی موجب خلق ده‌ها و صدها اثر می‌شود، انقلاب اسلامی نيز دارای بسترهای ناب تاریخی و فلسفی و اعتقادی و سیاسی است.
کد خبر: ۸۸۰۲۳۱۷
|
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، سلمان کریمی، مؤلف و نویسنده زنجانی گفت: انقلاب ریشه در فرهنگ مردم دارد و استفاده از عناصر بومی فرهنگ قطعا در بهبود کیفیت آثار تولید شده در این مکتب موثر خواهد بود.

سلمان كريمي با اشاره به ادبیات انقلاب و برگزاري جشنواره شعر انقلاب و نقاط ضعف و قوت آن افزود: در كشور در زمينه محتوای دینی و انقلابی آثاری در ژانرهای مختلف ادبی خلق شده است.

وي تصريح كرد: با توجه به ضعف بسیاری از آثار در استفاده از تکنیک‌های روز ادبی این حضور آن چنان که شایسته ادبیات انقلاب است چشمگیر نیست

عضو مؤسس و عضو هیأت مدیره انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان استان زنجان اظهار داشت: با استفاده از فرم در کنار محتوای غنی این آثار می‌توانست ادبیات تاثیرگذارتری (در سطح جهانی) شکل بگیرد.

وي با بيان اينكه انقلاب ریشه در فرهنگ مردم دارد و استفاده از عناصر بومی فرهنگ قطعا در بهبود کیفیت آثار تولید شده در این مکتب موثر خواهد بود، اضافه كرد: مطالعه کتب تاریخی که ماهیت انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن را تبیین می‌کند و همچنين خواندن کتاب‌های خاطرات بزرگان در اين زمينه تاثيرگذار خواهد بود.

كريمي ادامه داد: در مطالعه كتب تاريخي نباید از مطالعه در مورد تاثیرات انقلاب اسلامی بر وضعیت اعتقادی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم و مقایسه آن با پیش از انقلاب غافل شد.

وي با بيان اينكه انقلاب اسلامی علاوه بر این که خود می‌تواند سوژه ادبیات واقع شود در دیدی فراتر می‌تواند بستری باشد که سوژه‌های دیگر در آن زمینه منجر به خلق آثاری جهانی شوند، اضافه كرد: این امر مستلزم دیدی فراتر از سوژه نسبت به انقلاب است.

اين مؤلف و نويسنده گفت: همچنان که یک دیدگاه فلسفی، یک رخداد تاریخی موجب خلق ده‌ها و صدها اثر می‌شود، انقلاب اسلامی نيز دارای بسترهای ناب تاریخی و فلسفی و اعتقادی و سیاسی است.

وي با بيان اينكه با استفاده از بسترهای تاریخ و تلفیق آن با ذهن خلاق نویسنده در روایت خلاقانه جزئیات این امر محقق شده است، افزود: نویسنده در کلیات، بیان رخدادها و توصیف شخصیت‌های تاریخی وفادار به واقعیت‌های تاریخی بوده و در جزئیات بهره‌مند از خلاقیت خود است و این تلفیق موجب ایجاد بستری برای استفاده از تکنیک‌های ادبی در بیان محتوای مورد نظر است.

کریمی اضافه كرد: ادبیات انقلاب با توجه به پیشینه سه دهه‌ای، خیلی از نیازهای مخاطبان را برآورده می‌کند و بازتاب روشنی از انقلاب اسلامی ارائه می‌دهد اما برای رسیدن به ایده‌آل‌ها هنوز راه درازی در پیش دارد.

گفتني است، سلمان کریمی متولد سال 1355 بوده و فعالیت خود را از سال 1368در زمینه داستان‌نویسیو از سال 1378همکاری خود را با حوزه هنری استان زنجان آغاز کرده است.

كريمي طي سال‌های 80 و 81 از موسس انجمن ادبی «یاز» وابسته به حوزه هنری بوده و از سال 84 به صورت متناوب با حوزه هنری استان و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان‌های تابعه همکاری نموده است.

گفتنی است، عضو مؤسس و عضو هیات مدیره انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان استان زنجان، داور دوره های سوم، چهارم و ششم و هفتم جشنواره شعر و قصه استان، داور مرحله نخست جشنواره ادبی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، داور جشنواره ادبیات داستانی بسیج استان، چاپ مطالب ومقالات در نشریات مختلف استان و کشور طی 15 سال اخیر را بر عهده داشته است.

از تأليفات سلمان كريمي می توان «چگونه داستان کوتاه بنویسیم» (آموزش اصول نوشتن داستان کوتاه)، مجموعه سه جلدی ترانه‌های «فی‌می» (قصه منظوم کودکان)، «جرایم و مجازات‌های سردفتران رسمی در حقوق ایران»انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی را نام برد.

ارسال نظرات