سرهنگ اشرفی در نشست بصیرتی و فضای مجازی کانون بسیج هنرمندان شاهرود گفت: از یکی از بانک های شاهرود 20 میلیون تومان چک پول سرقت شده در حالی که خودپرداز سالم بوده و مشکلی نبوده و این پیچیدگی تغییرات جامعه را نشان می دهد که برای اولین بار در کشور این مورد رخ داده است.
کد خبر: ۸۸۰۲۲۲۱
|
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سرهنگ سید مجتبی اشرفی در نشست بصیرتی و فضای مجازی که به همت کانون بسیج هنرمندان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود در سالن جلسات فرهنگسرای مهر برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه در جمع هنرمندان خوش ذوق و سلیقه هستیم اظهار کرد: با ابتکار و همکاری و کمک شما می توانیم گام های ارزشمندی برای برقراری امنیت در جامعه برداریم.

وی افزود: هر کس در راه برقراری و تولید امنیت گام بردارد مصداق آیات و روایات است که مشمول دعای خیر خدا خواهد بود چون خداوند افراد برقرار کننده نظم و امنیت را دعا می کند.

فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود با بیان اینکه چه کنیم نعمت امنیت را در سطح شهرستان انجام دهیم خاطر نشان کرد: با کمک همه اقشار و تاثیرگذاران در جامعه می توان امنیت پایدار داشته باشیم و راهکارهای مختلفی وجود دارد که ماندگارترین و اثرگذارترین آن هماهنگی و هم افزایی و تعامل با مردم و خصوصاً نخبگان جامعه مانند شما هنرمندان است.

وی با اشاره به شرایط امروز جهان و پیچیدگی های نظام اجتماعی به سه راهکار اشاره کرد و گفت: پذیرش تغییرات و شتاب به عنوان پدیده جدید در زندگی مورد قبول قرار گیرد، تلاش برای شناخت و تبیین ماهیت و چگونگی و چرایی آن و کوشش متفکرانه و عالمانه برای برنامه ریزی و مدیریت این تغییرات در حوزه های مختلف اجتماعی سه راهکار اساسی در تغییرات شتابنده در جامعه است.

اشرفی با اشاره به پلیس افزود: پلیس به مانند یک نهاد اجتماعی جایگاه ویژه ای در برقراری نظم و انظباط در جامعه دارد و بی توجهی به تغییرات شتابنده جامعه ناکارآمدی آن و ایجاد ناامنی در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به استراتژی پلیس عنوان کرد: پلیس در مقولات زندگی شهری و تغییر و تحولات در ساختار اجتماعی و عرصه جرایم و ضرورت تغییر در ساختار پلیس استرتژی خود را با تغییر شتابنده اجتماع برنامه ریزی کرده است.

اشرفی با اشاره به جایگاه و نقش پلیس در زندگی شهری بیان کرد: در ابتدا زندگی یکجانشینی در جوامع اولیه و شرایط و مقتضیات آن بود و با گسترش زندگی شهری نقش پلیس و تخصصی شدن وظایف نهادها و حوزه امنیت اجتماعی و تنوع در این حوزه، کار پلیس نیز متنوع شد.

وی با بیان تغییرات در ساختار اجتماعی جامعه گفت: سرعت تغییرات،گستره تغییرات،شدت تغییرات و پیچیدگی تغییرات ویژگی تغییرات در ساختار جامعه است.

فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود با اشاره به سرقت 20 میلیون تومان وجه از یک خودپرداز در شاهرود اظهار کرد: از یکی از بانک های شاهرود 20 میلیون تومان چک پول سرقت شده در حالی که خودپرداز سالم بوده و مشکلی نبوده و این پیچیدگی تغییرات جامعه را نشان می دهد که برای اولین بار در کشور این مورد رخ داده است.

وی با اشاره به عرصه تغییرات در اجتماع گفت: تحولات جامعه،مهاجرت به شهرنشینی،تغییر در مهارت های زندگی اجتماعی،گسترش شهر نشینی،حضور زنان در جامعه،افزایش میزان تحصیلات،پدیده اوقات فراغت،گسترش رسانه ها و ارتباطات جمعی ،تغییرات در ساختار سیاسی،گم شدن شب و جمع تنهایی تغیرات رخ داده در زندگی اجتماعی مردم است.

اشرفی با اشاره به گم شدن شب و جمع تنهایی افزود: امروز اگر ما به مغزه دارها اجازه دهیم می خواهند مغزهای خود را تا صبح باز نگهدارند که در قدیم اینگونه نبود و اینها آسیب به دنبال دارد و شب برای استراحت و جمع خانوادگی است و جمع تنهایی افرادی را شامل می شود که دائم فکر می کنند تنها هستند و احساس ناامنی می کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 14 درصد آمار سرقت نسبت به سال گذشته کاهش یافته بیان کرد: چه اتفاقی می افتد باز مردم احساس ناامنی کنند و دوستان معاونت اجتماعی با بررسی هایی که انجام داده اند آمار احساس ناامنی توسط شهروندان را در شهرستان در سطح بالایی می دانند.

فرمانده انتظامی شاهرود با اشاره به تغییر در جرایم خاطر نشان کرد: افزایش کمی جرایم و ناهنجاری ها را شاهد هستیم که ما امروز حداقل 103 کلاسه جرم در شهرستان شاهرود داریم که میانگین آمار سن مجرمین نیز به شدن کاهش یافته و به 18 سال رسیده استو این خطرناک می باشد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر از تهدید محوری به جامعه محوری اظهار کرد: مهمترین تغییری که در ارتباط پلیس قابل طرح است،تغییر نگرش پلیس از تهدید محوری به پلیس، جامعه محور است.

اشرفی ادامه داد: آموزش به مردم و مشارکت مردم در برقراری امنیت و نظم عمومی نیاز به همدلی و هماهنگی نهادهای تولید کننده زیر ساخت امنیت،نهادهای واسطه حافظ امنیت و نهادهای مقابله ای و حمایتی دارد که کارکرد مثبت این نهادها ثبات پایدار و امنیت و نظام اجتماعی پایدار با رویکرد مثبت را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: ورود پلیس هنگامی که افزایش ناامنی یا پیچیدگی و تشدید ناامنی است لازم است تا پلیس به وظیفه خود عمل کند و باز کارکرد درست خواهد داشت اما اگر پلیس وظیفه خود را درست انجام ندهد جامعه دچار ناامنی می شود.

اشرفی تاکید کرد: تعامل همسویه پلیس با نهادهای محوری سبب ایجاد امنیت پایدار می شودو رمز موفقیت و تداوم و اعتبار، تعامل ما با نهادهای مختلف فرهنگی اجتماعی سیاسی و اقتصادی خواهد بود و بدون تعامل با مردم اصلاً نمی توان در جامعه پیچیده گام برداشت.

فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود افزود: تعامل با مردم شاهکلید پلیس و سرمایه ارزشمند قابل قبولی است که مولد است و اعتماد مردم را به دنبال خواهد داشت و مردم بهترین حامی پلیس خواهند بود و در برخورد با متخلفین از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.

وی با بیان اینکه 5 درصد جامعه بزهکار هستند بیان کرد: 95 درصد مردم سالم هستند و با تعامل با این جامعه راحت می توان 5 درصد را برخورد جانانه داشت و نهادهای حمایتی نیز به وظایف خود درست عمل می کنند تا شاهد بازگشت این افراد به جامعه نباشیم و ثبات در جامعه داشته باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها