پاسخ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به خبرنگار «بسیج»:
پرویز افشار گفت: هیچ کس نمی تواند بگوید که من می توانم مواد مخدر را در دنیا ریشه کن کنم بحث ریشه کنی در دنیا کاملا منسوخ شده و هیچ کس به دنبال این قضیه نیست بلکه همه دنبال ساماندهی و مدیریت مصرف مواد هستند.
کد خبر: ۸۸۰۲۰۸۵
|
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵

پرویز افشار در هشتمین نشست خبری ستاد مبارزه با مواد مخدر که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در مورد اینکه چرا بعد از سال ها مبارزه با قاچاق مواد مخدر، هنوز مرزها و مسیرهای تردد برای قاچاق باز است و اگر کنترل می کنند پس این همه مواد از کجا وارد کشور می شود؟ گفت: مواد مخدر از قبل از میلاد از سه هزار سال پیش در دنیا بوده است در اعصار اخیر بوده و در آینده هم خواهد بود.

وی افزود: هیچ کس نمی تواند بگوید که من می توانم مواد مخدر را در دنیا ریشه کن کنم بحث ریشه کنی در دنیا کاملا منسوخ شده و هیچ کس به دنبال این قضیه نیست بلکه همه دنبال ساماندهی و مدیریت مصرف مواد هستند به همین خاطر هم در بند 57 احکام ششم برنامه توسعه آمده است که کاهش 25 درصدی اعتیاد از طریق توجه به سیاست های کلان و مدیریت مصرف اتفاق بیفتد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: مدیریت مصرف یعنی اینکه بحث مواد مخدر بحث عرضه و تقاضا است تا موقعی که تقاضای اینچنینی وجود دارد جمعیت حدود یک و نیم میلیون معتاد در کشور دنبال مواد هستند هیچ ولعی هم بالاتر از ولع مصرف مواد در اوج خماری نیست وقتی فردی با این ولع دنبال یک ماده ای هست شما 5 بار به یک سوپر مارکتی مراجعه کنید و بگویید من قهره فلان برند را می خواهم بعد از بار ششم حتما صاحب این سوپر مارکت از هر جایی که باشد تهیه می کند تا مشتری خود را از دست ندهد.

وی گفت: بحث مهمی که نمی شود جلوی مواد را کاملا گرفت ناشی از این است که تقاضا و کشش در بازار وجود دارد و این باعث می شود که در بازار قیمت به شدت بالا برود بعد سود کلان و بادآورده ای را برای قاچاقچی داشته باشد و قاچاقچی هم به لطایف الحیل ریسک می کند و این ماده را وارد می کند و چون پول در اختیارش هست ساز و کار بهتری از مبارزه کنندگان و دست اندرکاران مقابله ای داشته باشد همیشه یک قدم از ما جلوتر باشد و این باعث می شود که راه هایی را برود که ما حتی به ذهنمان هم خطور نکند.

افشار عنوان کرد: اگر قرار بود قصه مواد مخدر ریشه کن شود باید در محیط های کاملا بسته ای مثل زندان ریشه کن می شد آن هم نه زندان های ما زندان های بسیار امنیتی که حد اقل چهار یا پنج لایه امنیتی و دستگاه های موادیاب دارند اما وقتی داخل زندام می رویم کسانی که مواد مصرف می کنند می گویند در این شرایط هم مواد وارد زندان می شود چون اوج نیاز مصرف کننده و قیمت بسیار بالای آن که در زندان به 20 برابر هم می رسد باعث می شود قاچاقچی به هر طریق ممکن راهش را پیدا می کند و مواد را وارد می کند.


ارسال نظرات