معاون فرهنگ تحقيقات و آموزش ستاد امر به معروف و نهي از منكر استان اصفهان:
حجت الاسلام و المسلمین محمود هلالي اصفهاني به علت و عوامل بی تفاوتی جامعه نسبت به فریضتین پرداخت و گفت: مردم نسبت به اصل معروفات و منكرات مخصوصا مباحث منكر بي تفاوت هستند نه فقط در مورد اصل امر به معروف.
کد خبر: ۸۸۰۱۹۲۴
|
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرهنگسرای معروف؛ حجت الاسلام و المسلمین محمود هلالی اصفهانی ،معاونت فرهنگ تحقیقات و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در گفت و گوی با خبرنگار ما مسائل پیشروی امر به معروف را در جامعه تشریح کرد.

وی به علت و عوامل بی تفاوتی جامعه نسبت به فریضتین پرداخت و گفت: مردم نسبت به اصل معروفات و منکرات مخصوصا مباحث منکر بی تفاوت هستند نه فقط در مورد اصل امر به معروف، که متاسفانه در جامعه امروز ما مردم نسبت به افعال هم بی تفاوت هستند اگر یک وقت منکری را دیدند خیلی براحتی از کنارش گذر می کنند و این بی تفاوتی نسبت به منکرات یک آفت بزرگ است که الان جامعه ما درگیرش هست.

این معاون فرهنگی در ستاد اصفهان، در تعریف امر به معروف و نهی از منکر بیان داشت: وقتی ما امر به معروف و نهی از منکر را تعریف می کنیم یک ظرافت خاصی در تعریفش هست، ما امر به همه خوبی ها که عقل و شرع قبول دارد و رویش صحه می گذارد این را می گوییم امر به معروف؛ و نهی و بازداشتن از تمام بدی ها پلشتی ها و افعال ناپسند که عقل و شرع بر آن نهی می‌کند آن هم می‌گوییم نهی از منکر؛ ولی گاها وقتی می خواهیم تعریف اصل امر به معروف را بکنیم مصادیقش را تعریف می کنیم. پس هنوز نتوانسته ایم تعریف جامع و درستی از مفهوم این فریضتین را تبیین نماییم.

حجت الاسلام هلالی سیطره امر به معروف را مختص به حجاب ندانست و گفت: بالاترین اجحافی که در حق امر به معروف و نهی از منکر شده این است که بلافاصله وقتی جایی کلمه امر به معروف و نهی از منکر عنوان و مطرح می شود اذهان می رود روی حجاب ، البته ما این را هم قبول داریم که پیشانی خیلی از معضلات اجتماعی بحث حجاب است ولی این ظلمی است که در حق امر به معروف و نهی از منکر می شود که تمامی مصادیقی که در امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد را منحصر در مسأله حجاب بدانیم.

وی در مورد نگاه مردم نسبت به امر به معروف و نهی از منکر اضافه کرد: ما نیامدیم امر به معروف و نهی از منکر را تبیین کنیم، و مردم هم درست نمی شناسند و فقط به تذکر لسانی خاص(یعنی همراه درگیری و بدور از اصول صحیح تذکر لسانی) و به برخورد سلبی می شناسد و امر به معروف و نهی از منکر را چون فقط یک برخورد سلبی می دانند و یک تذکری که بعضی وقت ها متاسفانه منجر به یکسری درگیری ها تنش ها مشکلاتی می شده در اذهان عمومی اینطوری جا افتاده که اگر گفتند این شخص، نیروی امر به معروف است یا این شخص آمد امر به معروف و نهی از منکر کند، سریع در پس زمینه ذهنی ای که دارند می روند سر اینکه این شخص آمده است یک درگیری و مشکلی ایجاد کند. در صورتیکه اینطور نیست.

این مقام مقام مسؤول راهکار برون رفت از بی تفاوتی عمومی را گفتمان سازی عمومی فریضتین دانست و افزود: ما دو تا اصل از فروع دین‌مان امر به معروف و نهی از منکر است اگر ما بخواهیم این را تبیین کنیم و مردم را از این وضعیت بی تفاوتی در بیاوریم تنها راهش این است که ما یک گفتمان عمومی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر، آن هم امر به معروف و نهی از منکر صحیح نه روی مصادیق خاصی که مشکلاتی را ایجاد بکند در جامعه راه بیاندازیم طوریکه در مجامع علمی بین نخبگان بین آدم هایی که موثر و تاثیرگذار هستند مورد نقد و بررسی قرار بگیرد .

وی ثمره این گفتمان را برطرف شدن بی تفاوتی عمومی دانست و گفت: هر گاه مردم مصادیق را شناختند خودشان ضمن عامل شدن به معروفات در مقابل منکرات و پلیدی‌ها موضع می گیرند و نظارت عمومی شکل می گیرد به فرموده امام خمینی که می‌فرمودند: همان طوری که هر شخص و هر فردی موظف است که خودش را اصلاح کند، موظف است دیگران را هم اصلاح نماید. نتیجه می گیریم که اصل امر به معروف و نهی از منکر برای همین است که جامعه را اصلاح کند و این در پرتو نظارت عمومی و عدم بی تفاوتی مردم در برخورد با منکر حاصل می شود.

ارسال نظرات