جانشين فرمانده انتظامي استان با اشاره به اين که پيشگيري اجتماعي از راهکارهاي موثر در رفع آسيب هاي اجتماعي مناطق حاشيه نشين است، گفت: اقدامات انتظامي و فرهنگي دو عامل مهم در كاهش معضلات حاشيه نشيني است.
کد خبر: ۸۸۰۱۴۷۵
|
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱


به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ سرهنگ پاسدار "فضل اله برزويی" در جلسه شورای جنگ نرم فرماندهی انتظامی استان، گفت: پديده حاشيه نشيني، وقوع جرايم متعدد و مصرف مواد مخدّر، امروزه به معضلي جدي در شهرها تبديل شده است .


وی افزود: ساخت و ساز نامناسب، فقر فرهنگي- اجتماعي و اقتصادي، بيکاري، اشتغال کاذب، رعايت نشدن بهداشت جمعي و فردي، دسترسي نداشتن به امکانات رفاهي، بهداشتي و آموزشي از جمله ويژگي هاي اين مناطق است.


برزويي اظهار داشت: حاشيه نشيني يك پديده اجتماعي است که به دليل عدم يکساني بافت فرهنگي، ساکنان مناطق حاشيه نشين درگير انواع و اقسام آسيب هاي اجتماعي مي شوند و در واقع زمينه هاي ارتکاب جرم در افراد حاشيه نشين شهرها بيشتر از مناطق ديگر است.


برزويي با اشاره به ضرورت ارائه خدمات شهري و رفاهي در مناطق حاشيه نشين شهرها از سوي دستگاه هاي مسئول، گفت: آموزش رايگان مهارت هاي فني و حرفه اي براي کاريابي، ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومي در مناطق حاشيه نشين، زمينه سازي براي بالا بردن سطح رفاه و بهداشت محيط زيست در روستاها و شهرهاي کوچک، کمک به رشد اقتصادي و کشاورزي از جمله اين اقدامات است .


وي با تاکيد بر اينکه بين حاشيه‌نشيني و بزهکاري اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد، اظهار کرد: توانمندسازي محلات حاشيه نشيني در مقابل جرم و آسيب هاي اجتماعي ، تامين امنيت و عدالت اجتماعي، کاهش نابرابري­هاي اقتصادي و فرهنگي در بين قشرهاي مختلف جامعه و مناطق مختلف حاشيه شهر ها مي تواند از بروز آسيب هاي اجتماعي و جرايم در اين مناطق بکاهد.


جانشين فرمانده انتظامي استان چهارمحال و بختياري با اشاره به اهميت تامين امنيت آحاد مردم اظهار کرد: تامين امنيت لازم براي مناطق حاشيه نشين توسط ناجا بسيار ضروري است که ماموران نيروي انتظامي برنامه هاي زيادي براي اين امر دارند.#


امنيت پايدار با مشارکت مردم محقق مي شود


گروه استان ها – چهارمحال و بختياري – معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان در يادداشتي آورده است: هرچه مردم در امر امنيت بيشتر مشارکت کنند ، امنيت به وجود آمده پايدارتر خواهد بود.


ثبات امنيت اجتماعي يک ضرورت و حفظ و گسترش آن پيش نياز توسعه پايدار و از مهم ترين اهداف و ارزش هاي بنيادين در نيروي انتظامي است، از اينرو همکاري و همراهي مردم با ناجا برحفظ نظم و امنيت پايدار تأثير گذار است و اگر مردم به خادمان خود در اين نيرو اعتماد داشته باشند کار پليس براي مقابله با جرايم آسان‌تر مي شود.


پليس با رويکرد جامعه محوري و پيشگيرانه خود نگاه ويژه‌اي به مسئله پيشگيري از آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي دارد ؛ نيروهاي پليس به تنهايي نمي توانند روند جرم و بي نظمي را مهار کرده و کنترل اجتماعي را اعمال کنند ، بلکه براي پيشگيري از جرم و حل مشکلات اجتماعي نياز به مشارکت مردم دارند؛ در پيشگيري از جرم، رابطه ميان پليس و مشارکت مردم يک رابطه مستحکم و جدا نشدني است، يعني اين دو بدون ديگري يک کل ناقص را تشکيل مي دهند.


مواد مخدر يکي از معضلات اساسي جامعه و مهم ترين دغدغه خانواده ها است از اينرو آموزش و مشارکت در پيشگيري از اعتياد و وقوع بسياري از جرايم و آسيب هاي اجتماعي تاثير گذار خواهد بود.


بي ترديد اصلي‌ترين پايگاه و نهاد در پيشگيري از گرايش به مصرف مواد مخدر، کانون گرم خانواده است که والدين نقش اساسي در اين بين دارند و بايد با حساسيت و ظرافت لازم مراقب رفتارهاي فرزندان خود باشند؛ اعتياد به عنوان يک آسيب اجتماعي هيچ گاه به طور کامل ريشه‏ کن نخواهد شد، مگر به همت همگان و در حال حاضر بخش زيادي از جرايم و آسيب هاي اجتماعي در رابطه مستقيم و غيرمستقيم با مواد مخدر بوده و اعتياد به موادمخدر سرمنشاء بسياري از آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي است.

بخش زيادي از جرايم و آسيب هاي اجتماعي در رابطه مستقيم و غيرمستقيم با موادمخدر است و اعتياد به موادمخدر سرمنشاء بسياري از آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي است؛ اگر همت عمومي جامعه و ايجاد مسئوليت اجتماعي براي همه دستگاه هاي دولتي در زمينه آسيب هاي مواد مخدر در جامعه ايجاد نشود پليس به تنهايي نمي تواند در بحث کنترل و مبارزه با مواد مخدر موفق شود.

ارسال نظرات