آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با «بسیج»:
ابهری گفت: پیشنهاد عقیم سازی کارتن خوابها نه تنها توهین به زنان جامعه می باشد بلکه به هیچ عنوان چاره کار نیست. در شرایطی که حیوانات خیابانی عقیم سازی می شوند آیا درست است که انسان را به این سرنوشت محکوم کرد؟!
کد خبر: ۸۸۰۱۲۰۷
|
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

دکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در واکنش به طرح عقیم سازی زنان کارتن خواب که از سوی برخی روشنفکران و مسئولان مطرح می شود اظهار داشت: معضل کارتن خوابی به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی می تواند هم به جامعه و هم خود این افراد آسیب های غیر قابل جبرانی وارد کند.

وی افزود: در پدیده کارتن خوابی با دو گروه از افراد روبرو هستیم؛ گروه اول بی خانمان ها و کسانی که به هر دلیل غیر از اعتیاد، خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند. و دومین گروه افراد معتاد و بیماران روانی مزمن هستند که بعد از اعتیاد دچار بیماری های مختلف روحی و جسمی شده اند.

پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: متأسفانه آمار زنان کارتن خواب رو به افزایش بوده که عواقب بسیار زیانباری برای جامعه خواهد داشت. سن این زنان بین 25 تا 60 سال بوده و اکثریت آنها دارای اعتیاد و بیماری های جسمی و روحی هستند، اینگونه زنان در پاتوق ها که مراکز خرید و فروش و تجمع معتادان است شب و روز خود را سپری کرده و برخی از آنها به خاطر رفتار های پرخطر آلوده به ویروس ایدز هستند.

دکتر ابهری بیان داشت: با توجه به مطالعات 30 ساله اینجانب در زمینه آسیب های اجتماعی و آسیب شناسی اجتماعی، برخوردهای مقطعی و مسکّن وار چاره ساز نخواهد بود و باید با ایجاد زیر ساخت های سخت افزاری و فرهنگی به مقابله با این ناهنجاری رفت.

وی متذکر شد: اخیراً پیشنهاد شده که اینگونه زنان عقیم سازی شوند که باید بگوییم این حرکت نه تنها توهین به زنان جامعه و نوع زن می باشد بلکه به هیچ عنوان چاره کار نیست. در شرایطی که حیوانات خیابانی عقیم سازی می شوند آیا درست است که انسان چه زن و چه مرد را به این سرنوشت محکوم کرد؟! متأسفانه برخی افراد اعم از روشنفکران و دست اندرکاران برای سهولت کار خود همواره درصدد هستند که صورت مسئله را پاک کنند.

پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی عنوان کرد: شهرداری تهران گرم خانه زنانه و مددخانه ویژه بانوان را ایجاد کرده و مرکز آفتاب نیلوفری برای درمان اعتیاد زنان معتاد و نگهداری آنها است، چرا اینگونه حرکات الگو قرار نگیرد؟ و مسئله دیگر این است که بسیاری از این زنان باردار هستند عقیم سازی چه دردی از آنها درمان می کند؟

دکتر ابهری تصریح کرد: پیشگیری، کنترل و مقابله با بازگشت این زنان به چرخه اعتیاد، اشتغال زایی و کارآفرینی و کنترل بعد از درمان راه حل های اساسی و عملی این معضل هستند. در هیچ جای دنیا، جامعه و تشکل های مردمی اجازه چنین کاری را نمی دهند و امیدوارم که اینگونه طرح ها در حد شعار و حرف باقی بماند و نهادهای دولتی به جای پیگیری اینگونه نظریه ها به فکر راه حل اساسی برای مقابله با این بحران اجتماعی باشند.


ارسال نظرات