خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه گفت: جناحی کردن کشور، متهم کردن یکدیگر و پرونده‌سازی برای مقابله با دیگران مشکل‌ساز است، به همین علت فضلا و حوزه علمیه باید به ترویج اخلاقیات اسلامی که یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های آیت الله موسوی اردبیلی بوده، توجه ویژه داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۰۰۳۷۵
|
۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
حوزه به ترویج اخلاق اسلامی توجه ویژه داشته باشد/ فعالیت موسسات فرهنگی آیت‌الله موسوی اردبیلی متوقف نمی‌شوند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر حمیدزاده در مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید جهان تشیع که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار کرد: فقدان یک مرجع تقلید ضربه‌ای به اصل دیانت وارد می‌کند و حوزه مقدسه قم به عنوان پایتخت فکری و اعتقادی جهان تشیع مورد تاثیر فقدان این شخصیت قرار می‌گیرد.

وی از نقش مراجع تقلید در تبدیل قم به پایگاه فقاهت جهان اسلام یاد کرد و گفت: دانشگاه الازهر مصر نیز از آثار فاطمیون بوده و یادگار پیشینیان خاندان عصمت است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه برگزاری این مجلس اقدامی برای پاسداشت حرمت فقه و فقاهت است، تصریح کرد: موضوع اجتهاد بعد از رحلت پیامبر اسلام در دنیای اسلام مطرح شد، اما به دلیل اجتهاد رای برخی از افراد به تفسیر کشید شد و علمای دینی تاریخ به این موضوع به صورت گسترده پرداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های علمیه شیعه موضوع تفقد و فقاهت از اجتهاد جامع‌تر است، عنوان کرد: حوزه مقدسه علمیه قم پرچمدار فقاهت در جهان اسلام و تشیع است، هر چند در برخی از حوزه‌های علمیه از جمله نجف و مشهد نیز اهداف بزرگ دنبال می‌شود، اما مرکز فقاهت حوزه علمیه قم است و آیت‌الله موسوی اردبیلی هر چند در حوزه‌های نجف و برخی دیگر از حوزه‌ها حضور یافته، اما از فرزندان سرفراز حوزه علمیه قم است، به همین علت پاسداشت چهلمین روز درگذشت این شخصیت برجسته حوزوی حق‌شناسی از اوست.

حمیدزاده از آیت‌الله موسوی اردبیلی به عنوان یک عنصر با فضیلت و تاثیرگذار در سرنوشت جامعه نام برد و تصریح کرد: آگاهی نسبت به شرایط زمان یکی از شاخصه‌های اصلی مراجع تقلید حوزه علمیه قم است، چراکه در جهان کنونی اندیشمندان و علما باید در حوزه‌های مختلف عملکرد گسترده‌تری نسبت به گذشته داشته باشند.

وی با بیان اینکه در گذشته موضوع اسلام‌هراسی به شیوه گسترده مطرح نبوده است، عنوان کرد: جریان‌های سلفی موجودیت اسلام را به چالش کشیده‌اند و برای اینکه نسل امروز و فردای بشری بتواند از کوثر زلال آموزه‌های دینی استفاده کند، باید علمای دینی با درک موقعیت حساس کنونی مسؤولیت‌های خود را انجام دهند.

این کارشناس مسائل دینی راه رستگاری را عقلانیت و خردورزی دانست و عنوان کرد: اساس دین بر پایه‌های وحدانیت به عنوان منطق قرآن کریم و عقلانیت به عنوان آموزه‌های شرعی استوار است به همین علت فردی که تن به رهبری خرد ندهد، نمی‌تواند رستگار شود.

وی با تاکید بر اینکه جامعه برای ارتقای عقلانیت و ذهنیت خردورزانه خود نیازمند توسعه معرفتی است، مطرح کرد: عالم در تشریح علم برای مردم جایگاه مشخصی دارد و هر فردی که بدون بهره علمی لازم به کاری اقدام کند، در حقیقت در آن اقدام شکست می‌خورد و موجودیت شخصیت خود را لگد مال می‌کند، چراکه لازمه فهم درست علم است.

حمیدزاده با اشاره به اینکه جامعه اسلامی باید از ظرفیت علما در عرصه‌های مختلف استفاده کند، اضافه کرد: حوزه و مرجعیت در قبال مباحث بانکی مسؤولیت‌هایی دارد و شرایط کنونی بانکداری کشور نیازمند ورود مباحث دینی است.

وی به برخی از ناهنجاری‌های فرهنگی جامعه اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه باید به بنیه فکری و فرهنگی جامعه اسلامی بها دهد و شرایط توجه عموم را نسبت به ارزش‌های الهی فراهم سازد.

حمیدزاده از اجرای کنسرت‌های موسیقی در کشور یاد کرد و ادامه داد: حوزه علمیه باید راه حل پیش‌بینی کند و برای درگیری‌ها و اختلافات اجتماعی که گاهی بر محور یک فرع فقهی شکل می‌گیرد، نسخه شفابخشی را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه انحراف گویندگان و خطیبان به ویژه افراد غیر ملبس در فضای مجازی به خوبی قابل مشاهده است، اظهار کرد: حوزه و فقها باید به عنوان مسؤول در مقام روشنگری اقدام کنند، چرا که منبر و خطابه نسبت به گذشته صعود کرده و مباحثی که در گذشته در حوزه قم مطرح می‌شد، در حاشیه قرار گرفته است و اکنون در فضای مجازی برخی مباحث بنیادین و با ارزش را به بازی می‌گیرند.

حمیدزاده آسیب‌شناسی حوزه، روحانیت و عرصه تفقه در دین را از آسیب‌شناسی در اقتصاد، جوانان، هنر و... مهم‌تر دانست و گفت:‌ روحانیون باید به عنوان هدایتگران مردم و پرچمداران اسلام به مشکلات جامعه بپردازند.

وی یادآور شد: جناحی کردن کشور، متهم کردن یکدیگر و پرونده‌سازی برای مقابله با دیگران مشکل‌ساز است، به همین علت فضلا و حوزه علمیه به عنوان پیام‌آوران اخلاق و روشنی باید به ترویج اخلاقیات اسلامی که یکی از بزرگترین دغدغه‌های آیت الله موسوی اردبیلی بوده توجه ویژه داشته باشند.

حمیدزاده لغو وکالت وکلا و شکستن مهر آیت‌الله موسوی اردبیلی را اقدام قابل تقدیری دانست و عنوان کرد: فعالیت موسسات علمی و فرهنگی این شخصیت برجسته علمی متوقف نمی‌شود و این موسسات فعالیت خود را به صورت مستمر دنبال می‌کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها