کم‌لطفی ادامه‌دار تدبیر نسبت به حماسه ملت

به نظر می‌رسد دولتمردان تدبیر و امید چندان تمایلی به توجه ویژه به مناسبت 9 دی در راستای افزایش بصیرت عمومی ملت در شناخت درست حوادث و رویدادهای انتخابات سال 88 و فتنه‌های پس از آن نداشته و تنها در آرزوی عبور با کم‌ترین حاشیه و توجه حداقلی به این رویداد بزرگ ملی هستند.
کد خبر: ۸۸۰۰۰۶۵
|
۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از رسانه های استان، 9 دی به‌عنوان یکی از مردمی‌ترین رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی در دفاع از آرمان‌ها و اهداف والای ملت در مقابله با توطئه‌ها و اقدامات خصمانه بدخواهان و دشمنان به شمار می‌آید.

به گونه‌ای که ملتی به صورت خودجوش و بی‌واسطه در دفاع از آرمان‌های خود پس از تحمل نزدیک به هشت ماه شرایط سخت همراه با نفاق در فضای فتنه‌گون، به صحنه آمده و در اوج بصیرت باطنی تجدید میثاق خود با ولایت را به رخ همه مخالفان نظام می‌کشد.

این اتفاق در درس خارج فقه روز سه‌شنبه هفتم دی‌ماه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، ازجمله نمونه‌های قدرت جمهوری اسلامی خوانده شد و ایشان در این زمینه فرمودند: امروز هندسه تقابل قدرت‌ها‌ی استکباری با جمهوری اسلامی در جهت سلب قدرت مادی و معنوی و عزم و اراده ملت ایران بوده و در مقابل، باید این قدرت را حفظ و روز به روز تقویت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، همچنین حادثه 9 دی را نمونه دیگری از عناصر قدرت نظام برشمردند و افزودند: در آن حادثه بی‌نظیر، هیچ‌کس دست‌اندرکار نبود و قدرت فکری که شاکله اصلی نظام اسلامی است، مردم را به خیابان‌ها کشاند و آن حادثه بی‌نظیر پدید آمد.

کم‌لطفی ادامه‌دار تدبیر نسبت به حماسه ملت

اما به نظر می‌رسد دولتمردان تدبیر و امید چندان تمایلی به توجه ویژه به این مناسبت در راستای افزایش بصیرت عمومی ملت در شناخت درست حوادث و رویدادهای انتخابات سال 88 و فتنه‌های پس از آن نداشته و تنها در آرزوی عبور با کم‌ترین حاشیه و توجه حداقلی به این رویداد بزرگ ملی هستند.

به شکلی که در این دولت هر سال که می‌گذرد میزان توجه به گرامیداشت این حادثه تاریخی بر آمده از درون ملت کم‌رنگ‌تر شده و اهتمام دولت‌مردان و نمایندگان آنها در استان‌ها و شهرستان‌ها نسبت به گذشته کم‌تر می‌شود.

در شهرستان نکا نیز طی چند سال اخیر به نوعی می‌توان ادعا کرد که هرساله حاشیه‌ای بر گرامیداشت 9 دی در این شهر سایه افکنده و اصل آن را مورد خدشه قرار داده است که از جنجال بزرگ مربوط به همایش سال 93 و درگیری سرپرست وقت فرمانداری با برخی ادارات و ارگان‌ها گرفته تا حضور کم‌رنگ مسئولان ادارات و عدم توجه مناسب در سال‌های بعد را از این دست می‌توان برشمرد.

امسال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نوع پرداختن به این موضوع از سوی فرمانداری نکا، برنامه‌ریزی‌های ابتدایی، نحوه و اصل برگزاری جلسات و نوع تبلیغات شهری از قبیل بنرهای گرامیداشت 9 دی نشان از حاکم شدن فضای سرد زمستانی بر تفکر انقلابی دولتمردان در شهرستان نکا دارد.

به گونه‌ای که با عدم ورود مشخص و بارز دولت در این امر، تبلیغات سطح شهر تنها با پای کار آمدن هیئت‌های مذهبی، پایگاه‌های بسیج و برخی نهادهای دیگر مردمی توانست در کنار برخی ارگان‌های غیردولتی و تعداد انگشت‌شماری از ادارات رنگ و بوی 9 دی را در سطح شهر و نهادهای دولتی و غیر دولتی ایجاد کند.

حتی ارزش یک پیام را نداشت...

این درحالی است که فرماندار محترم نکا در آستانه اکثر رویدادهای مهم و حتی غیرضروری پیام تبریک و تهنیت صادر کرده و در سایت فرمانداری شهرستان منعکس می‌شد اما تا پایان ساعت اداری روز سه‌شنبه هفتم دی‌ماه خبری از پیام نماینده ارشد دولت در نکا به این مناسبت نشد.

تا اینکه صبح روز چهارشنبه 8 دی روابط عمومی فرمانداری در اقدامی منفعلانه با انتشار مطلبی که گفته شد در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام شده است به انتشار نظر فرماندار نکا در زمینه 9 دی پرداخت.

در این مطلب که با عنوان «حماسه 9 دی متعلق به گروه و جناح خاص نیست» در سایت فرمانداری نکا بارگزاری شد، از قول فرماندار نکا آمده است: «9 دی مظهر وحدت، یکپارچگی و انسجام مردم که همواره مدافع انقلاب و ارزش های دینی و اسلامی بوده و هستند».

«مهندس احمدی با بیان اینکه مردم همواره به‌دنبال حمایت رهبری و ارزش‌‌های نظام و انقلاب همیشه در پای صحنه هستند، گفت: این صحنه متعلق به گروه و جناح خاص نبود بلکه متعلق به همه دلسوختگان نظام و کشور بوده است.»

«فرماندار نکا اذعان کرد: ضمن اینکه در مسائل سیاسی اختلاف سلیقه بین اعضای جامعه وجود داشته باشد، اما در بحث منافع کشور در مقابل توطئه‌های دشمن ید واحد هستند.»(1)

 

 
 
نکته سر خط

درج این مطلب که به نظر می‌رسد از سر بی‌رغبتی و انفعال صورت گرفته دارای نکاتی است که پرداختن به آن به درک بهتر از فضای موجود کمک می‌کند:

اولین نکته این است که تا زمان انتشار مطلب فوق در سایت فرمانداری نکا اصلاً چنین مطلبی از سوی خبرگزاری فارس منتشر نشده بود که روابط عمومی فرمانداری نکا در گفت‌وگو با این خبرگزاری به نقل نظر فرماندار پرداخته است و مشخص نیست بر چه اساسی چنین اقدامی صورت گرفته است.

دومین نکته این است که فرماندار محترم نکا که در مناسبت‌های مختلف به انتشار پیام می‌پرداختند در خصوص این مناسبت بسیار مهم که حتی رهبر انقلاب در جلسه درس خارج فقه خود نیز به آن اشاره کردند نه تنها پیامی منتشر نکرده بلکه به یک نقل مصاحبه منتشر نشده چند خطی اکتفا می‌شود.

سومین نکته مهم دیگر نوع عنوان انتخابی برای سخنان فرماندار محترم است که به جای پرداختن به عنصر قدرت نرم نظام و ارزش حرکت ماندگار ملت آن را به یک تیتر سیاسی در حد مسائل گروهی و جناحی تقلیل داده است.

و جالب‌تر از آن انتساب متن به گفت‌وگو با خبرگزاری فارس است تا برای چندین ساعت پوشش و توجیهی برای سخنان ایراد شده از سوی نماینده ارشد دولت در نکا و نوع عنوان انتخاب شده قرار گیرد.

البته لازم به ذکر است نام خبرگزاری فارس پس از پیگیری‌های به عمل آمده از سوی روابط عمومی فرمانداری به کاسپین تغییر پیدا کرد که در اصل موضوع پرداخته شده خدشه‌ای وارد نمی‌کند.
 
 
هیس! فتنه، سکوت و دیگر هیچ

در ادامه می‌توان دلیل چنین برخورد و عملکردهایی را هم سخنان معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در مراسم تودیع و معارفه فرماندار شهرستان رامسر آن هم تنها چند روز مانده به سالروز حماسه تاریخی 9 دی دانست که فرمانداران مازندران را به سکوت درباره فتنه دعوت کرده بود.

علیرضا یونسی در این مراسم با تکیه بر واژه «وحدت»، طرح برخی نکات اساسی در همایش‌های گرامیداشت 9 دی در شهرستان‌ها را نهی کرده و گفته بود: «به فرمانداران گفتم در مراسم 9 دی سخنرانان بیایند و درباره اتحاد حرف بزنند ولی درباره کلماتی مانند ساکت فتنه و … حرف نزنند چرا که باعث اختلاف است... از مراسم‌های 9 دی برای همدلی و گسترش وحدت استفاده کنیم و هیچ جامعه‌ای با اختلاف رنگ سعادتمندی را نخواهد دید».(2)

این درحالی است که رهبر معظم انقلاب در موارد بسیار پس از حوادث سال 88، مسئله فتنه و فتنه‌گران را از مسائل مهم و خطوط قرمز نظام اما دوپهلو حرف زدن را کمک به غبار آلودگی فضا و مخالف کمک به رفع فتنه و شفاف‌سازی دانسته‌اند.

وحدت را ملت معنا کرد

پرداختن به اصل موضوع وحدت بسیار با اهمیت، شایسته و قابل تقدیر است اما سوالی که مطرح می‌شود این است که طرح مسائل مربوط به فتنه و تحلیل‌های مربوط به آن ملت را در کنار ولایت در مقابل دشمنان خارجی و منافقان داخلی قرار می‌دهد که منافع نظام را در جهان مخدوش کردند و همین امر خود سبب افزایش وحدت و یکپارچگی ملت و مسئولان نظام می‌شود.

جای‌ گیری خواص نیز تنها در همین قالب گنجیده و نوع شعارها و اقدامات مردم در 9 دی خود نشان بارزی از عملکرد خواص در این حوادث بوده و به نوعی ملت را در تشخیص ساکتین، فعالان و حامیان فتنه بسیار فعال و جلوتر از بسیاری از خواص نشان می‌دهد.

بنابراین طرح چنین مسائلی در کنار اقدامات صورت گرفته از سوی دولتمردان شبهاتی مانند ارتباط با نزدیکی به ایام انتخابات، فاصله از آرمان‌های ملت و نظام، سهل‌انگاری در تشخیص اهم و مهم و سایر مسائل این دست را در ذهن مردم به وجود آورده و کار خادمان مردم در دولت را برای تبیین مجدد مواضع خود برای آن‌ها کمی دشوار می‌سازد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها