مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خبر داد

سهم ۰.۶ درصدی کوچکترین بنگاه‌های اقتصادی کشور از کل تسهیلات بانکی

اصغر نورالله زاده گفت: ۸۰ درصد تسهیلات به ۲۰ درصد بنگاه های بزرگ اقتصادی پرداخت شده است و ۲۰ درصد از کوچکترین بنگاه های اقتصادی که مشاغل خانگی را شامل می شود ۰.۶ درصد از تسهیلات بانکی را دریافت کرده اند.
کد خبر: ۸۷۹۹۲۸۱
|
۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  اصغر نورالله زاده در برنامه زنده «تیترامشب» شبکه خبر سیما با بیان اینکه مشاغل خانگی موضوع جدیدی نیست افزود: با تصویب قانون مشاغل خانگی به کسب و کارهای غیررسمی مجوز داده شد و اکنون این مشاغل رسمی هستند.

وی درباره رونق نداشتن مشاغل خانگی گفت: همه مصوبات دولت نگاه دولتی داشته است و جوانان عادت کرده اند در ادارات و سازمان ها استخدام شوند اما اکنون توجه بیشتری به مشاغل خانگی می شود.

نورالله زاده افزود: استانداردها باید بر اساس مشاغل خانگی اصلاح شوند و نباید پیچیده باشند.

وی گفت: در سال های گذشته 80 درصد تسهیلات بانکی به 20 درصد بنگاه های بزرگ اقتصادی پرداخت شده است و 20 درصد از کوچکترین بنگاه های اقتصادی که مشاغل خانگی را نیز شامل می شود حدود شش دهم درصد از تسهیلات بانکی را دریافت کرده اند.

نورالله زاده افزود: نظام تأمین مالی به دلیل اطمینان نداشتن از بازار از دادن تسهیلات به مشاغل خانگی خودداری یا تضمین های دیگری را برای پرداخت تسهیلات مطالبه می کنند.

وی راه اندازی نظام تأمین مالی جمعی، نظام تأمین مالی محلی و ایجاد صندوق های محصولی را از راهکارهای کمک مالی به مشاغل خانگی دانست و گفت: اکنون 574 صندوق خرد محلی در 600 روستا فعال شده است.

نورالله زاده افزود: باید صندوق های خرد را در همه روستاها با مشارکت آنها ایجاد کنیم.

وی گفت: ایجاد صندوق های محصولی نیز برای تصویب به هیئت دولت ارائه شده است.

نورالله زاده افزود: با توجه به اینکه در تولید صنایع دستی جزو هشت کشور برتر هستیم اما در تجارت این محصولات رتبه 31 جهان را داریم.

وی گفت: رتبه بازار اقتصاد ایران در دنیا نوزدهم است و اندازه بازار کشور آنقدر بزرگ است که اکنون نیازی به صادرات محصولات مشاغل خانگی نداریم.

نورالله زاده افزود: با توجه به اینکه نیاز کشور 250 میلیون قطعه روسری است فقط 10 میلیون در کشور تولید می شود.

وی گفت: به شدت در تأمین مالی بنگاه های اقتصادی مشکل داریم و باید در کمک به مشاغل خانگی به همه زنجیره تولید تا توزیع این مشاغل توجه کرد.

مهناز امامدادی دبیر ستاد مشاغل خانگی نیز در این برنامه گفت: نباید کشور را که حدود شش سال است در مشاغل خانگی وارد شده با کشورهایی که 50 ـ 60 سال است این مشاغل را آغاز کرده اند مقایسه کنیم.

وی با بیان اینکه باید نگاه سازنده تری به مشاغل داشته باشیم افزود: بخش خصوصی می تواند نقش مهمی را در موضوع مشاغل خانگی ایفا کند.

امامدادی توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی را ضروری دانست و گفت: این افراد توانایی ورود به بازار را ندارند.

وی افزود: ظرفیت های داخلی بازار زیاد است اما باید به صادرات نیز توجه شود.

امامدادی گفت: ساماندهی پایگاه های اینترنتی که به طور پراکنده فروش محصولات مشاغل خانگی را انجام می دهند یکی از برنامه های ستاد مشاغل خانگی است.

وی افزود: تلاش می کنیم زمینه اتصال صاحبان مشاغل خانگی با این پایگاه های اینترنتی را فراهم کنیم.

امامدادی گفت: با توجه به اینکه باید ظرفیت های استان ها در مشاغل خانگی شناسایی شود اما نگاه کارشناسی در برخی مناطق به این موضوع وجود ندارد.

وی افزود: باید بر اساس ظرفیت بازار به فعالیت پرداخت.

مینا مهرنوش استاد دانشگاه نیز در این برنامه گفت: در بیشتر صنایع کشور مشکل اصلی بازاریابی و فروش است و این مسئله در مشاغل خانگی نیز وجود دارد.

وی افزود: توانمندسازی صاحبان مشاغل خانگی بخشی از راهکار رونق این مشاغل است اما اولویت آنها فروش محصولات در بازار است.

مهرنوش گفت: بنگاه های اقتصادی مشکل مالی ندارند بلکه اولویت نخست آنها فروش محصولات است.

وی با بیان اینکه شرکت هایی که بتوانند صادرات انجام دهند نداریم افزود: کشورهای موفق در مشاغل خانگی شرکت هایی دارند که محصولات این مشاغل را صادر می کنند.

مهرنوش گفت: باید این شرکت ها را ایجاد کنیم و برای آنها مشوق بگذاریم.

وی افزود: اولویت اول بنگاه های اقتصادی از جمله مشاغل خانگی بازار است زیرا اکنون با توجه به میزان قاچاق کالا به کشور بازاری برای این مشاغل وجود ندارد.

مهرنوش گفت: باید ظرفیت های بازار و ظرفیت های تولید شناسایی شود.

ارسال نظرات