وزارت صنعت محدود بودن جامعه هدف و مخاطب طرح و همچنین ناهماهنگی در سیستم بانکی را از عوامل اثر گذار در عدم موفقیت طرح کارت اعتباری خرید کالای خواند.
کد خبر: ۸۷۹۸۹۷۵
|
۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، طرح کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی، برنامه دولت برای نجات بازار لوازم خانگی داخلی از رکود و ورشکستگی بود که با شکست مواجه شد.

طرح فوق که دارای ایرادات اساسی در نحوه اجرا بود با عدم استقبال مردم نیز روبرو شد که پس از آن نعمت زاده و سیف سعی کردند در اظهاراتی جداگانه یکدیگر را مقصر بخوانند.
 
اما روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به گزارش رسانه ها در خصوص شکست طرح کارت های اعتباری خرید کالا ، جوابیه ای صادر کرد که متن آن در ادامه آمده است:

طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی جهت حمایت از تولید داخل، خروج واحدهای تولیدی از رکود از طریق تحریک کنترل شده تقاضا، مطرح و موضوع طی بخشنامه شماره 209930 مورخ 94/8/10 سازمان برنامه‌ و بودجه و دستور شماره 60/195963مورخ94/9/10 دفتر معاون اول محترم رییس‌جمهور اعلام گردید. در این ارتباط اقدامات لازم توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرح ذیل انجام شد.


1ـ اطلاع‌رسانی لازم و فراخوان ثبت‌نام واحدهای صنعتی و تولیدی در سامانه وزارت متبوع


2ـ انتخاب کالاهای ایرانی با معیارهای:
ـ دارا بودن پروانه بهره‌‌برداری از وزارت متبوع
ـ داشتن استاندارد ایمنی و عملکردی و رتبه مصرف انرژی برای کالاهای انرژی بر
ـ تأمین موجودی کالا در تمام نمایندگی‌ها در مدت فرایند اجرای طرح


3ـ ارسال اطلاعات 138 واحد صنفی (شامل تعداد 16 هزار قلم کالا و 13 هزار نمایندگی فروش حضوری و سامانه فروش اینترنتی) به بانک مرکز جمهوری اسلامی ایران


با توجه به نو بودن طرح کارت اعتباری در سطح کلان کشور، علی‌رغم تلاش و همکاری این وزارت و دستگاه‌های همکار، به دلایل مشروحه ذیل این طرح با موفقیت مطلوب همراه نگردید:


ـ ‌محدود بودن جامعه هدف و مخاطب طرح، علی‌رغم تأکید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر گسترش جامعه مخاطب به کلیه حقوق‌بگیران و بازنشستگان دولتی و لشگری
ـ زمان بسیار محدود اجرای طرح (از تاریخ 95/2/1 لغایت 95/4/31)
ـ کافی نبودن زیرساخت‌ مناسب فنی و نرم‌افزاری بانکی و عدم آشنایی کامل تولیدکنندگان، فروشندگان و متقاضیان با عملکرد این طرح
ـ ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی طرف قرارداد با بانک‌های عامل
ـ‌ضعف همکاری شرکت‌های psp با واحدهای صنعتی در بروزرسانی دستگاه‌های پوز
ـ توزیع نامناسب کارت‌های اعتباری (در برخی موارد کارت‌های منقضی شده به دست متقاضیان رسیده است)
ـ مشکلات متعدد در سامانه اینترنتی بانکهای عامل و بعضی از سازمان‌های ذیربط جهت ثبت‌نام متقاضیان

ارسال نظرات