سودگران ذغال بلوط با قلع و قمع درختان کهنسال بلوط جنگلهای مشرف به یاسوج را به سوی نابودی می برند.
کد خبر: ۸۷۹۸۸۱۶
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
فرد یا افراد سودجو برای تهیه زغال، تعداد زیادی درختان کهنسال بلوط را در جنگل های مشرف بر شهر یاسوج دور از چشم قرقبانان منابع طبیعی قطع کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه افراد سودجو شبانه اقدام به قطع درختان کهنسال در جنگل های استان می کنند، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات خودرویی را از مهمترین مشکلات این اداره برای حفاظت از جنگل ها و مراتع استان برشمرد و گفت: بیش از 850 هزارهکتار جنگل از گونه های مختلف در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که به نیرو و تجهیزات بیشتری برای حفاظت از آنها نیاز است.

بهشتی فرد استاندارد مناطق حفاظت شده به ازاء 2 هزار هکتار را یک قرق بان اعلام کرد و افزود: بر همین اساس باید 400 نفر قرق بان برای حفاظت از جنگل های استان داشته باشیم در صورتیکه تنها 76 قرق بان از این جنگل ها محفاظت می کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه قطع درختان در برخی مناطق استان برای افراد متخلف پرونده قضایی تشکیل و به دستگاه قضایی معرفی شده اند گفت: این موضوع را پیگیری و با افراد متخلف برخورد می کنیم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد نیز یکی از دلایل قطع درختان بلوط در منطقه مادوان علیا را کمبود نیروی انسانی برشمرد و گفت:با توجه به باز نشسته شدن قرق بان این منطقه مجبور به واگذاری این منطقه به یکی دیگر از قرق بانانبا وجودتعهد خودش شدیم اما وی نمی تواند در یک زمان هر دو منطقه را محافظت کند.

رحیمیان منابع ملی این شهرستان را 450 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: برای حفاظت از این عرصه ها تنها 28 قرق بان مشغول به خدمت هستند.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود نیرو در این شهرستان هر قرق بان 15 تا 20 هزار هکتار از جنگل ها را حفاظت می کند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد گفت: با هماهنگی با دستگاه قضایی استان در حال بررسی موضوع و شناسایی فرد یا افراد متخلف هستیم که با شناسایی متجاوزان به عرصه های منابع طبیعی، با آنها برخوردهای قانونی صورت می گیرد.


ارسال نظرات