عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه کشاورزی ایران ۵۰ سال عقب است گفت: نباید حمایت از تولید متوقف شود. چرا که اگر از تولید گندم در کشور حمایت نکنیم این امر باعث از بین رفتن زیرساخت های موجودبرای تولید می شود و ما وارد کننده صرف می شویم.
کد خبر: ۸۷۹۸۷۷۶
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶

عباس پاپی زاده  در گفت وگو با اگری پرس، درباره عدم حمایت ایران از کشاورزان گفت: برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا  باوجود عضویت در سازمان تجارت جهانی و منع قانونی، به کشاورزان خود یارانه پرداخت می کنند و حتی  به ‌صورت مخفیانه و غیرمستقیم  صدها میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی تزریق می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشور ما به کشاورزان کمک لازم نمی شود افزود: در حالی در ایران حمایتی ازقشر کشاورزان نمی شود که هیچ گونه منع قانونی برای کمک به کشاورزان وجود ندارد.

پاپی زاده بیان کرد: قیمت تمام شده محصولات در کشورهای اروپایی برای کشاورزان با توجه به یارانه هایی که دریافت می کنند بسیار پایین تر است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: ماشینی‌هایی که برای بخش کشاورزی در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود به‌روز است، درحالی‌که در ایران از ماشین‌های کشاورزی (دارای تکنولوژی) دهه ۴۰ و ۵۰ استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی دانش بنیان در کشور ما کمتر استفاده می شود اظهار داشت:کشاورزی در روستاها توسط افراد روستایی و مسن که امکانات لازم را ندارد انجام می شود. باید در نظر داشت که این شرایط بازدهی را پایین می‌آورد. سوخت ایران از ترکیه ارزان‌تر، اما قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی گران‌تر است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: در حالی که هزینه‌های امروز تولیدات بخش کشاورزی در کشور ما بالا است، دولت باید فکر کند چرا با وجود اینکه سوخت ما از ترکیه ارزان‌تر اما تولیدات بخش کشاورزی گران‌تر است؟

پاپی زاده با بیان اینکه دولت باید نوسازی کند و مشکلات زیرساختی را برطرف کند تا هزینه های تولید در بخش کشاورزی کاهش یابد گفت: با وجود اینکه قیمت گندم وارداتی ۱۵ درصد از گندم تولیدی کشور ما پایین تر باشد، نباید حمایت از تولید متوقف شود. چرا که اگر از تولید گندم در کشور حمایت نکنیم این امر باعث از بین رفتن زیرساخت های موجودبرای تولید می شود و ما وارد کننده صرف می شویم واین احتمال وجود دارد که کشور وارد کننده به ما گندم نفروشد.

وی با تأکید بر اینکه در بحث تولید کالاهای اساسی امنیت ملی مورد توجه قرار دارد گفت:با توجه به تعیین میزان نرخ خرید تضمینی احتمال تحت شعاع قرار گرفتن خودکفایی گندم وجود دارد.

ارسال نظرات