مجتبی شادلو رییس اتحادیه باغداران گفت: سرمازدگی یک امر طبیعی بوده است و کم‌کاری در مورد برداشت مرکبات متوجه باغداران نیست.
کد خبر: ۸۷۹۸۷۴۸
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳

به گزارشپایگاه اطلاعرسانی بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، پس از سرمای شدید چند هفته اخیر، اخباری راجع به سرمازدگی مرکبات شمال کشور منتشر شد که در این ارتباط گفتگویی با مجتبی شادلو رییس اتحادیه باغداران کشور ترتیب دادیم.

مجتبی شادلو با اشاره به سرمای هفته گذشته و تاثیر آن بر محصول سیب گفت: در رابطه با بحث تولید سیب در ایران چیزی حدود بیش از 3 میلیون تن سیب به مرحله برداشت رسیده است و برداشت نهایی آن تا اواسط آبان ماه به اتمام رسید. سرمایی که اتفاق افتاد در آذرماه بود و خوشبختانه آسیبی در این محصول نداشتیم و ازلحاظ کیفیت سیب، به لطف خدا سال بی‌نظیری را نسبت به سال‌های پیش خواهیم داشت؛ و محصول باکیفیت و به‌موقع برداشت شد.

این تولیدکننده نمونه سیب افزود: خوشبختانه مراحل برداشت سیب با هیچ عامل طبیعی مثل باد و تگرگ و طوفان شدید مواجه نشد ولی در منطقه آذربایجان غربی سرمازدگی اول فصل بهار را داشتیم که درمجموع جاهای دیگر این کمبود را جبران کرد؛ و ما تولیدی مشابه سال گذشته داشتیم. اما ازلحاظ محصول کیوی و سایر شاخص‌ها، محصول امسال برتری دارد و بازار در حال تثبیت ثبات خود است.

وی ادامه داد: متأسفانه سرمای آذرماه مرکبات ناحیه‌ی خزری ما را تهدید جدی کرد و شاهد سرمازدگی بخش مرکبات و کیوی بودیم؛ کیوی از محصولاتی است که در آبان ماه برداشت می‌شود و متأسفانه عدم برنامه‌ریزی برای برداشت بخشی از این محصول، باعث خسارت 10 درصدی به محصول شد.

عضو شورای عالی بسیج مهندسین کشاورزی با اشاره به سرمای آذرماه گفت: پرتقال و مرکبات در زمان برودت هوا در آذرماه هنوز به زمان جمع‌آوری و برداشت نرسیده بود و صدمه خورد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی اولیه چیزی حدود 25 درصد برای خسارت محصول مرکبات است ولی باید بگذاریم زمان همه‌چیز را مشخص کند؛ وکشاورزان نباید در اقدام به جمع‌آوری و برداشت عجله کنند‌ و فرصت دهند تا این خسارت کمابیش روی همین حدود بماند و فرصت رسیدگی کامل را برای بهبود و ماندگاری بیشتر به محصول بدهند.

شادلو در خصوص زمان برداشت مرکبات تاکید کرد: عموماً مرکبات از اواخر آذر تا اواخر دی‌ماه برداشت می‌شود البته انواع مختلفی دارد که زمان برداشت آن را کمی متفاوت می‌کند و حتی تا پایان فروردین‌ماه ادامه می‌یابد. درمجموع برداشت مرکبات در یک دوره چندماهه صورت می‌پذیرد.

این تولید کننده نمونه اظهار داشت: متأسفانه میوه‌ای که عموم بازار را تأمین می‌کند در این بازه زمانی برداشت می‌شود و خسارت‌دیده است. نباید مردم و باغداران برای جمع‌آوری آن عجله کنند چون برداشت زودتر از موعد چیزی را تغییر نمی‌دهد. این اتفاق یک امر طبیعی بوده است و کم‌کاری در مورد برداشت مرکبات متوجه باغداران نیست؛ زیرا هنوز زمان برداشت آن نرسیده است. میوه‌ای که کال برداشت شود ماندگاری هم ندارد چون هم باید رنگ گرفته باشد و همچنین قند آن کامل شده باشد تا ماندگاری بهتری در انبار داشته باشد.

وی در خصوص بازار پسندی مرکبات عنوان داشت: مگر می‌شود میوه کال و نرسیده را به بازار تزریق کرد و آیا مردم این موضوع را می‌پذیرند؟ به‌هرحال این اتفاق افتاده است و باغداران خسارت زیادی دیده‌اند و چیزی که انتظار آن‌ها برای برداشت و تولید بود محقق نشده است و همان‌گونه که در اخبار عنوان شد، دولت با مجمع نمایندگان استان‌های گیلان و مازندران نشست خاصی را برای این معضل برگزار کرده‌اند. به امید خدا نمایندگان و دولت نتیجه خوب و کاربردی برای باغداران و برون‌رفت از این مشکل ارائه دهند و ان‌شاءالله که بتوانیم شاهد سال‌های بهتر و پربرکت‌تر از همین محصول و باغات دیگرمان باشیم.


مجتبی شادلو در راستای بازار شب عید اینچنین پاسخ داد: اگر برخورد با ادامه مشکل سرمازدگی یک برخورد منطقی باشد؛ ما برای شب عید مشکل خاصی نخواهیم داشت. چون بیش از 50 درصد از مرکباتمان از نیمه جنوبی کشور تأمین می‌شود و ما امسال تولید دو برابری و خاصی را در مرکبات داشتیم. شاید حتی همین مقدار خسارات هم در تنظیم بازار مؤثر باشد.


عضو شورای عالی بسیج مهندسین کشاورزیدر پایان گفت: نوید این را می‌دهم اگر جوسازی نکنند؛ اگر بی‌خود فضای بازار را متشنج نکنند و اگر کمبود کاذب ایجاد نکنند؛ درمجموع مشکلی برای این میوه در طول زمان مصرف آن نخواهیم داشت و امیدوارم اتفاقات ناگوار بعدی را نداشته باشیم.

ارسال نظرات