خبرهای داغ:
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مساله نظام و انقلاب و حفظ آن، چیزی نیست که یکی بگوید به من ربط دارد، دیگری بگوید به من ربط ندارد، همه موظفیم در هر جایگاهی که هستیم به منظور حفظ ، پاسداری و صیانت از ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی تلاش کنیم.
کد خبر: ۸۷۹۸۷۱۳
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
برای حفظ انقلاب باید همه در هر پست و جایگاهی که هستند تلاش کنند/ بدون پژوهش دچار مرگ فرهنگی‌ می‌شویم
به گزاش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار مدیران مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه اظهار داشت: مساله نظام و انقلاب و حفظ آن، چیزی نیست که یکی بگوید به من ربط دارد، دیگری بگوید به من ربط ندارد، همه موظفیم در هر جایگاهی که هستیم به منظور حفظ ، پاسداری و صیانت از ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی تلاش کنیم و حتی در برخی مواقع اگر کم کاری‌هایی هم صورت گرفت به کمک یکدیگر برویم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: رسانه ملی به عنوان چهره و جایگاه ممتازی که دارد باید ترویج کننده و نشر دهند این تفکر باشد تا همگان به وظایفی که دارند مطلع و هم عامل به عمل باشند.

وی ادامه داد: با تبلیغ و اطلاع رسانی این فرهنگ در جامعه نهادینه می‌شود که برای بقای نظام و انقلاب باید تلاش کرد و یکی از همین تلاش‌ها نیاز به پژوهش و تحقیق و توسعه است، باید برای نسل امروز و آینده ایجاد انگیزه کرد اگر پژوهش نباشد دچار رکود و عقب گرد و مرگ فرهنگی خواهیم شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت: امروز پژوهش‌ها باید در زمینه فرهنگ سازی با تمام ابعادی که دارد باید زمینه ساز تحول شود گرچه متاسفانه در طول سال‌ها دست‌خوش واژه‌ها شده است و از مفهوم اصیل خود فاصله دارد.

وی ادامه داد: یک روز فرهنگ را با وزارت آموزش و پرورش، یک روز با وزارت آموزش عالی می‌آورند و یک روز هم در قالب یک وزارت خانه مطرح می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود : بنده سال‌ها به دستور مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی  حضور داشتم، این شورا با جایگاه رفیعی و مهمی که در عرصه فرهنگ و کارهای بنیادین دارد متاسفانه صرفاً در حوزه انتخاب و جابجایی روسای دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و گام موثری در آن بُعد از مساله فرهنگی برنداشته است.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: باید در خصوص ایجاد، بسط و گسترش باورهای بنیادین فعالیت‌های جدی داشته باشیم تا بتوانیم به صورت کلان و منسجم در مقابل این لجن زارهایی که در بستر فضای مجازی به وجود آمده اثرگذارتر عمل کنیم.

وی تصریح کرد: امروز ایران اسلامی نیازمند راه اندازی و فعالیت یک اتاق فکر با محوریت و شاکله فرهنگی است که سیاست‌ها و مرزهای فرهنگی و رسالت‌های آن در جامعه اسلامی را تببین و تشریح کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که امروز بر سر راه فعالیت‌ها و ترویج مسائل فرهنگی در کشور قرار دارد آنست که استراتژی و فکر مشخصی وجود ندارد و این اختلاط‌های فرهنگی که هرکسی نسبت به یک فرهنگ خاص که این ترک است، او کرد، دیگری لر است و ... ناشی از هم عدم وجود استراتژی و فکر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش انقلاب اسلامی را از آثار یک انقلاب فرهنگی دانست و گفت: انقلاب و نتایجی که از آن صادر شد در واقع ابتدا با تغییر نگاه‌ها، باورها و ارزش‌های مردمی شکل گرفت و بعد همگام با این تغییرات زیرساخت‌های زندگی هم تغییر داده شد و به تبع آن سیاست، اقتصاد، صنعت، مسائل اخلاقی و تربیتی و... تغییر کرد و ریشه همه این مسائل تحولی بود که در فکر امت ایجاد شد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) افزود: این انقلاب هم موجب شد که اسلام ناب در لوای یک حکومت اسلامی در کشور پیاده شود و با همه مخالفت‌ها، دشمنی‌ها و اختلافاتی که در اندیشه و افکار آن روز ملت ایران وجود داشت به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات از طریق منبرها و سخنرانی‌ها و بیانیه‌های امام خمینی (ره) آغاز شد.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: امروز هم برای تداوم انقلاب و آموزه‌های دینی باید برنامه ریزی و تسهیل افکار و تقویت آن در راستای برقراری فرهنگ که خود متشکل از باورها و اندیشه‌ها است از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در راستای این فرهنگ سازی نیاز به فعالیت و نقش آفرینی سه گروه از اقشار جامعه هستیم گروهی که تولید محتوای صحیح می‌کنند و به نوعی تقویت کننده نقاط ضعف هستند، دوم کسانی‌‌که آرمان‌ها و ارزش‌ها را به صورت یک آرمان رسمی در جامعه تبلیغ می‌کنند و سومین قشر کسانی هستند که به وسیله هنر در ابعادی که موجود است حقایق را در بدنه جامعه تزریق می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: قشر نخست محققین و نخبگان حوزه و دانشگاه هستند که باید تولید فکر و اندیشه شایسته کنند، در خصوص ترویج و نشر این تفکر و اندیشه‌ها وزارت آموزش و پرورش همچنین وزارت آموزش عالی نقش آفرینان اصلی هستند که باید با توجه به رسالتی که دارند به وظایف خود بپردازند و سومین نقش مهم، همان رسانه ملی است که در سطح عمومی جامعه دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی است، لذا رسانه ملی با ترویج افکار درست و سازنده در بین سطوح جامعه می‌تواند آمادگی ذهنی و روحی را با ابزار هنر و تبلیغ در جامعه نهادینه کند.

وی خواستار تشکیل اتاق فکر در رسانه ملی شد و افزود: اگر این سازمان با توجه به فعالیت‌های علمی و پژوهشی همچنین افکارسنجی که انجام می‌دهد برای نهادینه ساختن فرهنگ ناب اسلامی برنامه ریزی داشته باشد بدون تردید بسیاری از آفت‌ها در جامعه رفع شده و الگوی ارزشمندی در حوزه فرهنگ خواهیم داشت.
ارسال نظرات
پر بیننده ها